Anne Hallberg
Beppe Arvidsson
I huvudet
på en skolledare
Om
samspelet mellan skolledning, data-ansvarig, lärare, elever
och föräldrar resonerar här rektor Anne Hallberg.
I läroplanerna
står det tydligt att rektor och chef har det övergripande
pedagogiska ansvaret för verksamheten och att hon eller han
ska vara en pedagogisk ledare.
Visst är det fantastiskt att en så stor roll vilar
på mig som skolledare och visst är det än mer
fantastiskt att alla dessa pedagoger som arbetar direkt med barnen
dag efter dag är så engagerade och duktiga. Varje dag
får jag träffa barn och vuxna som utvecklas och arbetar
målmedvetet på en gemensam väg mot ett gemensamt
mål. Kan någon ha ett härligare och roligare
jobb?
IT går inte över
Lokala arbetsplaner, lokala kollektivavtal, skolutvecklingsavtal,
kommunens skolplan och läroplanerna för skolan....ja,
sedan IT-planen. Jag har just förstått att alla kommuner
inte har IT i sina ordinarie planer, utan det är en form
av tillägg. Under de senaste veckorna har jag haft förmånen
att träffa IT-ansvariga, datalärare, dataansvariga och
olika konstellationer av datafolk från skolans värld.
Det som direkt slår mig vid samtal jag haft är att
det är så väldigt olika hur vi i kommunerna ser
på IT.
Det känns
som om IT i sig är en isolerad händelse, något
som kommer att gå över bara vi låter det gå
en tid, precis som många nygamla pedagogiska grepp genom
tiderna. Men, glöm det. Blyertspennan kom för att stanna,
det samma gäller för datorer, faxar, telefoner och all
annan informationsteknik. Någon sa en gång till mig
att kilskriften var en revolution inom informationstekniken, nästa
var boktryckarkonsten och nu har vi fått ännu en revolution,
Internet. Det är en sanning jag bär med mig.
Hur hanterar vi denna otroliga förändring som datorn
faktiskt för med sig i skolan? Hur gör jag som skolledare?
Skolledaren central roll
Många skolor har en IT-ansvarig och i och med det har skolledaren
uppfyllt det pedagogiska ansvaret och kanske till och med avsatt
tid för denne ensamme dataansvarige. Jämför det
gärna med en ansvarig matematiklärare eller en ansvarig
bildlärare på skolan.
En
skola i vår kommun bestämde sig för att ha "mamma-kvällar
vid datorn" och "pappa-kvällar vid datorn".
Det blev fullt hus.
Men
har jag då avhänt mig ansvaret? Kan jag luta mig bakåt
och känna att jag levt upp till kommunens IT-plan om jag
nu ordnar en dataansvarig?
Mitt svar är givetvis nej. Jag som skolledare måste
vara väl insatt i arbetet på skolan, även arbetet
vid datorerna. Förhoppningsvis används datorerna som
redskap i det ordinarie arbetet och har samma dignitet som pennor,
papper, film, böcker eller vad det må vara. Men, jag
måste ha det övergripande ansvaret.
Det finns ingen möjlighet för en dataansvarig på
varje skola att ta hela dataansvaret bara för att hon eller
han fått nedsatt tid eller högre lön. Arbetet
måste förankras, ut i arbetslagen, till föräldrar,
till ledningen, till kommunpolitiker, till barnen och till livet
utanför skolan. Då går det inte att stå
som en ensam dataansvarig med några timmars nedsättning
i tid. Vi måste ha med alla, annars kan aldrig datorn som
redskap få en naturlig plats i skolan.
Skolledaren har en mycket central roll i implementerandet av datorn
in i skolan. Vi har under flera år haft datorer i skolan,
visst, inte alltid fungerande, skrivaren är trasig, nätverket
ligger nere, ikoner har hoppat iväg, program är borta,
filer fattas. Alla känner igen sceneriet och där står
den dataansvarige och skriker på tekniker och undrar stilla
hur dags hon kommer hem i kväll och vad hennes barn ska säga
om att hon missar den där fotbollsmatchen igen... Ett ständigt
räcker-inte-till-läge.
