Untitled Document

Av:Örjan Broman
E-Post:
orjan.broman@telia.se


Rolig matte med Excel

Matematik är intressant och roligt. Vi kan använda olika metoder för att få eleverna att inse detta. Excel är ett suveränt hjälpmedel för att nå det målet.

Med kalkylprogram går det att skapa inlärnings-förlopp som är interaktiva och multimediala. Eleven kan undersöka de matematiska begreppen, träna och få respons utan stress och även lösa egna problem som elevgruppen formulerar.

 

Med en koppling till ett ordbehandlings-program, till exempel via en länk, kan eleven skriva ner sina upptäckter och nya kunskaper, vilket förstärker inlärningen. Kalkylprogrammet Excel följer den standard som finns i Word och PowerPoint. Det betyder att den kunskap du har om möjligheterna i dessa program (verktygs-fältet Rita, Infoga bilder och ljud) kan användas i Excel.

Bilden från excelbladet på förra sidan visar dessa möjligheter. Excelbladet finns att hämta på Diu webbplats, filnamnet är DiU_bild1.xls.

grunderna i excel
Kalkylprogrammet skiljer sig från till exempel Word genom att du arbetar med celler (rutor) i kalkylblad. Beteckningen anger var cellen är placerad i bladet, cell B7 betyder ”cellen i kolumn B rad 7” och så vidare. I bilden till vänster kan du se kolumn- och radrubriker, men de har ingen betydelse vid bild- och ljudhanteringen.

Till grunderna hör också att de fyra räknesätten kan användas i formler och i villkorssatser för att göra beräkningar och kontroller med de tal som finns i cellerna. I formelfältet eller direkt i cell F1 skrivs formeln =C1*D1-E1<enter>. Om du ändrar ett tal i cellerna C1, D1 eller F1 så finns det nya svaret omedelbart i cell F1. I cellerna C1 till G1 skriver eleven en multiplikationsövning. I H1 vill eleven att Excel kontrollerar svaret som man ger i G1. Med H1 markerad skrivs formeln i formelfältet eller direkt i H1:

=OM(C1*E1=G1;”Rätt”;”?”)

Syntaxen läses så här. Om innehållet i cell C1 multiplicerat med innehållet i cell E1 är lika med innehållet i cell G1 så skriv Rätt annars skriv ett frågetecken.

Tecknet ; står alltså för både och annars i villkoret =OM … så … annars…

Citatet Rätt anger att Rätt är text och inte tal eller cellinnehåll.

Exempel på en problemformulering som är lämplig att lösa med Excel då man har någon kunskap om kalkylprogram:

Du har fått fyra tiokronor för att köpa lördagsgodis. Det finns följande godissaker
i kiosken att välja bland:
Mjölkchoklad, 9 kronor,
Dubbeldaim, 8 kronor
Tablettask Zoo, 6 kronor
Kexchoklad, 10 kronor

• Undersök på hur många olika sätt du
kan handla godis för exakt 40 kronor!
• Ändra sedan priset på godisbitarna och
gör liknande undersökning.

Skriv en berättelse om hur du löser uppgiften. Det finns länk till Worddokumentet i excelfilen.

designa ett excelblad
Ett Excelblad som hjälper eleven att lösa uppgiften kan se ut som ovan:
• Omslagen på godisbitarna skannar jag in och infogar i kalkylbladet.
• I cellerna E2, E6, E10 och E15 har jag skrivit in priserna.
• I cellerna G7 till G10 får eleven skriva antal godisbitar.
• I cell I7 ger jag formeln =E2*G7. På samma sätt får I8–I10 sina formler.
• I cell I11 summeras innehållet i cellerna I7 till I10

Bladet kopieras och klistras in i Excel-filens blad 2 och får heta Kex-rea med nytt pris på Kexchokladen. Så kan Excelfilen kompletteras med fler blad efter användarnas önskemål.

En länk till ett förarbetat worddokument ger eleven mer tid till ett matematiskt tänkande.Växlingen med en länk till word-dokumentet,där eleven ger sina resultat, ökar datornanvädningens pedagogiska värde.

endast baskunskaper
Med detta exempel vill jag visa att med vanliga kunskaper om datorhantering och någon kunskap om kalkylblad kan du skapa inlärningsförlopp. De ger eleven stimulans att lösa uppgifter och formulera egna frå-geställningar. Jämfört med att lösa uppgiften med papper och penna har eleven här ett interaktivt arbetssätt och ges möjlighet att söka lösningar på ett flexibelt sätt. De provar och inser att man måste tänka och de kan tillsammans med kamraterna föra en diskussion om hur man tänker. Genom att dokumentera i ett worddokument länkat till excelfilen underlättar vi också för eleven att hinna med redovisningen.

På Datorn i Utbildningens webb finns excelfilen DiU Godis.xls och worddokumentet DiU Elevens godis dok.doc. Här finns också en handledning ”steg för steg” om hur detta excelblad är utvecklat, filnamn Godishand.doc. Hämta dem gärna och prova på egen hand och med elever. Det krävs att du har en dator med Win 95/98 samt Excel –97 komplett installerat. Vid frågefönstret om Makro-risker
skall du svara att du vill öppna filen Med makro. Datafilerna är skyddade, det vill säga det går endast att skriva i de celler som är avsedda för skrivning. Skicka e-post till mig om du vill ha lösenordet.

Vill du delta i erfarenhetsutbyte med syfte att använda Excel i skolan? Kontakta mig via e-post.

Länkar till filer (högerklicka på filens namn och välj Spara som):

 

Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.com


Datorn i Utbildningen nr 6 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 6 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 001030