Ska man skjuta en björn måste man sikta på den, det gäller både på Gröna Lund och i skogen. "Lärarna brister i IT-kunskaper", häv-dar en samstämmig presskör, senast i samband med publicering av en Gallupundersökning bland lärare på KK-stiftelsens uppdrag.
Ni siktar fel, hävdar jag, till och med mot fel måltavla! Med stöd av erfarenhet och Gallups egen undersökning (med 6800 tillfrågade) hävdar jag att lärare har tillgång till och använder dator (44% dagligen i skolan), har en positiv attityd till datorn som inlärningsstöd (80% ganska eller mycket positiva medan ganska eller mycket negativa är 6%), 41% anser dessutom att de har ganska eller mycket stor nytta av datorn som pedagogiskt verktyg.
En intressant vinkel är att de flesta lärare (73%) dessutom har tillgång till dator hemma och använder denna dagligen(40%). Eget lärande har lika stor betydelse som arbetsgivarens fortbildning (54% mot 61%). Gallups siffror talar för att lärarna har börjat ta till sig verktyget – hemmabruket visar ett personligt engagemang.
Och samtidigt händer alldeles för lite i skolorna. När allt fler kommunpolitiker och ibland skolledningar nu väntar sig snabba resultat av investering i utrustning, så inser de inte att den stora utmaningen möter när man har datorer och Internet och gått datagrundkurser. Då börjar arbetet på allvar: med nya arbetsformer, med nya typer av läromedel, med nya redovisningsformer och med nya former för prov. Och vad är problemet?
Jo, det är framförallt tid. Lärartid för att tänka nytt, förbereda, genomföra och utvärdera – kort sagt för pedagogisk utveckling med stöd av IT. IT kan bidra till en bättre skola, men tro inte att det sparar in på kontot för lärarlöner – men väl att det skapar en framtid!
Peter Becker
Datorn i Utbildningen nr 4 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|