Gertrud Berger & Ann-Sofie Zettergren

Länkskafferiet

Skoldatanätets Länkskafferi använder du för att snabbt och enkelt finna goda Internetlänkar.
Länkskafferiet med webbadressen http://www.lub.lu.se/ skolverket/ är en databas med drygt 1400 länkar till informationskällor som finns på Internet. Informationskällorna är utvalda för att användas i skolarbetet, särskilt av elever i åldrarna 10-15 år.
    Länkskafferiet är en del av det svenska skoldatanätet, http://www. skolverket.se/skolnet/.

Urvalskriterier och kvalitetsbedömning
Det är stor skillnad mellan att söka efter information på Internet och i tryckta källor. På Internet kan alla som har tillgång till en server både publicera och kontinuerligt revidera information, medan det tryckta materialet har genomgått en granskningsprocedur i flera led och revideras genom utgivning av nya upplagor.
    Med Länkskafferiet arbetar åtta ämnesredaktörer, var och en med olika specialområden beroende på kompetens och intressen, med att samla in och välja ut länkar. Utöver att leta nya länkar granskar och uppdaterar ämnesredaktörerna redan befintliga länkar inom sina ämnen. Varje vecka tillkommer cirka 25 nya länkar. De utvalda länkarna granskas av en kvalitetssäkringsgrupp. De som väljer ut och kvalitetsbedömer Internetlänkarna arbetar fyra timmar per vecka. De är lärare och bibliotekarier som alla har god erfarenhet av den svenska skolans arbetssätt och hur Internet kan användas i skolarbetet.

Språkkrav
Vid bedömningen läggs särskild tyngd vid länkarnas pedagogiska värde. Informationskällorna skall vara skrivna på ett enkelt och och begripligt språk. Resurser på svenska prioriteras. Ungefär hälften av länkarna är på svenska medan den resterande delen huvudsakligen är på engelska.
    Informationskällor på engelska som innehållsmässigt vänder sig till yngre barn, men kräver språkkunskaper motsvarande äldre barns språknivå blir missvisande och platsar därför inte i Länkskafferiet.

"Med Länkskafferiet arbetar åtta ämnesredak-törer, var och en med olika specialområden"

Innehållskvalité
Stor vikt läggs också vid länkarnas struktur och layout. Innehållet ska vara enkelt att uppfatta och text och bilder tillsammans utgöra en helhet. Finesser (t ex Java och frames) som bara utnyttjas för sin egen skull blir lätt irriterande och kan, beroende av skolans access, bidra till långa nedladdningstider.
    För att kunna bedöma tillförlitligheten är det mycket viktigt att utröna informationskällornas upphov i förhållande till förväntad information. Om en forskare, en offentlig institution eller en etablerad författare som är väl insatt i sitt ämne står bakom informationen är det troligt att den är korrekt. Privatpersoners trovärdighet kan vara svårare att fastslå. Även välkända organisationer kan vara ensidiga i sitt förhållande till verkligheten.
    Är författaren verkligen den egentliga skaparen av informationen? Finns det någon annan som tycker att länken är bra och som har länkat till den? Har det gjorts någon form av utvärdering av innehållet? Har informationskällan diskuterats i någon nyhetsgrupp? Frågan om underhåll och uppdatering bidrar till att påverka trovärdigheten. Informationskällor med aktuellt innehåll som inte uppdaterats på länge och som sägs vara "under konstruktion" eller saknar en ansvarig person eller innehåller flera icke fungerande länkar får inte heller stå på hyllorna i skafferiet.
    Så till frågan om objektivitet och subjektivitet. Precis som i ett fysiskt skolbibliotek ska länkarna i Länkskafferiet inte ta parti för eller emot vissa ståndpunkter utan vara så neutrala som möjligt. Vad som är åsikter och vad som är fakta är dock långt ifrån alltid självklart, särskilt inte vad gäller religion, politik och miljövård.
    Interaktiviteten är en av Internets fördelar. Eleverna kan ta kontakt med författare och utgivare av information på ett ennkelt sätt och samtidigt öva sig i rent praktiska färdigheter vad gäller emailhantering. Länkskafferiet innehåller också länkar till tjänster som är uppbyggda enligt fråga-svar-modellen och till sidor med brevvänner.

Titt i backspegeln
I början av 90-talet fick flera nordiska länder regeringsuppdrag att starta nationella skoldatanät. I Sverige fick Skolverket regeringens uppdrag att utveckla och driva ett svenskt skoldatanät våren 1994. I början av sommaren 1995 lades en testversion av Länkskafferiet med 200 länkar ut på nätet. Vid denna tidpunkt var Länkskafferiet främst tänkt som ett hjälpmedel för ovana Internetanvändare och vände sig i första hand till elever, lärare och andra intresserade av den svenska skolan. Efterhand som förutsättningarna har förändrats, bland annat större allmän kännedom om Internet och fler lärarrelaterade tjänster har Länkskafferiets målgrupp förskjutits till att huvudssakligen gälla elever mellan 10-15 år.

Att använda länkskafferiet
Länkarna är grupperade på samma sätt som böckerna på svenska folk- och skolbibliotek. Från startsidan hittar du fram till länkarna på två sätt. Antingen genom att bläddra dig fram i en ämnesstruktur eller genom att skriva in ord i en sökruta. Från startsidan finns bl a länkar till de 25 senast inlagda informationskällorna, ett förslags- och frågeformulär och en avancerad söksida http://www.lub.lu.se/skolverket/soek.html.
    "Länkskafferiets målgrupp har förskjutits till att huvudssakligen gälla elever mellan 10-15 år"
    Varje informationskälla presenteras kortfattat. Från presentationen leder en länk till informationskällan. I presentationen finns också klickbara ämnesord, som preciserar innehållet. Genom att klicka på ett ämnesord krymper du din sökning till att enbart ge träffar på liknande sidor. Från den avancerade söksidan kan du
  • göra skillnad mellan stora och små bokstäver
  • tillåta stavfel
Du kan också krympa eller utöka antalet träffar med AND-sökning och frassökning respektive OR-sökning och trunkering. Läs gärna mer i bruksanvisningen på webbadressen http://www.ub2.lu.se/skolverket/sv_bruks.html.

Gertrud Berger & Ann-Sofie Zettergren


E-post: Gertrud.Berger@lub.lu.se
fn: 046-222 38 37, Fax: 046-222 36 82 (LUB NetLab)
Tfn: 046-222 40 88, Fax: 046-222 44 22 (UB2)
Lunds niversitetsbibliotek, UB2
Box 3, 221 00 LUND


Datorn i Utbildningen nr 4 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730