Untitled Document
Av:Bengt Svenson
E-Post bengt.svenson@svekom.se
Eva år 2005
Rutinerna år datorn pedagogiken åt lärarna
Datorn har funnits i skolan i många år, men användningen av
datorn till rutinjobbet i det administrativa arbetet släpar efter.
Frånvarostatistik sköts för
hand, grupplistor
skrivs av manuellt av varje lärare,
schemat läggs ofta över huvudet på
arbetslagen, bokning av lokaler och olika
sorters utrustning är en ständig källa
till irritation. Betygen och underlagen
för utvecklingssamtal skrivs fortfarande
till stor del manuellt och budgetläget är
något man inte har en aning om förrän i
slutet av november.
Detta är ett dåligt utnyttjande av
tid
och resurser. Låt istället datorn bli ett
effektivt stöd i det administrativa arbetet
för skolans pedagogiska personal och
ge lärarna mer tid med eleverna. När
IT-kompetensen höjs kommer det också
medföra att IT-stödet används mer i det
pedagogiska arbetet.
Datorn och de system som många
kommuner har kan redan idag underlätta
och rationalisera arbetet för skolans
pedagogiska personal. Organisation och
invanda arbetssätt är långt större hinder
för att nå en rationell administration än
tekniken. Så här skulle det kunna se ut,
det behöver inte dröja fem år utan kan
genomföras relativt snabbt.
Vision eller med det samma?
Eva arbetar som lärare på en 6 till 9-skola med ca 400 elever i en
ort med 2000 invånare. Hon är arbetslagsledare i ett lag med elever
i åk 8. Med datorstöd sköter hon både sin administration,
kommunikation, pedagogisk planering och undervisning tillsammans med kolleger
och elever. Datorn hon använder är ser kanske inte ut som en bärbar
dator gör i dag, den är lätt, ständigt påslagen och
trådlöst uppkopplad, så all information hon behöver fi
nns där, en knapptryckning bort. Kommunen har ett intranät där
alla resurser fi nns samlade. Varje användare har personliga rättigheter
och alltså olika tillgång till information och olika program. Datorn
är uppkopplad mot Internet och kommunens resurser genom skolans fasta nät
eller med olika radiotekniker. Den känner automatiskt av vilken typ av
kommunikation som ska användas, så Eva når alltid de resurser
hon behöver direkt utan att bry sig om hur det går till.
I sin dator har Eva program som hon
använder när hon sköter schemaläggning,
lokalbokning, ekonomi för arbetslaget
och frånvarohantering. Hon har också
en grupprogramvara för att sköta kommunikation
och praktisk planering i
arbetslaget. Hennes kolleger har samma
program och det innebär att de klarar
av mycket av sitt gemensamma arbete
via datorn. Nu kan mötena koncentreras
till pedagogisk planering och elevvård. Lärarna
har också kontakt med sina
elever, deras föräldrar och skolledningen
med hjälp av datorn.
De data som Eva hanterar i form
av ekonomi, elevuppgifter och annat
fi nns på kommunens centrala system,
så de förändringar som hon gör får
direkt genomslag i de centrala databaserna.
Hon vet att de data och
den information hon arbetar med är
uppdaterad eftersom alla arbetar mot
samma uppgifter. Många led i det
administrativa arbetet tas bort och tid
och resurser kan av-sättas för att öka
tiden för arbetet i klasserna.
enkel schemaläggning och tidsplanering
Evas arbetslag arbetar till stor del tematiskt och projektinriktat. Det gör
att olika lärare har varierande arbetsbelastning beroende på tema.
Schemaläggnings- och tidsdelningsprogrammet gör att man enkelt kan
fördela arbetet.
Den eller de lärare som har mycket
planeringsansvar under ett tema kan
trappa ner under en annan period.
Någon har sjukt barn och har önskemål
om speciella arbetstider. Tandläkarbesök,
fortbildning, konferensdeltagande
eller administration påverkar
lärarnas tidplanering.
Med hjälp av modulen för schemaläggning
och tidsplanering kan
arbetslaget nu planera sin tid för varje vecka
eller för den period de själva önskar.