Dataansvarig+skolledare
Vilken uppgift har en dataansvarig på skolan?
En dataansvarig bör ha ett visst tekniskt ansvar, kunna hålla
igång datorerna med egen kompetens eller kalla in expertis.
Hon eller han ska ha ett övergripande ansvar för nätverket
och för säkerheten på området. Den dataansvarige
ska också bevaka nyheter inom området, sköta
eventuella uppgraderingar, ha ett erfarenhetsutbyte med andra
dataansvariga och kunna sköta grundinstallationerna. Kompetensutveckling,
spridning i arbetslag, arbetssätt, föräldraengagemang,
pedagogik inom IT, målformuleringar drivs tillsammans med
skolledare och övrig personal.
Här har skolledaren en viktig roll. Skolledaren behöver
inte kunna allt om tekniken eller om nya pedagogiska program,
detaljnivån är inte lika viktig som det övergripande
arbetet. Det måste den dataansvarige och skolledaren driva
tillsammans. Ett sätt att börja arbeta ihop kan vara
att den dataansvarige och skolledaren avsätter en timme varje
vecka för avstämning. Hur ser det ut? Fungerar datorerna?
Var behöver vi sätta in kompetensutveckling? Vem är
på gång med något nytt? Hur fungerar skolans
strategi? Är arbetslagen redo för... Behöver vi
mer resurser nästa månad? Har teknikerna kommit?
Ingen detaljnivå, utan övergripande. Jag vet inte om
detta är det bästa sättet, men det är en början.
En början för dig som skolledare att bli mer insatt
i IT-delen i skolan, en början för dig dataansvarige
att få respons på ditt arbete, en början för
arbetslagen att se helheten
När jag träffar dataansvariga från olika delar
av landet märker jag att de känner sig ensamma. Bryt
det och ni har kommit långt på skolan. Tid finns inte,
pengar finns inte, men prioritera.
Involvera föräldrarna
Måste föräldrarna vara indragna i arbetet med
datorer i skolan? Nej, kanske inte, men utnyttja resursen. Föräldrar
vill, men känner kanske att de inte kan lika mycket som barnen.
Bjud in dem till skolan.
En skola i vår kommun bestämde sig för att ha
"mamma-kvällar vid datorn" och "pappa-kvällar
vid datorn". Det blev fullt hus. Några kvällar
bokades in av personalen, alla jobbade de timmar som var bestämt,
fast det blev bara en kväll för personalen eftersom
det var olika personal hela tiden. Vid varje tillfälle såg
man dock till att det fanns någon som var lite mer kunnig
på området eller att det kom något barn som
var duktig på datorarbetet. Deltagarna under dessa kvällar
fick göra allt från att prova pedagogiska program till
att surfa på nätet.
Mammorna fick tillfälle nu när det inte var några
pappor på deras kvällar och tvärtom, det gjorde
att alla fick det utrymme som krävdes. Att personalen inte
var några fullfjädrade datalärare var bara bra.
Barnen kunde visa och lära sina föräldrar vilket
var en stor pedagogisk vinst också för barnen. Jag
tror att alla tjänade mycket på dessa kvällar.
Givetvis diskuterades också arbetssätt och skolutveckling.
Kanske, troligtvis skulle jag vilja säga, betydligt djupare
och mer engagerande än det skulle blivit på ett vanligt
föräldramöte.
E-post till morfar
Många föräldrar har i dag e-postadresser på
sina arbeten, utnyttja det. Låt barnen skicka e-post till
mamma, morfar eller vem som. Det är viktigt att se att datorn
också används till kontakter. Låt barnen och
föräldrarna lägga ut skolarbeten, recept eller
vad som passar på skolans hemsida. Finns det ingen hemsida
så gör en. Skicka veckobreven per e-post till de föräldrar
som går att nå via nätet, datorn används
till spridning. Tag del av Internet och allt som finns där,
diskutera tillsammans, vuxna och barn, se den subjektiva arbeta
med värdering.
