Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Bygg nya gemenskaper
Handfast
stöd i vardagens undervisning, med uppslag, recensioner och tips, det är
vad datorn i utbildningen strävar att ge. Samtidigt vill vi spegla hur
IT förändrar
vår verklighet och våra perspektiv.
En av dessa förändringar
är i synen på skola och lärande. I vår serie kring det
framväxande nätverkandet speglar Bosse Andersson nu en engelsk experimentskola,
icke-skolan NotSchool helt på nätet. Var hämtar elever
som inte längre är elever
sina utmaningar, näring och stöd när skolan försvinner?
Bodil Jönsson
ger i sin krönika ett brett perspektiv på den här förändringen,
från
femtiotalets lärare som sändare till en begynnande många-till-många
gemenskap
i lärandet. Det tänkandet håller på att vinna insteg på
olika håll. Utvecklingen av
gratisoperativsystemet Linux är ett exempel. När datorleverantören
HP startar en
kundsupport byggs den på medverkan av kunder. Det främsta
stödet till en kund
är nämligen kontakt med den kund som redan har mött och löst
just det problem du
själv stött på. Det handlar om att bygga system för lärande,
byggd på mångas bidrag.
Kunden har blivit en kvalifi cerad användare. Från envägs
till tvåvägs eller snarare
många-till-många gemenskaper. I vissa kretsar har ordet communities
nästan blivit
införlivat i svenskan, som uttryck för dessa virtuella gemenskaper.
Alla lär av alla över
nätet, se där 2000-talets studiecirkel. Nya mönster skapas.
En annan förändring
rör vår syn på läromedel. För tio år sedan
ställdes program som Chefren och Cheops i skamvrån, såsom drillprogram.
En ny syn har trängt fram här. Erfarna grundskoleläraren Gunilla
Celén skriver att ska man bara köpa ett enda mattespel till
skolan är det inget att tveka på. Träning med mening är
inte drill. Och träning bör omväxla med skapande. Skolan behöver
bådadera är insikten.
Vidare diskuterar
Peter Fowelin den nya generation av cd-rom-baserade läromedel
som kom vid mitten av nittiotalet. En nyutgiven analys kritiserar användningen
av
bilden i de nya medierna sedd med traditionella läromedelsögon.
Men faktum är ju
att läromedlen håller på att förändras. Nu ser vi
de nya källorna, nåbara över nätet. I
tävlingen Sökmästare (www.diu.se) som vi driver i samverkan med
skolverket, pekar
vi just ut nätet som källa. Inte bara som nyhetskälla, utan även
som ersättning för
uppslagsverket man inte har råd att äga.
På nätet
möter vi vittnesmålen, direkt från idrottsstjärnan eller
politikern eller
från vardagsmänniskan. Illustrationerna, de virtuella studiebesöken,
rollspelen
och som-om-övningarna som möjliggjorts med de nya medierna
har förändrat
företagsutbildningar och berikar både ungdoms- och vuxenutbildning.
Från
klassrummet, läraren och läroboken har världen inte bara
kunskapsmängden
vidgats enormt. Med nätet (och mobilen?) har skolans väggar öppnats.
Naturligtvis
är omställningen för lärarna stor, liksom behovet av fortbildning
speciellt behovet
av tid för att bearbeta och värdera sin egna erfarenheter. Naturligtvis
ställer
det massor av frågor, exempelvis om simulerad erfarenhet. Vad följer
av medialt
upplevd vuxenerfarenhet, utan egen direkt upplevelse? När det inte gör
ont av
sparkarna i spelet, tar man då intryck? Denna nya värld behöver
analyseras och
diskuteras i hela sin vidd.
Framöver
kommer datorn i utbildningen att komplettera våra bidrag kring
skolans vardag med forskningens refl ektion och kulturens speglingar. Välkommen
till en ny spännande årgång och rekommendera gärna
datorn i utbildningen
till din kollega!
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!