Untitled Document

Av: Stefan Osla
E-Post: stefan.osla@gbgsd.se

 

Rapport från Maine:
En dator per elev och nya arbetssätt

’Jag åker dit pucken kommer att hamna, inte dit pucken är.’ Det är hockeylegenden Wayne Gretzkys förklaring till varför han trots begränsade fysiska resurser faktiskt blev en av de absolut största i sin sport genom tiderna. Det handlar om att vara steget före, i tanke och handling. Det var bland annat den insikten som fick dåvarande guvernören i Maine att gå mot strömmen, att våga satsa på skola och utbildning och ge barnen verktyg av helt annat snitt än delstatsborna varit vana vid.

Jag möter Angus King i ett konferensrum på ett hotell i Portland tillsammans med en grupp skolmänniskor från Sverige och Canada. Vi är i hjärtat av Maine, Portland är den största staden i delstaten med runt 65 000 invånare. Geografiskt befinner vi oss högst uppe i det nordöstra hörnet av USA, i tassemarkerna där skogsbruk och hummerfiske dominerat under flera decennier och där utbildningsnivån länge varit bland den lägsta i USA.

”We’ve still got fish but we’re heavily into the chips.” sa Angus King i tidskriften Wired i september 2002 när 36 000 Ibooks rullade ut till skolorna i Maine. Foto: iStockphoto.com/Ben Thomas

Det var här som Maines dåvarande guvernör, Angus King tog det modiga och, från flera håll hårt ifrågasatta beslutet, att satsa på one-to-one learning i skolorna. På svenska innebär satsningen att alla elever har sin egen bärbara dator i klasserna sju och åtta. Angus King blev idiotförklarad av många i delstaten som tyckte att ungarna snarare skulle begåvas med motorsågar och förberedas på ett liv inom det klassiska skogsbruket, men guvernör King stod på sig och efter några år kan han och övriga bakom det drastiska skolbeslutet konstatera att satsningen varit lyckad.

Kvalitén på skolan har förbättrats, understryker King, trots att liknande satsningar på andra håll i landet möts med kraftigt ifrågasättande. Bristenpå tydliga förbättringar i de nationella ämnestesterna har gjort att man valt att inte satsa vidare. Något som King slår ner på med emfas.

– Testerna mäter inte det som de bärbara datorerna skapar och gör för barnen. De skriver mer och bättre och deras intresse och engagemang ökar, sådant mäts inte i testerna. Där man misslyckats har man separerat datorerna från en helhet, gett datorer till eleverna och trott att det skulle lösa sig av sig självt. Det krävs utbildning både för lärare och elever.

Vi känner igen det från Sverige, vad är egentligen mätbart och hur definierar vi kunskap? I Maine är man övertygad om att de sociala värdena är viktiga liksom den digitala kompetensen. Vi återkommer till det och backar tillbaka till vad som egentligen fick Maine att satsa på skolan och på datorer i utbildningen på så bred front.

Angus King pekar på några olika faktorer som sammantaget möjliggjorde satsningen.

– Jag såg att alla delstater i USA gjorde ungefär samma typ av småskaliga satsningar. Samtidigt kan vi konstatera att vi inte kan säga så mycket om framtiden. Utvecklingen sker med rasande takt och hur ska vi i lilla Maine kunna öka på vårt välstånd om vi bara gör som alla andra? Jag ville att Maine skulle hamna på kartan för andra saker än bara våra humrar, menar guvernören och fortsätter.

– Det enda vi kan säga om framtiden är att oavsett vad som händer så kommer behovet av utbildning att vara stort och vi kommer att behöva en ny kompetens, den digitala.

Angus skjuter sedan ytterligare några träffsäkra citat från höften på sitt underhållande amerikanska politikervis, men han gör det men en charm som gör att de känns rimliga.

– Om vi är bäst utbildade med mest digital kompetens så vinner vi, säger King och följer upp med en koppling till baketstjärnan Michael Jordan, apropå våra eviga försök att trycka in datorerna i egna gallerförsedda rum.

– Jordan blev inte bäst i världen genom att gå på basketlabb 45 minuter i veckan.

