Carina Näslundh
"Använd IT i examen!"
IT används knappast i examina vid svenska universitet enligt Grundutbildningsrådet.
I slutet av sextiotalet skapade engelska institutionen vid Stockholms universitet en serie IT-baserade examensprov. Proven bestod av flervalsfrågor och studenterna levererade sina svar på särskilda blanketter som sedan lästes in i datorn och rättades maskinellt. Datorn tog också hand om utskick av provsvar och resultat som studenterna hade i sin brevlåda efter ett par dagar.
Idag, trettio år senare, är Sverige datoriserat, IT i undervisningen är ett honnörsord, Internet skapar nya möjligheter till kontakt och kunskapssökande. Vad har då hänt när det gäller användningen av IT i examen? Inte mycket, visar de ansökningar om utvecklingsstöd från svenska universitet som kommer in till Grundutbildningsrådet.
Traditionella examina
Universitetsutbildningarna går allt mer mot ett problemorienterat arbetssätt – men man examinerar ofta på traditionell faktakunskap ur kurslitteraturen.
– Det är en direkt rovdrift med studenterna, menar Hans Jalling, huvudsekreterare i Grundutbildningsrådet.
IT och framför allt Internet ger möjligheter till helt andra examinationsformer än de som existerar idag. Hans Jallings vision är internationella examinationer där studenter från olika länder samarbetar kring en uppgift.
Internationellt samarbete
– I historia skulle uppgiften till exempel kunna vara att göra en analys av orsakerna till andra världskrigets utbrott. Uppgiften görs i ett samarbete mellan studenter från Stockholm, München, Oslo och Prag. Och resultatet skulle vara en gemensam version.
– Tänk vilka nyttiga diskussioner tentamen skulle ge!
En annan tanke är att utforma examinationer kring ett aktuellt problem inom ett företag. Företaget betalar för att få förslag till lösningar. Examinationerna genomförs av internationella studentgrupper, och den grupp som lyckas bäst kan vinna till exempel en resa.
Tentamen att längta till
– Istället för att examinationen ses som ett hinder på vägen mot examen kan det bli någonting som studenten ser fram emot. Om chansen finns att vinna en resa till Paris anstränger man sig säkert lite extra.
Den här typen av examinationer har en helt annan karaktär än dagens och kräver ett annat upplägg, andra förberedelser och det finns många svårigheter som måste lösas. Men det är definitivt värt att sträva emot, menar Jalling.
Spelregler
Examinationsformen kräver också en överenskommelse med studenterna om vilka spelregler som ska gälla.
– Det kräver större respekt för studenterna. Men studenter är vuxna människor och jag är övertygad om att flertalet kommer att motsvara förtroendet.
Möjligheterna att kontrollera studenternas aktivitet är också stora även vid denna examinationsform, till exempel genom datorns logg, eller att avkräva en källkritisk redovisning av hur studenten verifierar sina påståenden.
Norden
I våras anordnade Nordiska Ministerrådet ett seminarium kring IT och examina. Men inget av de nordiska länderna har hittills kommit speciellt långt i denna fråga.
Hans Jalling har också sökt internationellt efter nya typer av examinationsformer utan att hitta något uppseendeväckande. De som har längst erfarenhet av att använda sig av avancerad IT-baserad utbildning och examination är istället industrin, försvarsmakten och flygbolagen.
Globaliserade studier
Med Internet ökar möjligheterna att följa kurser vid andra universitet i andra länder. Och därmed följer en ökad konkurrens mellan olika universitet och högskolor – internationellt.
– Om Harvard erbjuder världens bästa kurs om antikens litteratur, finns det inget skäl för mig att stå ut med ointresserade och föga inspirerande lärare vid det egna lärosätet.
Möjligheterna till distansstudier och möjligheter att bygga upp en examen genom kurser från olika universitet i världen kommer också att driva på utvecklingen av examinationsformer via Internet, menar Hans Jalling.
– De distanskurser som svenska universitet erbjuder i dag innehåller oftast ett par gemensamma samlingar på universitetsorten. Verklig distansundervisning är det först i det ögonblick du är helt oberoende av var du sitter. Då har du hela världens universitet som lärosäte.
Carina Näslundh
Datorn i Utbildningen nr 4 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|