Var och en lägger in ett förslag för sin
närvaro och när det är gjort diskuterar
man sig fram till en lämplig lösning
med rätt arbetsfördelning. Datorn håller
reda på tiden så det blir enkelt att
administrera. Här sköts också planeringen
för hela arbetslaget, och resultatet läggs
ut på intranätet och på Internet, så att
alla elever kan ta del av det.
När någon blir sjuk och behöver
täckas
upp kan det också administreras med
hjälp av programmet. Eleverna har ibland
flextid och då lägger de själva in sina
tider.
Tidigare pågick det ständigt en diskussion
om att lärarna hade olika arbetsbelastning.
Många upplevde att de fick
arbetsuppgifter som lades på de vanliga
utan ersättning och det skapade en hel del
missnöje. Med schemaläggningsprogrammet
har det blivit enkelt att fördela
arbetet och nu kan Eva äntligen tydligt
peka på hur mycket tid hon lägger ner på
att administrera sitt lag och hon har lätttare
att dra ner på andra arbetsuppgifter
utan att känna att andra inte tycker hon
gör sitt.
Det finns också möjligheter att vikta
arbetet. Olika slags undervisning kräver
ju olika förberedelsetid, så att en föreläsning
för alla elever i arbetslaget skulle
kunna ge mer poäng än att arbeta
tillsammans med fl era andra lärare när
eleverna har eget arbete. Arbetslaget har
inte börjat vikta arbetstiden än, men
planerar göra det på försök inom en nära
framtid.
Alla skolans lokaler och olika utrustning
går också att boka direkt via programmet.
Det fungerar mycket bra och
det har minskat mycket av den irritation
som tidigare uppstod när bokningarna
inte sköttes ordentligt för att det var
så krångligt.
e-post och grupprogram
Skolan har också tillgång till ett avancerat grupprogram där
man kan lägga in konferenser och ge olika grupper av användare olika
tillgång. Eva har fl era sådana konferenser. Dels en som används
tillsammans med skolledningen och här sköts mycket av den rutinartade
kontakten mellan skolledning och lärare. Evas arbetslag har en konferens
för de vuxna och en som eleverna deltar i. Den används mest.
Ibland blir det lite för mycket tycker
hon, men den tid hon är med eleverna
blir mer kvalitativ. Hennes dator är
upp-kopplad på ett ögonblick när hon
så önskar, och hon når sin e-post där
hon för tillfället befi nner sig, i skolan
eller hemma.
ekonomi
Sedan ett par år har arbetslaget egen budget. Tidigare fick man listor
från expeditionen någon gång per månad som visade budgetläget,
och de uppgifterna stannade ofta hos Eva av tidsskäl. Nu har Eva tillgång
till kommunens ekonomisystem och kan själv sköta budgeten för
arbetslaget. Alla fakturor skannas in centralt och godkänns och attesteras
med datorns hjälp. Allt fl er beställningar sker också elektroniskt.
Budgetläget presenteras i realtid på intranätet så alla
som är intresserade kan studera resultatet. Det har inneburit en ökad
diskussion kring budgeten och alla i arbetslaget, och då inte bara lärarna,
känner sig delaktiga och har större möjlighet att påverka
hur pengarna används.
frånvarorapportering
Tidigare var det en omständlig, tidskrävande och kvalitativt tveksam
hantering av frånvaro. Vid varje termins början fick assistenten
uppgifter om eleverna från kommunen centralt. Hon skrev ut listor som
hon lade i lärarnas fack. Varje lärare skrev sedan sina egna listor
för hand, som sedan användes vid upprop varje lektionspass. Listorna
fylldes med pinnar, koder och streck som sedan skulle överföras till
klasslistor ett par gånger per dag. Klasslistorna skulle i sin tur sammanställas
varje vecka, månad, termin och år och resultatet skulle rapporteras
hem och ligga till grund för statistik. Detta fungerade aldrig tillfredsställande
och var ett stående inslag på förmaningstalen från skolledningen.
Kvaliteten på frånvarorapporteringen var så dålig att
resultaten egentligen inte kunde användas. Det var inte sällan en
lärare svävade på målet när föräldrar skulle
få information om sina barns närvaro.
