Untitled Document
Av:Toura Hägnesten
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
Vad tillför webbplatserna?
De flesta pedagogiska program
på cd har en egen webbplats. I handledningarna uppmanas
man att besöka programmets egen webbplats. Självklart
förväntar de flesta sig att hitta nytt material, nya
uppgifter, handledningar eller spännande nyheter på
programmets webbplats. Varför annars hänvisa till webbplatsen
från en handledning i ett program man redan köpt?
Toura Hägnesten, speciallärare och IT-pedagog i Hässelby
har undersökt vad som verkligen finns på webbplatserna.
De flesta program skryter med
att de har en webbplats. Är detta en fluga eller uppfyller
de ett syfte? I så fall vilket syfte?
De förlag vars program jag tittat närmare på är:
Natur och Kultur (Lingva), Levande Böcker (Fantastiska djur,
Krakels ABC - det magiska äventyret, Gilbert), Snille (Skeppskatten,
Tillbaka till historien, De första 1000 orden), Liber/A&W
(Matador).
olika ambitioner
Det visar sig snabbt att det är möjligt att kategorisera
webbplatserna enligt flera principer. Samtliga förlag har
som mål och syfte är att sälja sina produkter
och det innebär att produktinformation och pris är de
huvudsakliga och självklara uppgifterna någonstans
på förlagets webbsida. Därefter visar sig målgrupp
och ambitioner vara mer vildvuxna.
Levande Böcker har en tydlig profil med en webbplats som
vänder sig till flera målgrupper nämligen köpare,
skolfolk, föräldrar och barn. Dessa har egna länkar
som kallas Levande Böcker, Levande Skola, Mammapappa.se och
Barnlandet.
Vuxendelen innehåller sedvanlig pro-duktinformation samt
en avdelning där pedagoger kan logga in och ta del av programrecensioner,
ladda ner lärarhand-ledningar och diskutera skol- och pro-gramfrågor
i ett diskussionsforum.
Föräldrarna har sin egen avdelning med diskussionsforum,
gästföräldrar som skriver dagbok, artiklar och
länktips. Webben mammapappa.se ger intryck av att vara en
välbesökt och aktiv webbplats.
webb för barnen
Levande Böcker har också skapat en barn-sida där
vissa program har sina egna öar i ett särskilt örike,
Barnlandet. Här kan spelaren, det vill säga barnen,
logga in för att sedan ladda ner nya moment till några
av programmen. För att hitta bland öarna är det
till att prova sig fram vilket passar målgruppen. Det tar
ganska lång tid att förflytta sig mellan de tio olika
öarna och deras delar.
De aktiviteter och program som är representerade på
öarna är: Rymdjakten, Djuphavsjakten, gör en egen
enkel hem-sida, Mulle Meck, Krakels tre ABC-program, nyheter från
förlaget, Sunes Party, Fantastiska Djur, skicka vykort, sökfunktionen
Allt om Dinosaurier samt Big Bang och jordens utveckling.
tillägg till programmen
Krakels ABC - Det magiska äventyret låter dig ladda
ner lärarverktyget, som är en editor med vilken du själv
kan göra egna moment att lägga in i spelet, samt hämta
moduler med brädspel och fler korsord. Du kan också
ta del av Tips och Trix, som du kan ta hjälp av när
du spelar "Det magiska äventyret", men personligen
jag tyckte inte det gav så mycket. På frågan
hur du får mattan att flyga blir svaret att den kräver
en flygformel som du kan hitta någonstans i Näppelunda.
Det är en sak som även den yngste spelare har listat
ut på egen hand! Du kan dels hämta fler korsord dels
skicka in egentillverkade korsord.
Fantastiska Djur erbjuder länkar till ett tiotal nya djur
som inte finns med på cd:n, namnen på alla djurexperter
bland barnen och djurpyssel. Djurpyssel är lika med några
djurikoner, skrivbordsunderlägg, mallar till brevpapper och
visitkort. Instruktionerna till hur du ska göra för
att ladda ner till den egna datorn är tydliga och lätta
att följa.
dinaosaurier i särklass
Min favorit bland öarna blev den med Dinosaurierna. Den vänstra
dinosaurien länkar till en sökfunktion Allt om Dino-saurier.
Sökningen gick lätt och länkarna till sökordet
visas direkt under sökrutan.
När jag klickar på en länk visas fakta-texten
på en gång. Ingen väntan. Den högra dinosaurien
leder till ett bildspel om Big Bang och jordens utveckling. Bildspelet
är fint i sin enkelhet med bra och lagom svåra texter.
Bildspelet avslutas med en frågesport. Jag kan också
komma åt frågesporten från tidslinan som bildspelet
avslutades med. Den här frågesport-en kommer jag att
prova med elever i åldern 10-12 år. Jag tror att den
kommer att uppskattas. Ämnet är populärt hos många
i den åldern.
publicera elevernas texter
Natur och Kultur har en traditionell förlagswebb med produktinformation.
Vägen till Lingva går via länkarna Multimedia,
Lingvas nätplats och är inte helt lätt att hitta.
Programmet Lingva sticker ut genom att dess del av webbplatsen
också har utrymme för publicering av texter skrivna
av programmets användare.
Det här är en utmärkt idé. Att få
visa upp vad jag har skrivit är centralt för barn och
unga. Samtidigt undrar jag dels hur det skulle se ut om många
unga författare verkligen skickade in sina texter, dels hur
realistiskt är det att tro att läraren hinner skicka
in texterna eleverna i en hel klass skrivit? Idén kanske
behöver utvecklas för att bära och bli trovärdig?
återkopplng önskvärd
En bra funktion vore möjligheten till feedback på de
publicerade texterna. Det skulle kunna se ut som på något
av alla de diskussionsforum som florerar på nätet.
Den publicerade texten skulle då kompletteras med en svarsmöjlighet
där läsaren kan bifoga sina åsikter och tankar
om texten. Detta skulle ge en spännande återkoppling
till det den unga författaren skrivit och kan användas
som en del i den bearbetning som sker av allt skrivarbete som
ingår i undervisningen.
Det döljer sig många texter under Läs. Endast
de tio senast publicerade texterna når man direkt via länkar.
Övriga berättelser får besökaren söka
i databasen. Återigen en webbplats som ser ut att vända
sig till de vuxna.
rent och enkelt
Snille har en webbsida med ren layout och få länkar
som ger korta sökvägar. Under Produkter visas en sammanställning
på de program som Snille tagit fram och under länkarna
Information och Kontakta oss framgår det att försäljningen
av program sker via Levande Böcker.
Programmen Skeppskatten och Tillbaka till historien når
jag direkt från första sidan.
Toura Hägnesten,
speciallärare och
IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se
länkar.artikel
De webbadresserna Torua Hägnesten besökt är:
Lärarbedömningar av
program - tips och idéer
I Datorn i Utbildningen publiceras regelbundet lärares recensioner
och beskrivningar av olika program. En del hittar du förutom
i tidningen på webbplatsen. Du kan söka via sökfunktion
och ämnesindelning: www.diu.se
I läromedelsdatabasen som drivs av KK-stiftelsn finns korta
beskrivningar av så gott som samtliga it-baserade läromedel
som finns för svenska skolan. Många av programmen är
också bedömda av lärare som använt dem i
undervisningen: http://www.knut.kks.se/laromedel
Datorn i Utbildningen nr 5 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!