IT-kompetens är
ett av de centrala begreppen i sommarens IT-proposition. Det låter
enkelt, men det rymmer oerhört många sidor. En första fråga
är förstås vad vi menar
med IT, informationsteknik, i skolans utbildningssammanhang.
IT i skola kan vara så mycket mer än en
persondator ansluten till en server och en
skrivare. Digitalkameran är kanske den mest uppenbara förskjutningen
av begreppet.
För några år sedan var det vanligt med kommentaren att digitalkameran
var det
viktigaste nya tillskottet i skolans arsenal av verktyg. Det är slående
i diskussionen i
skolan att vi ofta lever kvar i föreställningen att IT - det är
en persondator, möjligen
ansluten till Internet. Men IT har på kort tid fått så många
nya former.
Räknaren är så etablerad att det inte
räknas som IT Det är förstås persondatorn,
och framför allt kopplad till ett Internet, som blivit en märklig
hybrid av en mängd
gamla tjänster, som uppslagsverk och anslagstavla, telefon och pub. Och
därtill en
mängd nya, som Lunarstorm och nätmötesplatser, Wikipedia eller
bloggar för publikt
och gemensamt skrivande. Vidare så är det mobiltelefonen när
vi snabbt ska nå en
annan person. Det är digitalkameran när vi tar stillbilder eller rörliga
bilder, nu ofta
direkt från mobilen, så att vi direkt kan sända dem vidare.
Det är videokameran, som
både är många ungdomars verktyg, men också börjat
bli ett verktyg i skola. Kameran
som penna börjar bli ett begrepp. Det är mp3-spelaren för
att spela upp musik, nu
även talböcker och radio.
Oftast är det så att ungdomskulturen snabbast
plockar upp tekniken, anpassar den
för sina behov och transformerar den. Ta bara SMS som exempel, den ursprungligen
dolda tekniker-tjänsten som inte lanserades publikt men upptäcktes
av ungdomar och
snabbt spred sig som en löpeld. Och begreppet Community fick i Sverige
först sin
mening genom LunarStorm. Eftersom ungdomarna både är skolans objekt
och subjekt
får detta dubbelt vikt. Inte bara så att digitala tekniker kan vara
effektiva i allmänhet,
men de kan vara speciellt lämpade för att föra en dialog med
ungdomar för vilka dessa
tekniker är som mest naturliga och kulturellt integrerade.
Om och hur de här teknikerna kan tjäna skola
och utbildning, det tar tid att upptäcka
och utveckla. Men klart är att IT står för ett bredare spektrum
av tekniker än
enbart persondatorn, många med anknytning till medier. Simuleringar i
all ära, men
IT rör inte bara representationer för att individuellt utforska och
förstå. Det rör i ännu
högre grad sociala och kommunikativa tekniker. Dessa aspekter har djup
återverkan
på begreppet IT-kompetens.
Vi har lång väg kvar till ett utvecklat
IT-kompetensbegrepp för idag. Här behövs
ett omfattande utforskande, experimenterande och en dialog mellan praktiker
och
forskare. Detta pekas också ut i arbetet inför SVIT-konferenserna
den 1 november,
och ryms antydningsvis i temat språk och kommunikation med medier
och IT. Här
behöver vi din hjälp.
Vad är IT-kompetens? Här har jag berört
en aspekt, knuten till första ledet i begreppet,
IT. Jag återkommer till det andra ledet, kompetens, i nästa nummer.
Vi behövs
alla i arbetet med det här begreppet, som IT-proppen hade som grundbegrepp
för
utbildningsområdet. Det berör den nya gymnasieskolan. Det
berör arbetet
med IUP, individuella utvecklingsplaner. Det berör arbetet med elevportfölj.
Det berör
alla skolans områden. IT är inte ett isolerat fenomen. Skolan måste
inse det som så
många företag insett, att IT är en integrerad del i verksamhetens
kärnstrategier.
Vad är IT-kompetens för dig? Vi vill gärna
höra dina synpunkter!