Nu sköts all frånvarorapportering
direkt via datorn. Frånvaroprogrammet är
kopplat till det schemaläggningsprogram
som nämndes tidigare och det innebär att
det för varje pass kan lägga in vilka som
ska närvara om man så önskar. Eftersom
datorn vet vilken tid och dag det är så
kommer rätt lista upp automatiskt. Läraren
som sköter frånvaron markerar bara
frånvaro, sen ankomst eller motsvarande.
Allt lagras i en central databas och därmed
är allt klart. Man kan mycket enkelt och
direkt se närvaron per elev, vecka eller
dag, föräldrarna får rättvisande statistik
och kvaliteten har höjts avsevärt.
ökad föräldrakontakt
Frånvaron förs in i ett centralt register och nu kan de föräldrar
som behöver, på Internet i realtid se om deras barn var i skolan.
Via kommunens intranät kan man ge föräldrarna tillgång
att läsa schemat, närvaron, budgetläget, sitt barns lagrade arbetsmaterial
med mera. Mycket av det material man arbetar med fi nns också på
nätet, så det är enkelt att arbeta hemifrån om man glömt
läxboken eller blivit krasslig. De kan också följa sina barns
utveckling i skolan via Internet. Den individuella studieplan som varje elev
har följs kontinuerligt upp på webben.
Det enkla sättet att via datorn hålla
kontakt med föräldrarna om veckoplanering,
frågor om läxor, frånvaro
och allehanda saker har inneburit att
arbetslaget har fått en mycket bättre kontakt
med många föräldrar. Eva har
aldrig tidigare mött så många som även
på högstadiet intresserar sig för skolan.
De fysiska mötena med dem har ökat
sedan de fi ck bättre möjlighet att följa
skolans arbete.
Varje elev har hemifrån tillgång
till
skolans program och resurser genom så
kallade tunna klienter. Det har inneburit
att skolans arbete förändrats radikalt.
Man har infört flextid under vissa perioder
och eleverna kan göra en del av sitt arbete
hemifrån när de och lärarna tycker det
är lämpligt. Ofta samlas en grupp elever
som ska göra ett arbete tillsammans
hemma hos någon och behöver man hjälp
så kan det ofta lösas med e-posten. Det
har också fört med sig att de elever som
behöver extra hjälp, eller föredrar att
arbeta i skolan kan få mer vuxenstöd.
effektiva rutiner ger tid över
Mycket av den tid som tidigare lagts ner på administration sköts
nu direkt via datorn och det ger lärarna mer tid att vara med eleverna.
Men vägen dit var lång. Det började med att skolan började
arbeta med i arbetslag för några år sen. Då förändrades
mycket av den gamla organisationen och man tyckte att det behövdes snabbare
och framför allt enklare sätt att hantera de administrativa uppgifterna.
Som tur var både skolledning och förvaltning med på att pröva
nya vägar. Det krävs också en väl utbyggd IT-infrastruktur
för att göra det möjligt för Eva, hennes kolleger och elever
att vara uppkopplade när de behöver och kommunen har lagt ner mycket
arbete och pengar för att tillhandahålla de system som krävs.
I början var det också si och så med både intresse och
kompetens att hantera datorer och applikationer från många av Evas
kolleger, men när de insåg hur mycket tid de kunde spara och att
kvaliteten i arbetet kunde höjas med hjälp av de nya verktygen gick
det lättare.
En effekt som man inte räknat med är
att när alla började använda datorer för
att sköta sin administration så höjdes
datorkompetensen i allmänhet. När nyttan
blev tydlig ökade användningen
och därmed kompetensen. Fler och fl er
av lärarna kom över den trots allt ganska
höga tröskel som fi nns för att bli en van
datoranvändare. Det medförde i sin tur
att IT-användningen i det pedagogiska
arbetet tog ny fart och att många nya idéer
nu kan prövas i arbetet med eleverna.
Men det är en annan femma!
BENGT SVENSON
IT-strateg,
Svenska kommunförbundet/ Landstingsförbundet
E-Post:bengt.svenson@svekom.se
artikel.länkar
Läs
mer om personlig nytta, information, nätverk och säkerhet i Infrabas
skrift What´s in IT for me . Skriften finns som pdf-fil på:
www.infrabas.nu/skrifter
Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!