Anne Hallberg
Beppe Arvidsson

I huvudet på en skolledare
Om samspelet mellan skolledning, data-ansvarig, lärare, elever och föräldrar resonerar här rektor Anne Hallberg.

 

I läroplanerna står det tydligt att rektor och chef har det övergripande pedagogiska ansvaret för verksamheten och att hon eller han ska vara en pedagogisk ledare.
Visst är det fantastiskt att en så stor roll vilar på mig som skolledare och visst är det än mer fantastiskt att alla dessa pedagoger som arbetar direkt med barnen dag efter dag är så engagerade och duktiga. Varje dag får jag träffa barn och vuxna som utvecklas och arbetar målmedvetet på en gemensam väg mot ett gemensamt mål. Kan någon ha ett härligare och roligare jobb?


IT går inte över

Lokala arbetsplaner, lokala kollektivavtal, skolutvecklingsavtal, kommunens skolplan och läroplanerna för skolan....ja, sedan IT-planen. Jag har just förstått att alla kommuner inte har IT i sina ordinarie planer, utan det är en form av tillägg. Under de senaste veckorna har jag haft förmånen att träffa IT-ansvariga, datalärare, dataansvariga och olika konstellationer av datafolk från skolans värld. Det som direkt slår mig vid samtal jag haft är att det är så väldigt olika hur vi i kommunerna ser på IT.

Det känns som om IT i sig är en isolerad händelse, något som kommer att gå över bara vi låter det gå en tid, precis som många nygamla pedagogiska grepp genom tiderna. Men, glöm det. Blyertspennan kom för att stanna, det samma gäller för datorer, faxar, telefoner och all annan informationsteknik. Någon sa en gång till mig att kilskriften var en revolution inom informationstekniken, nästa var boktryckarkonsten och nu har vi fått ännu en revolution, Internet. Det är en sanning jag bär med mig.

Hur hanterar vi denna otroliga förändring som datorn faktiskt för med sig i skolan? Hur gör jag som skolledare?



Skolledaren central roll
Många skolor har en IT-ansvarig och i och med det har skolledaren uppfyllt det pedagogiska ansvaret och kanske till och med avsatt tid för denne ensamme dataansvarige. Jämför det gärna med en ansvarig matematiklärare eller en ansvarig bildlärare på skolan.


En skola i vår kommun bestämde sig för att ha "mamma-kvällar vid datorn" och "pappa-kvällar vid datorn". Det blev fullt hus.


Men har jag då avhänt mig ansvaret? Kan jag luta mig bakåt och känna att jag levt upp till kommunens IT-plan om jag nu ordnar en dataansvarig?

Mitt svar är givetvis nej. Jag som skolledare måste vara väl insatt i arbetet på skolan, även arbetet vid datorerna. Förhoppningsvis används datorerna som redskap i det ordinarie arbetet och har samma dignitet som pennor, papper, film, böcker eller vad det må vara. Men, jag måste ha det övergripande ansvaret.

Det finns ingen möjlighet för en dataansvarig på varje skola att ta hela dataansvaret bara för att hon eller han fått nedsatt tid eller högre lön. Arbetet måste förankras, ut i arbetslagen, till föräldrar, till ledningen, till kommunpolitiker, till barnen och till livet utanför skolan. Då går det inte att stå som en ensam dataansvarig med några timmars nedsättning i tid. Vi måste ha med alla, annars kan aldrig datorn som redskap få en naturlig plats i skolan.

Skolledaren har en mycket central roll i implementerandet av datorn in i skolan. Vi har under flera år haft datorer i skolan, visst, inte alltid fungerande, skrivaren är trasig, nätverket ligger nere, ikoner har hoppat iväg, program är borta, filer fattas. Alla känner igen sceneriet och där står den dataansvarige och skriker på tekniker och undrar stilla hur dags hon kommer hem i kväll och vad hennes barn ska säga om att hon missar den där fotbollsmatchen igen... Ett ständigt räcker-inte-till-läge.



Dataansvarig+skolledare
Vilken uppgift har en dataansvarig på skolan?

En dataansvarig bör ha ett visst tekniskt ansvar, kunna hålla igång datorerna med egen kompetens eller kalla in expertis. Hon eller han ska ha ett övergripande ansvar för nätverket och för säkerheten på området. Den dataansvarige ska också bevaka nyheter inom området, sköta eventuella uppgraderingar, ha ett erfarenhetsutbyte med andra dataansvariga och kunna sköta grundinstallationerna. Kompetensutveckling, spridning i arbetslag, arbetssätt, föräldraengagemang, pedagogik inom IT, målformuleringar drivs tillsammans med skolledare och övrig personal.

Här har skolledaren en viktig roll. Skolledaren behöver inte kunna allt om tekniken eller om nya pedagogiska program, detaljnivån är inte lika viktig som det övergripande arbetet. Det måste den dataansvarige och skolledaren driva tillsammans. Ett sätt att börja arbeta ihop kan vara att den dataansvarige och skolledaren avsätter en timme varje vecka för avstämning. Hur ser det ut? Fungerar datorerna? Var behöver vi sätta in kompetensutveckling? Vem är på gång med något nytt? Hur fungerar skolans strategi? Är arbetslagen redo för... Behöver vi mer resurser nästa månad? Har teknikerna kommit?

Ingen detaljnivå, utan övergripande. Jag vet inte om detta är det bästa sättet, men det är en början. En början för dig som skolledare att bli mer insatt i IT-delen i skolan, en början för dig dataansvarige att få respons på ditt arbete, en början för arbetslagen att se helheten

När jag träffar dataansvariga från olika delar av landet märker jag att de känner sig ensamma. Bryt det och ni har kommit långt på skolan. Tid finns inte, pengar finns inte, men prioritera.



