Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se

 

Kopiera mig

Laddar du själv ner, tar emot eller delar med dig av upphovsrättsskyddat material från Internet? Hur agerar vi vuxna mot våra barn, ungdomar och elever i frågan?

Bosse Andersson diskuterar upphovsrätt, nedladdning av musik och piratkopiering med utgångspunkt i Piratbyråns antologi Copy me.

Som bekant finns det en ny lag från 1 juli som förbjuder nedladdning och fildelning av upphovsrättskyddat material.

Media i allmänhet har fört fram en ganska förenklad bild av problematiken kring dessa frågor. Via artiklar i tidningar och debattprogram i TV har branschen och Antipiratbyrån fört fram argument som att ladda ner en mp3-fil är samma sak som att stjäla en cd-skiva från hyllan i en butik, att nerladdning bör kriminaliseras. Och så har medlemmar från Piratbyrån å andra sidan fått föra fram argument som att ungdomar inte har råd att köpa musik, att allt på nätet bör vara fritt och lagstiftningen bara skyddar branschens vinsthunger med mera.

ytlig debatt
Den ytliga debatten är kanske ett led i medias strategi att skapa säljande rubriker. Nu har Piratbyrån samlat texter som tidigare publicerats på dess webbplats i en antologi ”Copy me”. Den finns dels att köpa som bok och dels att ladda ner fritt från nätet.

Även om texterna spretar så är helheten intressant och ger en annan bild av piraterna än att alla är gränslösa anarkister. De olika kapitlen – artiklarna – rymmer både kortare pragmatiska texter om nuvarande upphovsrättslagstiftningen och mer djuplodande tankar med idéhistoriska och filosofiska resonemang.

upphovsrätt i ny tidsålder
Några genomgående argument i de flesta kapitlen är att upphovsrättslagstiftningen inte är anpassad för den digitala tekniken. Istället menar man att den i första hand är till för att skydda de stora bolagen inom musik, film och programvarubranscherna. Kreativitet och innovationer i samhället stoppas upp. Kopiering har alltid funnits och går inte att stoppa, frågan ryms inte i ett traditionellt höger-vänstertänkande på det politiska planet samt att mångfalden inom kulturområdet hindras.

Flera författare för fram skillnaden mellan analog och digital teknik. När jag tar fram en bok ur bokhyllan framställs inget nytt exemplar, men när jag öppnar en textfil i datorn produceras ett nytt exemplar i datorns internminne. Andra argument är att det ligger i de digitala filernas natur att de kan kopieras, det går inte att skilja på vad som är original och kopia på det som framställs digitalt. Det kostar ingenting extra att producera fler exemplar.

Kassettbandet gjorde att vi som var unga på 1970- och 80-talen lättare kunde dela med oss av våra vinylskivsamlingar till kompisar, att ge bort ett blandband var en populär present i många kretsar, men vi var fortfarande bundna att lyssna till banden i stationära spelare i hemmen. Numera byter vi MP3-filer med varandra. I en artikel skriven av medlemmar från Piratbyrån för man fram att Philips tog fram kassettbandet 1964 och valde en öppen standard för formatet istället för att skydda det med patent och hindra andra att tillverka band.

bärbart, trådlöst, delbart
Mobilitet är ett nyckelord i dagens samhälle. Sonys innovation, freestylespelaren, var det första steget mot att kunna bära med sig sin musik. Dagens ungdomar lever i en kultur där MP3-spelare blir allt mindre, bättre, billigare och med mer lagringskapacitet och spelarna integreras allt mer i mobiltelefonerna.

Självklart kommer inte ungdomar som i de flesta fall har en begränsad ekonomi att nu köpa sina filer via betaltjänster är andra argument mot den nya upphovsrättslagen. De flesta av dem har ej heller tillgång till betalkort som i regel krävs från betaltjänsterna. För att få det krävs att du är myndig samt har en fast inkomst.

Argument som att kommunikationen blir mer och mer trådlös och underlättar att jag delar med mig av mina filer förs också fram i boken. Själv skriver jag denna artikel på en tågresa där min laptop indikerar att resenären mitt emot mig också har IR och bluetooth på sin dator. Om jag vill kan jag nu enkelt dela med mig av mina MP3-filer och filmer till resenären i sätet mitt emot mig.

Ungdomar i min närhet breddar varje dag sin musiksmak, lär sig successivt kompetenser inom bildbehandling, videoredigering och musikskapande genom att lyssna till nerladdad musik och använda piratkopierade proffsprogram som de inte har råd att köpa. Frågan om digital kopiering, nerladdning och fildelning föder många frågor både vad gäller den egna moralen och utvecklingen på det samhälleliga planet och rättstillämpning. Som vuxna ska vi främja barn och ungdomars kreativitet, den är viktig både ur ett personlighetsutvecklande perspektiv och ur ett samhällsperspektiv; det är de som ska skapa nya kulturella och ekonomiska värden i vårt samhälle. Men för mig som vuxen är det också ett moraliskt dilemma. Bryter deras kreativitet mot lag och rätt, eller ...

Antologin ”Copy me” har ökat min kunskap om digital teknik, upphovsrätt, intellektuell egendoms roll i ett historiskt perspektiv för samhällets utveckling och lagstiftningens eftersläpning. Ladda ner boken – välj ut vissa delar, sprid dem till dina kollegor, elever och diskutera frågorna kopplat till moral, etik, rättstillämpning, kreativitet och samhällsutveckling.

 

 

Bosse Andersson
Gymnasielärare och ITsamordnare, jobbar för närvarande med projekt kring skolutveckling och IT på Myndigheten för skolutveckling
.
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se



Datorn i Utbildningen nr 5 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 051001