Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Homo zappiens
De är unga. De verkar
okoncentrerade. De
gör sju saker samtidigt.
De kommunicerar
ständigt. De är Homo
Zappiens.
Wim Veen, professor
vid Delft University
of Technology i Nederländerna, har intresserat
sig för den generationsklyfta
som många upplever när det gäller användningen
av IT.
Det vi
ser är mer än en vanlig generationsklyfta.
Homo zappiens har nya
förmågor och ett nytt sätt att tänka.
Homo zappiens
är Wim Veens namn
på den nya generationen, eller kanske
rättare sagt på den nya mänskliga art
som växer upp nu.
De klagomål
som den vuxna generationen
ofta har på ungdomarna är
bland annat att de inte kan koncentrera
sig under några längre stunder, de är
hyperaktiva, de saknar disciplin och
respekt för sin omgivning.
vad utmärker
homo zappiens?
Ja, ett utmärkande drag är just zappandet. De följer gärna
fyra tv-program samtidigt och zappar mellan kanalerna.
Först
trodde jag att det var slumpmässigt.
Men om man frågar barnen
efteråt visar det sig att de kan redogöra
för handlingen i alla program. De zappar
planmässigt, de vet hur programmen är
uppbyggda och kopplar bort när icke
betydelsebärande information visas.
Ett annat kännetecken
är att de gärna
arbetar med fl era saker samtidigt. De gör
läxorna, lyssnar på musik, pratar med en
kompis i telefon, surfar på Internet och
deltar i ett chatt allt på en gång.
De söker
också efter information på
ett nytt sätt. De skannar informationen på
till exempel en webbsida, letar efter
symbolen, färger, men de börjar inte
med att läsa. På samma sätt skannar de
böcker, de börjar inte från början och
läser till slutet.
De har
ett icke-linjärt inlärningssätt,
som faktiskt passar ihop med hjärnans
sätt att arbeta. Hjärnforskningen visar att
hjärnan inte jobbar linjärt vid inlärning,
istället söker hjärnan efter associationer,
skapar mening av en väv av information.
det kreativa
samhället
De färdigheter som de unga ger uttryck för genom att zappa
och skanna och göra flera saker samtidigt är precis de färdigheter
som de kommer att ha nytta av i sitt kommande arbetsliv.
Det sägs
ofta att skolan måste förbereda
barnen och ungdomarna för ett liv i
informationssamhället. Men, så är det inte
menar Wim Veen.
Informationssamhället
är redan här.
Dagens ungdomar växer upp i det samhället.
Det vi måste förbereda dem för är ett
liv i det kreativa samhället.
I det kreativa
samhället finns det ett överflöd av kunskap och information som
är tillgänglig för alla. Det är inte längre personens
kunskaper i sig som avgör om han blir framgångsrik, det är hur
han tar till vara på och använder kunskaperna på ett kreativt
sätt.
ny roll för
skolan
Vi behöver platser dit barnen kan gå, där de tycker att
det är kul och där de vill lära sig saker, säger Wim Veen.
I skolan går
det inte att zappa bort en
lärare som inte håller spänningen och
intresset vid liv.
Jag träffar
i dag studenter som packar
ihop sina saker och går om de tycker att
det är tråkigt.
Men lösningen
behöver inte nödvändigtvis
vara att lärarna ska stå för en dramaturgiskt
välregisserad föreställning i klassrummet.
Istället handlar det om på vilket
sätt skolan och lärandet organiseras. Skolan
får inte undervärdera ungdomarnas
färdigheter utan istället skapa lärandesituationer
där de används.
Några punkter
som Wim Veen pekar på är att skolan bör:
- Använda
olika lärmodeller och låta
läraren vara både handledare och en
person som lär sig tillsammans med
eleverna.
- Använda
individuella kunskapsmål
istället för läroplaner.
- Låta
eleverna ta ansvar för sin egen
lärprocess.
- Låta
uppgiftens innehåll och karaktär
styra tidsramarna inte tvärt om.
- Använda
kommunikationstekniken
fullt ut.
Skolans
roll förändras från att vara en
institution med monopol på lärande till
att vara en resurs för individens lärande
Det innebär en öppnare skola med tätare
kontakter med samhälle, organisationer
och näringsliv, säger Wim Veen.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 5 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!