Untitled Document
Av: Ann-Marie Pendrill
Itis blev svaret
- vad var frågan?
Dela med sig. Dela med sig
av erfarenheter, kunskaper, utveckling, idéer och reflektioner.
Världsväven - webben - bjuder oss som lärare att
dela med oss. Och just att dela med sig av den utveckling som
sker i arbetslaget har varit ett viktigt inslag i Itis.
Genom god dokumentation kan lagets utvecklingsarbete få
komma också andra till del.
Att utforma dokumentationen så
att erfarenheterna verkligen tas till vara är en stor utmaning,
från lokal till nationell nivå.
Redan att skriva en rapport om arbetslagets arbete är en
ovanligt svår skrivuppgift, genom att syftet omfattar såväl
datoranvändning, som utveckling av arbetslagets och elevernas
arbetsformer och dessutom ofta ett ämnesövergripande
innehåll i fokus för arbetet.
skriva rapport
Under våren har jag haft glädjen att få leda
seminarier för två grupper av arbetslag. Det var spännande
att få deras slutrapporter och läsa underbara beskrivningar
av samarbete, elevdiskussioner och resultat av olika grupparbeten.
Och inte minst att få läsa om hur många elever
vuxit när de upplevt att de kunnat skapa något värdefullt
vid datorn, och hur det fått spridningseffekter till andra
ämnen.
När jag läste den tredje snarlika, föga inspirerande,
inledningen till deras rapporter började jag dock undra hur
deras instruktioner sett ut. Efter ytterligare några rapporter
hittade jag en referens till "Lathund för rapportskrivning:
Om konsten att berätta om sitt utvecklingsarbete" av
Granström och Colnerud, "tillgänglig via www.itis.gov.se".
referera till webben
Att kunna ge referens till ett arbete som finns på webben
är en stor fördel. Läsaren kan genast ge sig ut
i Världsväven och läsa - i princip.
Webbplatsen www.itis.gov.se är ganska omfattande. Efter en
stunds letande bland studiematerialet efter lathunden blev jag
tvungen att ge upp. En självklar punkt till det avslutande
seminariet blev vad som skall finnas med i hänvisningen till
en www-källa. Förutom författare, årtal (eller
datum) och titel måste naturligtvis en fullständig
webbadress ges. Beroende på sidans karaktär kan det
ibland vara lämpligt att ge ytterligare information, till
exempel vilken organisation som står bakom informationen
och datum då sidan laddats ned. Att notera denna information
är också en del av utvärderingen av källans
trovärdighet.
I samband med slutseminariet fick jag låna en utskriven
version av lathunden - som i sin egen källförteckning
listar arbeten "tillgängliga via www.Itis.gov.se".
Nog kunde man önska att en lathund i en nationell satsning
skulle föregå med gott exempel!
skriva en inledning
Inledningen skall väcka läsarens intresse. Bakgrundsmaterial
om organisationen kan vara viktig, men kan ges i fotnot, i samband
med författarpresentation eller förvisas till en mer
undanskymd plats i arbetet. Inledningen behöver alltspå
inte lyda:
Vårt arbetslag, som består av fyra klasser, har tillgång
till sex datorer.
Rapporterna innehåller så mycket annat spännande
material att lyfta fram i inledningens första rader till
exempel:
- IT är ett naturligt hjälpmedel
i kommunikationen med en vänskola och gör det lätt
att dela med sig bilder och texter från vardag och högtid.
Samarbetet mellan engelska och andra ämnen blir ett självklart
inslag.
- Millennieskiftet har gjort
det naturligt att under det gångna läsåret studera
våra rötter i ett ämnesövergripande samarbete
mellan SO och svenska. Det annorlunda arbetssättet har gett
eleverna en fördjupad relation till kunskap.
- Elever som musicerar får
en bättre självkänsla. Med datorns hjälp
kan fler elever uppleva glädjen i musiken, och självförtroendet
kan få spridningseffekter till andra ämnen.
