Det första decenniet av datoranvändning i svensk skola, det vill säga åren 1984-94, handlade om verktyg för räknande och experimenterande, skrivande och redigerande. På några år har en ny gren på verktygsträdet vuxit fram – kommunicerandet. Datorn har påtagligt blivit ett verktyg för samarbete; bilden av datoranvändaren som den isolerade individen framför sin skärm har fått ge vika för en annan bild. Eller snarare: andra bilder, för de är flera. Surfandet över kunskapens hav, upptäcktsresan i den nya, ännu till stora delar outforskade, cyberrymden eller borrandet efter kunskap i databerget (eng. mining).
    Intressant är att alla bilderna pekar mot en fördjupning – de ställer alla en syn på kunskap och lärandeprocesser i centrum. Det finns ju många olikartade lärprocesser. Från det systematiska borrandet, det nästan industriella kunskapssökandet, där ett mål så tydligt finns. Via upptäckts-färdens friare sökande, där en sida är upptäckten av oss själva under färden genom det okända. Till det lekfulla lärandet, det som barnet exellerar i, här representerat av surfandet.
    Och så har kunskapssynen kommit i centrum och därmed lärandet. När de traditionella formerna för skolan allt mer luckras upp, måste vi gå tillbaka till utgångspunkterna – Hur lär vi oss? Vad lär vi oss? Vad vill vi? Den egna viljan är lärandets nödvändiga drivkraft.
    Det är både en förutsättning för och en följd av detta att persondatorverktyget har mognat från en leksak till ett medel för professionellt skapande och för gediget lärande.
    Men låt oss behålla lekfullheten!

Med julhälsningar

Peter Becker


Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729