Det är ett pedagogiskt ansvar att ta upp aspekterna kontakt,
spridning och värdering.
Om ingen vill då...
Varje skola har numera arbetslag, kanske alldeles nystartat men
på gång. Många har sedan lång tid arbetslag
och arbetslagstanken är väl förankrad. Givetvis
ser det olika ut på olika håll i landet även
här.
Arbetslagen har ofta eget ekonomiskt ansvar, lägger ut arbetstid
själva, planerar sin till viss del sin kompetensutveckling,
provar nya arbetssätt i barngrupperna och har mycket ansvar
delegerat till sig. Som skolledare måste jag också
här stötta upp den dataansvarige, bereda utrymme, öppna
upp diskussioner, leda in arbetslagsutvecklingen på öppenhet.
Våga släppa på kontrollen, lås upp dörrarna
och våga låta det gunga lite under fötterna innan
ni landar.
Ta upp diskussionen i arbetslagen om hur IT påverkar lärarnas
jobb och barnens arbetssätt. Var tydlig när det gäller
rollerna, som dataansvarig eller som idrottsansvarig om det gäller
idrott. Jag tror att det är otroligt viktigt att det är
tydligt vad som är dataansvarigs uppgift och vad som är
din uppgift som lärare i arbetslaget, gör tydliga markeringar.
Ett exempel för att du som läser ska förstå
vad jag menar. Att leta upp en tappad ikon ska alla kunna, men
försvunna filer ansvarar dataansvarig för och havererar
hårddisken är det kommunens tekniker som måste
kallas in.
"Bjud
in kommunpolitikerna. Bry er inte om att de inte har tid, bjud
in dem igen."
Tja,
inte helt så enkelt alltid, men linjen jag tänker i
är åt det hållet. Rätt eller fel? Det kan
jag inte svara bestämt på, men jag känner att
det åtminstone fläktar åt rätt håll....
Klar rollfördelning
Arbetslaget ska också kunna vända sig till dataansvarig
för att få tips och idéer om hur de kan gå
vidare i vissa situationer. Vart vänder jag mig för
att titta på nya program? Finns det någon som är
bra på multimedia? Det är exempel på "nytta"
som arbetslaget kan ha av den dataansvarige. Det arbetslaget inte
får göra, det är att som kanske någon skolledare
gör, avhända sig ansvaret för IT-frågor.
Inte för att vara dum och utnyttjande, utan för att
alla är övertyngda av arbete. Klimatet i skolan har
hårdnat, personaltätheten sjunker, budgeten dras ner
för varje år, lärarkris står för dörren,
alltid möten, möten, möten...
Skolfolk är trötta. Men professionella, inspirerande
och glada, tillsammans med Sveriges alla skolbarn.
Och så finns ni där, entusiasterna, IT-folket som gör
att alla vi andra i alla fall jobbar på med våra datorer
och vår IT-plan, oförtröttligt.
Bjud in kommunpolitikerna. Bry er inte om att de inte har tid,
bjud in dem igen. Ta pressen till skolan, visa upp er och det
arbete ni gör. Skicka fram skolledaren att stå upp
för IT-plan och kompetensutveckling inom IT. Kräv att
er roll som dataansvarig blir tydlig och att ni får stöttning
och uppbackning, inte bara dunkar på axeln och ett tur-vi-har-dig-leende.
För det är sant, det är tur att vi skolledare har
er IT-ansvariga ute på skolorna. För vad skulle det
bli av IT-satsningen på skolorna annars?
Text: Anne
Hallberg
Foto: Beppe Arvidsson
Anne Hallberg är rektor på Hjortsbergaskolan, Alvesta
E-post: anne.hallberg@kommun.alvesta.se
Ps. Hör gärna av Er, berätta om din situation,
säg om jag har fel,
om jag är ute på hal is. Jag lovar att svara på
vartenda e-mail.
Datorn i Utbildningen nr 4 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!