Untitled Document

Av:Toura Hägnesten
E-Post:
toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


Vad tillför webbplatserna?

De flesta pedagogiska program på cd har en egen webbplats. I handledningarna uppmanas man att besöka programmets egen webbplats. Självklart förväntar de flesta sig att hitta nytt material, nya uppgifter, handledningar eller spännande nyheter på programmets webbplats. Varför annars hänvisa till webbplatsen från en handledning i ett program man redan köpt?

Toura Hägnesten, speciallärare och IT-pedagog i Hässelby har undersökt vad som verkligen finns på webbplatserna.

 

De flesta program skryter med att de har en webbplats. Är detta en fluga eller uppfyller de ett syfte? I så fall vilket syfte?
De förlag vars program jag tittat närmare på är: Natur och Kultur (Lingva), Levande Böcker (Fantastiska djur, Krakels ABC - det magiska äventyret, Gilbert), Snille (Skeppskatten, Tillbaka till historien, De första 1000 orden), Liber/A&W (Matador).

olika ambitioner
Det visar sig snabbt att det är möjligt att kategorisera webbplatserna enligt flera principer. Samtliga förlag har som mål och syfte är att sälja sina produkter och det innebär att produktinformation och pris är de huvudsakliga och självklara uppgifterna någonstans på förlagets webbsida. Därefter visar sig målgrupp och ambitioner vara mer vildvuxna.

Levande Böcker har en tydlig profil med en webbplats som vänder sig till flera målgrupper nämligen köpare, skolfolk, föräldrar och barn. Dessa har egna länkar som kallas Levande Böcker, Levande Skola, Mammapappa.se och Barnlandet.

Vuxendelen innehåller sedvanlig pro-duktinformation samt en avdelning där pedagoger kan logga in och ta del av programrecensioner, ladda ner lärarhand-ledningar och diskutera skol- och pro-gramfrågor i ett diskussionsforum.

Föräldrarna har sin egen avdelning med diskussionsforum, gästföräldrar som skriver dagbok, artiklar och länktips. Webben mammapappa.se ger intryck av att vara en välbesökt och aktiv webbplats.

webb för barnen
Levande Böcker har också skapat en barn-sida där vissa program har sina egna öar i ett särskilt örike, Barnlandet. Här kan spelaren, det vill säga barnen, logga in för att sedan ladda ner nya moment till några av programmen. För att hitta bland öarna är det till att prova sig fram vilket passar målgruppen. Det tar ganska lång tid att förflytta sig mellan de tio olika öarna och deras delar.

De aktiviteter och program som är representerade på öarna är: Rymdjakten, Djuphavsjakten, gör en egen enkel hem-sida, Mulle Meck, Krakels tre ABC-program, nyheter från förlaget, Sunes Party, Fantastiska Djur, skicka vykort, sökfunktionen Allt om Dinosaurier samt Big Bang och jordens utveckling.

tillägg till programmen
Krakels ABC - Det magiska äventyret låter dig ladda ner lärarverktyget, som är en editor med vilken du själv kan göra egna moment att lägga in i spelet, samt hämta moduler med brädspel och fler korsord. Du kan också ta del av Tips och Trix, som du kan ta hjälp av när du spelar "Det magiska äventyret", men personligen jag tyckte inte det gav så mycket. På frågan hur du får mattan att flyga blir svaret att den kräver en flygformel som du kan hitta någonstans i Näppelunda. Det är en sak som även den yngste spelare har listat ut på egen hand! Du kan dels hämta fler korsord dels skicka in egentillverkade korsord.

Fantastiska Djur erbjuder länkar till ett tiotal nya djur som inte finns med på cd:n, namnen på alla djurexperter bland barnen och djurpyssel. Djurpyssel är lika med några djurikoner, skrivbordsunderlägg, mallar till brevpapper och visitkort. Instruktionerna till hur du ska göra för att ladda ner till den egna datorn är tydliga och lätta att följa.

dinaosaurier i särklass
Min favorit bland öarna blev den med Dinosaurierna. Den vänstra dinosaurien länkar till en sökfunktion Allt om Dino-saurier. Sökningen gick lätt och länkarna till sökordet visas direkt under sökrutan.

När jag klickar på en länk visas fakta-texten på en gång. Ingen väntan. Den högra dinosaurien leder till ett bildspel om Big Bang och jordens utveckling. Bildspelet är fint i sin enkelhet med bra och lagom svåra texter. Bildspelet avslutas med en frågesport. Jag kan också komma åt frågesporten från tidslinan som bildspelet avslutades med. Den här frågesport-en kommer jag att prova med elever i åldern 10-12 år. Jag tror att den kommer att uppskattas. Ämnet är populärt hos många i den åldern.

publicera elevernas texter
Natur och Kultur har en traditionell förlagswebb med produktinformation. Vägen till Lingva går via länkarna Multimedia, Lingvas nätplats och är inte helt lätt att hitta. Programmet Lingva sticker ut genom att dess del av webbplatsen också har utrymme för publicering av texter skrivna av programmets användare.

Det här är en utmärkt idé. Att få visa upp vad jag har skrivit är centralt för barn och unga. Samtidigt undrar jag dels hur det skulle se ut om många unga författare verkligen skickade in sina texter, dels hur realistiskt är det att tro att läraren hinner skicka in texterna eleverna i en hel klass skrivit? Idén kanske behöver utvecklas för att bära och bli trovärdig?

återkopplng önskvärd
En bra funktion vore möjligheten till feedback på de publicerade texterna. Det skulle kunna se ut som på något av alla de diskussionsforum som florerar på nätet. Den publicerade texten skulle då kompletteras med en svarsmöjlighet där läsaren kan bifoga sina åsikter och tankar om texten. Detta skulle ge en spännande återkoppling till det den unga författaren skrivit och kan användas som en del i den bearbetning som sker av allt skrivarbete som ingår i undervisningen.

Det döljer sig många texter under Läs. Endast de tio senast publicerade texterna når man direkt via länkar. Övriga berättelser får besökaren söka i databasen. Återigen en webbplats som ser ut att vända sig till de vuxna.

rent och enkelt
Snille har en webbsida med ren layout och få länkar som ger korta sökvägar. Under Produkter visas en sammanställning på de program som Snille tagit fram och under länkarna Information och Kontakta oss framgår det att försäljningen av program sker via Levande Böcker.

Programmen Skeppskatten och Tillbaka till historien når jag direkt från första sidan.

 

Toura Hägnesten,
speciallärare och IT-pedagog
E-Post:toura.hagnesten@mailbox.swipnet.se


länkar.artikel
De webbadresserna Torua Hägnesten besökt är:

Lärarbedömningar av program - tips och idéer
I Datorn i Utbildningen publiceras regelbundet lärares recensioner och beskrivningar av olika program. En del hittar du förutom i tidningen på webbplatsen. Du kan söka via sökfunktion och ämnesindelning: www.diu.se

I läromedelsdatabasen som drivs av KK-stiftelsn finns korta beskrivningar av så gott som samtliga it-baserade läromedel som finns för svenska skolan. Många av programmen är också bedömda av lärare som använt dem i undervisningen: http://www.knut.kks.se/laromedel


Datorn i Utbildningen nr 5 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000917