- Skolans hemsida kan ge elever
ett ökat ansvar och vara en naturlig kommunikation mellan
föräldrar och skola. Hur skall hemsidan utformas för
att bäst fylla sin funktion?
- Det ökande informationsflödet
ställer allt större krav på förmågan
att sålla och värdera information.
Denna förmåga kan
övas redan under de tidigaste skolåren och utvecklas
med olika inslag i en genomtänkt progression genom årskurserna.
Nog skulle rapporterna om utvecklingsarbetet vara värda en
bättre spridning än pärmar!
rör inte min rapport
Att kolleger kommenterar och opponerar på rapporter kan
vara ovant, men är viktigt för kvalitén på
det färdiga arbetet. Ofta kommer praktiska problem i vägen
- trots det stora IT-inslaget i satsningen har papper varit kommuni-kationsformen.
En tidigare granskning av andra skulle troligen reducera de typografiska
problem som trots allt kvarstod i några rapporter: felplacerade
mellanrum runt punkt och komma och inte minst så kallade
hybridstycken, där en ny mening börjar på egen
rad utan att det varit författarens mening att påbörja
ett nytt stycke. Detta förekommer naturligtvis inte i lathunden,
men problemet, som är mycket vanligt i elev och studentarbeten,
nämns inte ens.
följa utveckling på
webbplats
Förutsättningarna att följa och påverka ett
arbete blir naturligtvis mycket större om det får växa
fram naturligt på webben. Handledarens samordning skulle
underlättas om varje arbetslag från första början
utformade en egen webbplats för sitt projekt, där även
rapporterna kunde växa fram.
Redan från början kunde då handledaren göra
en sida med länkar till alla projekt i seminariegruppen.
I stället har mycket arbete lagts på att lära
sig olika Office-program "för det har man ute i verkligheten.
Byråkraternas verklighet, alltså", som Jorge
de Sousa Pires beskriver det i DiU 4/00. Det finns mycket som
tyder på att detta inte gynnar ett kreativt utnyttjande
av webben eller andra aspekter av IT.
Min önskelista inför Itisarbetets fortsättning
och uppföljning är att:
- Alla arbetslag har en webbsida
som presenterar projektet och dess utveckling, och finns kvar
efter Itisprojek-tets slut.
- Att varje lärare genom
sin skola får tillgång till ett eget webbutrymme.
- En reviderad instruktion för
rappor-ternas utformning.
- Stipendier för utvalda
arbetslag att arbeta igenom sina rapporter till presentationer
även för annat forum än seminariegruppen, till
exempel genom publikation i Datorn i Utbildningen.
- Tid för handledare att
efter avslutade projekt få tid att sammanställa en
artikel som presenterar några av de många guldkorn
som finns i arbetslagens rapporter.
- Att arbetslaget får
fortsätta sin utveckling och att seminariegrupperna får
möjlighet till återsamling och uppföljning efter
ett år.
- Slutligen skulle jag vilja
önska alla Itis-deltagare välkomna som självklara
medborgare i Världsväven.
Ann-Marie Pendrill,
Prof. Teoretisk atomfysik och verksam inom lärarutbildningen
vid Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/
läs.mer
- Evaluating Web Resources,
J. Alexander och M. A. Tate, (1996, reviderat 1999):
http://www2.widener.edu/Wolfgram-Memorial-Library/webeval.htm
- Kolla källan, Skoldatanätets
webbplats:
http://www.skolverket.se/skolnet/kolla
- A-M Pendrill, "Världsvävens
skräddare",
Datorn i Utbildningen, 3/99, s10
- J. de Sousa Pires, "Vad
man kan ... och bör göra nu",
Datorn i Utbildningen 4/00, s4
- A-M Pendrill, "Svårare
att lära sig IT för ordbehandlingskunnig?",
Datorn i Utbildningen, 3/99, s8
Datorn i Utbildningen nr 5 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!