King har karisma och pondus och han framställer sanningarna på ett enkelt och tydligt sätt och har väl också varit tvungen till det för att förklara varför man ska satsa på datorer och inte på motorsågar eller hummertinor som man gjorde förr i den perifera delstaten vars natur faktiskt påminner en hel del om Sverige. Han avslutar citatfloran men en klassiker som man kanske inte helt förknippar med dessa sammanhang, ’Survival of the fittest’, vad menade Darwin egntligen? Enligt den forne guvernören så är det solklart att det inte är muskelstyrka i alla fall då ju dinosaurierna faktiskt inte överlevde, istället handlar det om tänkande, om att vara steget före och som Gretzky vara där pucken faktiskt kommer att hamna.

utvecklat arbetssätten
Vi lämnar Angus för en stund för att med egna ögon se den mer praktiska tillämpningen av one-to-one learning. På King Middle School i Portland får vi nästa bevis på vad datorer kan göra men också ett bevis på att de i sig själva är ganska ointressanta.

King Middle School har omkring 500 elever, från olika hörn av världen, 29 språk pratas bland eleverna och studieresultaten har länge legat under delstatens medelvärden. En högst ordinär skola med andra ord fram tills för bara några år sedan. Något hände och nu pekar testsiffrorna uppåt och skolan andas optimism och framgång och tar emot besökare från hela världen. One-to-one är en av pusselbitarna till framgångarna, men det är i kombination med ett utvecklande arbetssätt som datorsatsningen kommit till sin rätt. David Grant är ansvarig för den tekniska utvecklingen på skolan och han beskriver skolans förvandling som en helhetsomvändning där man satsat just på helheter snarare än på delarna.

På skolan arbetar man nu ämnesövergripande, projektbaserat och med stora inslag av skapande i olika former. I detta arbetssätt har datorn blivit en naturlig del. David pratar om tre kompetenser, informationskompetens, digital kompetens och databaskompetens. Med dessa kompetenser i bagaget ska Kings ungdomar vara väl rustade för framtiden.

skapande och kreativt lärande
Omvandlingen har inte varit enkel, skolan har sakta men säkert övergått från ett mer traditionellt förhållningssätt till undervisning och lärande till mer skapande och ett mer kreativt lärande. Den bärbara datorn har enligt David Grant varit en förutsättning för detta. Som alltid har förändringens väg inte varit spikrak, inte alla lärare har anammat idéerna och det finns fortfarande personal som inte känner sig helt bekväma med den nya tidens verktyg.

– Utbildning är en nyckelfråga, menar Grant som samtidigt krasst konstaterar att alla inte kommer haka på tåget.

– Det gäller att satsa på dem som vill och är engagerade, med tiden kommer de som inte vill att tvingas ändra sig eller söka sig någon annanstans.

På Kings Middle School har samtliga elever en bärbar dator. Det innebär att man kommit ett steg längre än på många andra skolor i delstaten. Det ser lite olika ut runt om i Maine och så har det varit från början. Många av besluten för införandet har tagits lokalt. Huvudbudskapet är dock detsamma: En dator till varje elev i sjunde och åttonde klass.

Dessutom har projektet spridit sig till flera av delstatens high schools. Det är här mycket av framtidsplanerna ligger. Om eleverna nu vant sig vid en bärbar dator, ska de då vara utan när de börjar high school? Detta rimmar illa och det är därför de ekonomiska musklerna ska spännas just kring utvecklingen av oneto- one för de äldre eleverna.

På en punkt har dock Angus King inte fått sin vilja igenom. En av den forne guvernörens viktigaste syften med satsningen var att man faktiskt också som elev skulle kunna ta med sig datorn hem. På så sätt skulle många familjer som annars bara kunnat drömma om att äga en dator begåvas med det framtida nyckelredskapet. Här är man inte än, i alla fall inte på King Middle School i Portland.

– Nästa år så, då ska alla få hem datorerna, säger David Grant. Det är försäkringsfrågan som inte är löst än.

Om satsningen i stort försäkrar att Maine hamnar på den stora världskartan för annat än humrarna återstår att se, i skolsammanhang har de i alla fall satt ett rimligt fokus på vilka frågor som faktiskt är de viktiga, som exempelvis barnens förutsättningar för lärande inför framtiden.

 

Stefan Osla, Center för skolutveckling, Göteborgs Stad
E-Post: stefan.osla@gbgsd.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070801