Carina Näslundh

Att betrakta en bild:
Från nordisk sommarkväll till Stockholms tunnelbana

    Veckans matsedel, julkort, parafraser på Mona Lisa. På Fruängsskolan i Stockholm möts man av elevernas bilder överallt. Att gå genom en korridor är som att vandra i ett konstgalleri. Teknikerna varierar, en del är gjort i dator, en del är tecknat med blyerts, annat målat i olja. Det viktiga är bilden - inte verktyget.

    På skolan har man arbetat med datorn i bildundervisningen i snart tio år. Men det innebär inte att de traditionella teknikerna försvunnit.
    – Datorn blir en penna till, säger Dipak Lahiri, bildlärare. Men den ger helt andra möjligheter att experimentera med färger och former. Byta ut miljöer, folk, skapa berättelser och analysera.

Blyerts och dator

    Den traditionella tekniken är grunden, eleverna får ofta börja ett bildprojekt med att göra en skiss, eller målning, för att sedan föra över den till dator och bearbeta den, experimentera, men alltid med ett klart mål. Bilden ska bli klar. Den ska hänga på väggen, där alla kan se den. Och den kommer att kommenteras, inte bara av bildläraren utan också av kamrater, föräldrar och andra som ser den.
    – Eleverna lär sig att lära av varandra och att hitta enkla lösningar, menar Dipak. Och de lär sig att prata och berätta om sina bilder. Alla bilder diskuteras och kritiseras, både under tiden som de produceras och när de är klara. Då lär de sig att stå för vad de gjort.
    Dipak försöker att inte styra sina elever om de fastnar i en uppgift utan att istället visa på olika vägar till andra lösningar, som eleven själv kan ta ställning till.

Kod och MTV

    – Det finns många koder i elevernas bilder, säger Dipak. Koder som jag inte kan och som de får lära mig.
    Dagens ungdomar är bildkompetenta. De är vana att se bilder, sortera bilder och byta bilder - snabbt. Det märks också i deras eget bildskapande.
    – Bilderna har ofta bara en förgrund. Bakgrund och mellangrund kan saknas helt och hållet. Det är som collage. De sätter ihop bilder på ett annat sätt.

Samling kring en bild

    Sedan drygt ett år pågår ett samarbetsprojekt som involverar alla elever på högstadiet och lärare i bild, musik, data, media, språk och SO-ämnen.
    Med Richard Berghs, snart hundraåriga, målning “Nordisk sommarkväll” som utgångspunkt har eleverna skapat berättelser och bilder. Därifrån har projektet vidareutvecklats till ett helt multimediaprogram.
    – Vi började med att betrakta bilden och eleverna fick ställa frågor. Varje fråga är viktig. I och med att de ställt frågan har de också början till ett svar.
    Frågorna berörde många aspekter, till exempel, hur ser människorna ut, hur var miljön då, hur såg samhället ut? Det innebar att de måste söka svaren på sina frågor inom många olika ämnesområden. Sedan fick alla bygga upp en berättelse, skriva en analys, med bilden som grund.

Hundra år senare

    Nästa steg var att göra en parafras av bilden - hundra år senare, i vår tid. Även denna gång med en berättelse, en beskrivning av bilden, människorna och deras liv.
    – De har fått en enorm självkänsla. Fantasin har fått medhåll. De har lärt sig att uppskatta vad de själva och andra har gjort och lärt sig att analysera.
    Många har gjort djupa berättelser, byggt upp en hel värld kring människorna på bilden.

Tålamod

    – Man måste ha tålamod när man arbetar så här, säger Dipak Lahiri. Alla behöver tid att tänka. Det går inte att jäkta. De diskuterar med oss och med varandra. Och de ställer frågor.
    Frågorna är viktiga, de förändrar rollerna i klassrummet, menar Dipak. Elevernas frågeställningar driver arbetet framåt. Alla delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper, elever och lärare samarbetar och lär gemensamt. Den traditionella lärarrollen byts ut mot en handledarfunktion.

Multimedia

    Nästa steg har varit att man har gjort en multimediapresentation. Det krävde att många delar fungerade tillsammans. Bilderna skulle vara klara, texter skrivna och inlästa (många elever läste in sina egna texter), musik och ljudeffekter valda. Eleverna fick skaffa sig en överblick över materialet och komma på ett navigeringssystem.
    Det unika med produktionen är att den är gjord av elever – för elever.

Framtiden

    Projektet med “Nordisk sommarkväll” är inte avslutat. Ett år till räknar man med att fortsätta. Hittills har man ungefär 130 målningar och berättelser gjorda av högstadielever och fler kommer det att bli.
    I den multimediaproduktion som är gjord presenteras bara en del av materialet.
    – Vi vill gärna behålla en del som bara är till för oss, än så länge, säger Dipak Lahiri. Vi vuxna njuter också av detta, av att se på bilderna. Och det är fantastiskt att en enda bild kan ge så mycket.

Carina Näslundh



Kvinnan och mannen står framför varandra och ler kärleksfullt.Bakom dem står den blå tunnelbanan som just anlänt. Himlen är blå och träden alldeles sommargröna, det är varmt.
Mannen har precis kommit hem från Afrika. Han håller krampaktigt i sin resväska, vet inte riktigt vad han ska säga, han bara ler mot den vackra kvinnan som han inte sett på länge.
Hon är blyg, ler tillbaka med händerna bakom ryggen. Hon känner sig glad över att han äntligen kommit tillbaka hem.
Kvinnan bär sin finaste klänning, en rosa sidenklänning med en svart rem runt midjan. Mannen har en svart kostym och finskor, båda har klätt upp sig för varandra.
Man kan se att de har längtat efter varandra.

Sofia Holmström


Richard Bergh har målar originalet "Nordisk sommarkväll". Jag har använt samma människor, men i en annan miljö.
Kvinnan och mannen står tysta framför varandra på en gräsplan nära en flygplats.
I bakgrunden stiger ett flygplan upp i himlen. Bredvid mannen står en packad resväska och mannen håller en hatt i händerna.
Det är tydligt att mannen ska resa bort.
Kvinnan tittar åt ett annan håll, som om hon känner sig illa till mods.
"Varför måste han resa iväg?", verkar vara hennes tankar.
Tänk om han aldrig mer kommer tillbaka.
Mannen har fått jobb i en annan stad och är tvungen att ta det på grund av ekonomiska skäl.
Han letar efter ord, men finner inga. Ingen av de två vill ta första steget för att säga adjö, utan låter tankarna komma och hoppas att de förstår varann ändå.
Mannen vet att han gör sin fru illa, och känner sig självisk. Hon bär en lång vit klänning med rem runt midjan, mannen har blå kavaj och bruna byxor. Båda ser högtidliga ut. det är ett svårt avsked.

Marie Kojzar


Datorn i Utbildningen nr 4 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729