Petra Östergren & Madeléne Sjödin
Blivande lärare:
När får vi datautbildning?
Får lärarstuderande en adekvat pedagogisk datorutbildning?
I dagens grundskola går det många elever som aldrig får tillfälle att
utnyttja datorns alla möjligheter. Det är självklart i många fall en
fråga om pengar för skolorna men också om lärares okunnighet och
rädsla inför den nya tekniken.
Anledningen till att vi som studerande vid LHS ställer oss denna fråga är att
vi har saknat den datorutbildning som vi anser oss behöva som lärare i dagens skola.
Under hela vår utbildning har den enda obligatoriska datorutbildningen bestått av
två eftermiddagar i ordbehandling.
I övrigt har det varit upp till oss studenter att inhämta de nödvändiga
kunskaper som behövs för att kunna hantera en dator. Det kan tyckas vara
självklart att man som högskolestuderande tar detta initiativ men tyvärr
gör inte alla det och därför borde en obligatorisk datorutbildning ligga i
Lärarhögskolans och studenternas intresse. De lärarstuderande som nu faktiskt
har grundläggande datorkunskaper saknar ändå pedagogik och metodik inom
området. I dagens samhälle är det en omöjlig uppgift för
läraren att ständigt hålla sig á jour med den nya tekniken men hon/han ska
åtminstone kunna använda datorn på ett genomtänkt pedagogiskt sätt.
Om metodiklärarna i respektive ämne på LHS skulle vara medvetna om datorns
möjligheter i klassrummet, skulle datormetodik bli en naturlig del av utbildningen. Ska
man bli svensklärare, ska det under hela utbildningen ingå exempel på hur
man kan använda sig av datorn i svenskämnet.
"Vi har saknat den datorutbildning som vi anser oss behöva som lärare i dagens skola..."
När vi som nyutexaminerade lärare kommer ut på arbetsmarknaden
förväntar sig både arbetsgivare och föräldrar att vi har
denna kunskap. Om inte LHS kan ge oss den datorpedagogiska utbildningen, vem ska då
göra det?
"På Lärarhögskolan finns många eldsjälar bland lärare och
personal"
Sedan flera år tillbaka finns det olika datorutbildningar att tillgå på LHS.
Dessa är frivilliga och ligger på kvällstid eller under den valfria termin
som ingår i utbildningen. På dessa kurser lär sig studenterna främst
att använda olika program som t ex Publisher, Hyper Studio, Claris Works, Photoshop osv.
Det som saknas i dessa kurser är metodiska tips på hur dessa program kan
användas i klassrummet. Det kan verka självklart hur man till exempel använder
ett ordbehandlingsprogram men även detta kräver en pedagogisk eftertanke.
Många lärare använder idag datorn som "renskrivningsverktyg". Först
får eleverna processkriva för hand och sen skriva ut den färdiga texten
på datorn. Varför inte göra tvärtom? Låt eleverna använda
ett ordbehandlingsprogram till processkrivningen. Därefter kan de skriva den
färdiga texten för hand för att öva handstilen. Det är sådana
här enkla metodiska tips vi saknar i de datorutbildningar som finns på LHS.
Vi vet att det på Lärarhögskolan finns många eldsjälar bland
lärare och personal som på olika håll kämpar för att kvalitén
på den obligatoriska datorutbildningen ska höjas. Det är bara att hoppas
att fler ansvariga på LHS inser vikten av att inför framtiden utexaminera en
datorkompetent lärarkår och att man därför inom en snar framtid
höjer kvaliten på den datorpedagogiska utbildningen.
Petra Östergren & Madeléne Sjödin
Petra: Bersågränd 98,
121 31 Enskededalen
Madeléne: Södermannag 76 bv,
116 65 Stockholm
Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|