Involvera föräldrarna
Måste föräldrarna vara indragna i arbetet med datorer i skolan? Nej, kanske inte, men utnyttja resursen. Föräldrar vill, men känner kanske att de inte kan lika mycket som barnen. Bjud in dem till skolan.

En skola i vår kommun bestämde sig för att ha "mamma-kvällar vid datorn" och "pappa-kvällar vid datorn". Det blev fullt hus. Några kvällar bokades in av personalen, alla jobbade de timmar som var bestämt, fast det blev bara en kväll för personalen eftersom det var olika personal hela tiden. Vid varje tillfälle såg man dock till att det fanns någon som var lite mer kunnig på området eller att det kom något barn som var duktig på datorarbetet. Deltagarna under dessa kvällar fick göra allt från att prova pedagogiska program till att surfa på nätet.

Mammorna fick tillfälle nu när det inte var några pappor på deras kvällar och tvärtom, det gjorde att alla fick det utrymme som krävdes. Att personalen inte var några fullfjädrade datalärare var bara bra. Barnen kunde visa och lära sina föräldrar vilket var en stor pedagogisk vinst också för barnen. Jag tror att alla tjänade mycket på dessa kvällar.

Givetvis diskuterades också arbetssätt och skolutveckling. Kanske, troligtvis skulle jag vilja säga, betydligt djupare och mer engagerande än det skulle blivit på ett vanligt föräldramöte.



E-post till morfar
Många föräldrar har i dag e-postadresser på sina arbeten, utnyttja det. Låt barnen skicka e-post till mamma, morfar eller vem som. Det är viktigt att se att datorn också används till kontakter. Låt barnen och föräldrarna lägga ut skolarbeten, recept eller vad som passar på skolans hemsida. Finns det ingen hemsida så gör en. Skicka veckobreven per e-post till de föräldrar som går att nå via nätet, datorn används till spridning. Tag del av Internet och allt som finns där, diskutera tillsammans, vuxna och barn, se den subjektiva arbeta med värdering.

Det är ett pedagogiskt ansvar att ta upp aspekterna kontakt, spridning och värdering.



Om ingen vill då...
Varje skola har numera arbetslag, kanske alldeles nystartat men på gång. Många har sedan lång tid arbetslag och arbetslagstanken är väl förankrad. Givetvis ser det olika ut på olika håll i landet även här.

Arbetslagen har ofta eget ekonomiskt ansvar, lägger ut arbetstid själva, planerar sin till viss del sin kompetensutveckling, provar nya arbetssätt i barngrupperna och har mycket ansvar delegerat till sig. Som skolledare måste jag också här stötta upp den dataansvarige, bereda utrymme, öppna upp diskussioner, leda in arbetslagsutvecklingen på öppenhet. Våga släppa på kontrollen, lås upp dörrarna och våga låta det gunga lite under fötterna innan ni landar.

Ta upp diskussionen i arbetslagen om hur IT påverkar lärarnas jobb och barnens arbetssätt. Var tydlig när det gäller rollerna, som dataansvarig eller som idrottsansvarig om det gäller idrott. Jag tror att det är otroligt viktigt att det är tydligt vad som är dataansvarigs uppgift och vad som är din uppgift som lärare i arbetslaget, gör tydliga markeringar.

Ett exempel för att du som läser ska förstå vad jag menar. Att leta upp en tappad ikon ska alla kunna, men försvunna filer ansvarar dataansvarig för och havererar hårddisken är det kommunens tekniker som måste kallas in.


"Bjud in kommunpolitikerna. Bry er inte om att de inte har tid, bjud in dem igen."


Tja, inte helt så enkelt alltid, men linjen jag tänker i är åt det hållet. Rätt eller fel? Det kan jag inte svara bestämt på, men jag känner att det åtminstone fläktar åt rätt håll....



Klar rollfördelning
Arbetslaget ska också kunna vända sig till dataansvarig för att få tips och idéer om hur de kan gå vidare i vissa situationer. Vart vänder jag mig för att titta på nya program? Finns det någon som är bra på multimedia? Det är exempel på "nytta" som arbetslaget kan ha av den dataansvarige. Det arbetslaget inte får göra, det är att som kanske någon skolledare gör, avhända sig ansvaret för IT-frågor. Inte för att vara dum och utnyttjande, utan för att alla är övertyngda av arbete. Klimatet i skolan har hårdnat, personaltätheten sjunker, budgeten dras ner för varje år, lärarkris står för dörren, alltid möten, möten, möten...

Skolfolk är trötta. Men professionella, inspirerande och glada, tillsammans med Sveriges alla skolbarn.

Och så finns ni där, entusiasterna, IT-folket som gör att alla vi andra i alla fall jobbar på med våra datorer och vår IT-plan, oförtröttligt.

Bjud in kommunpolitikerna. Bry er inte om att de inte har tid, bjud in dem igen. Ta pressen till skolan, visa upp er och det arbete ni gör. Skicka fram skolledaren att stå upp för IT-plan och kompetensutveckling inom IT. Kräv att er roll som dataansvarig blir tydlig och att ni får stöttning och uppbackning, inte bara dunkar på axeln och ett tur-vi-har-dig-leende.

För det är sant, det är tur att vi skolledare har er IT-ansvariga ute på skolorna. För vad skulle det bli av IT-satsningen på skolorna annars?

 

Text: Anne Hallberg
Foto: Beppe Arvidsson



Anne Hallberg är rektor på Hjortsbergaskolan, Alvesta
E-post: anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Ps. Hör gärna av Er, berätta om din situation, säg om jag har fel,
om jag är ute på hal is. Jag lovar att svara på vartenda e-mail.


Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315