Untitled Document
Av: Gunnar Jutelius
E-Post: gunnar@haninge.kth.se
Lektion 2:
Lyckohjulet
Gunnar Jutelius återkommer
med lektion 2
för att skapa ett lyckohjul
i Flash. Och ger
exempel på uppbyggnaden
av en kunskapsdatabank.
Jag
lovade i DiU nr 4 att jag skulle återkomma med en fortsättning på
lektion 1 som handlade om hur man skapar ett lyckohjul med Flash 5. När
jag började fundera över hur jag skulle presentera det nya lite mer
avancerade lyckohjulet förstod jag att jag måste säga några
ord om hur man programmerar objektorienterat i Flash 5. Tala om att det går
att skapa klasser till exempel en klass för hus ett slags mallar
för hus. Och att det sedan går att skapa objekt av klassen hus, som
man ger egenskaper: en viss längd och en viss bredd. Och att objekten kan
ha en metod som gör att huset till exempel kan räkna ut sin egen area.
Det behövs inte många rader i Flash 5 för att skapa sådana
egna husobjekt och inte tar det lång tid att förklara. Så varför
inte förklara det med ljud och rörlig bild på webben i form
av en interaktiv radio- och TV-station.
interaktiv
kurs på webben
När jag ändå höll på gjorde jag en kurs med speakerröst
som förklarar hur man bygger en interaktiv radio- och TVstation
på webben med Flash 5. Jag gjorde ett exempel som handlar om tidmätning.
Där stöter man på Galileo Galilei som någon gång
på slutet av 1500-talet satt i kyrkan och tog pulsen för att mäta
pendeltiden för en svängande ljuskrona. Han blev på så
vis naturvetenskapens fader och skapade grunden för att jag kan undervisa
om hur man skapar interaktiva radio- och TV-stationer med Flash
5. Tack Galileo!
Jag gjorde en
simulering av ett pendelförsök
som introduceras av två läppsynkade
guider. Du kan få se en pendel
svänga olika fort fram och tillbaka beroende
på den längd du ger åt pendeln
och på gravitationen. Att få lära sig
att massan inte har någon betydelse
för svängningstiden med hjälp av en
simulering på webben tror jag kan väcka
lite mer nyfikenhet på gravitationen som
naturvetenskapen än så länge inte har
någon riktigt bra förklaring på.
Kursen tar ungefär
två timmar. Och
sedan ska man kunna skicka ut en egen
interaktiv kurs med ljud och animationer
på webben efter några timmars arbete.
Och då har man börjat skapa vad jag
menar är en Kunskapsdatabank som
sedan fler bidrag kan få strömma in till.
Gunnar Jutelius
E-Post: gunnar@haninge.kth.se
Välkomna till kursen
Välkomna till kursen:
http://www24.brinkster.com/kunskapsbanker
Där finns också en snabbkurs som
går att skriva ut! Och under fler handledningar finns både
lyckohjul 1 och 2.
Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!