Eleverna
i Ystad har slängt pennorna och lär sig skriva vid datorn istället.
Det skriver lokaltidningarna i alla fall. Men det är inte riktigt sant.
Datorn är bara en skrivmaskin.
Samtidigt är den så mycket mer. Att använda datorn som skrivmaskin
ger många fördelar, framförallt när eleverna arbetar i
par och den fungerar som ett verktyg för kommunikation.
Självklart använder eleverna
pennor, både för att skriva och rita. Den stora förändringen
är att vi lagt mindre tid på traditionell bokstavsträning och
ABC-böcker.
start i liten skala
Efter att ha läst en artikel om Arne Tragetons idéer ville läraren
Gun Wärnersson prova att använda lätta bärbara datorer tillsammans
med eleverna i år 1 på Blekeskolan i Ystad. Eleverna skulle skriva
om sina egna upplevelser och kunna bära med sig datorerna dit det passade,
till exempel till skogen eller stranden.
Barn- och utbildningsförvaltningen
beslöt att satsa på projektet, men det var svårt att hitta
begagnade datorer som uppfyllde kravet. Därför köptes fyra nya
bärbara datorer in till klassen, som de fick låna i två år.
Till datorerna kopplades en trådlös skrivare. Kostnaden för
datorpaketet
var cirka 60.000 kr.
erfarenhetsutbyte
i projektgruppen
Bara efter några månader såg vi tydliga framsteg och barn-
och utbildningsförvaltningen beslöt att utvidga projektet till kommande
läsår. Fyra nya klasser från skolår 1, anslöt sig
till projektet. Begagnade bärbara datorer och trådlösa skrivare
köptes in och lånades ut. Ett datorpaket kostade då cirka 15.000
kr.
Var sjätte vecka träffades
projektgruppen
för att diskutera sina erfarenheter. Detta var mycket uppskattat och en
förutsättning för utvecklingen av projektet.
Förutom att ge varandra respons på arbetet med datorerna gav lärarna
praktiska råd och tips till varandra. Diskussionerna kom även att
handla om mycket annat, till exempel hur de olika skolorna använder sig
av IUP.
resultat
Trots att ingen av lärarna är någon datorentusiast upplever
alla stora fördelar med att använda datorn som skrivmaskin.
Lusten att skriva blir större.
Intresset för läsning ökar.
Det är lättare att samarbeta kring texter.
Texterna blir bättre och mer innehållsrika.
Lättare att skriva för elever med motoriksvårigheter.
Eleverna kan läsa vad de andra har skrivit.
Det är lättare att redigera text i datorn än
för hand.
Eleverna lär sig stor bokstav och punkt snabbare.
Det blir naturligt med mellanrum mellan orden.
Eleverna lär sig fingersättning naturligt och
tidigt.
Läs- och skrivriktning blir automatiskt
rätt.
Datorn blir snabbt ett naturligt verktyg i skolarbetet.
Det
enda negativa var att skrivarna strulade i början och att batterierna på
vissa av de begagnade datorerna var dåliga. De positiva effekterna gällde
inte bara för eleverna i projektet.
Bieffekten är att jag som lärare har lärt
mig använda datorn, nya program, digitalkameran och USB-minnet, säger
Ann-Gerd Nyberg.
hela kommunen skriver sig till läsning
De goda erfarenheterna har spridits under senaste läsåret och under
våren delades en informationsbroschyr om projektet ut till alla områdeschefer,
rektorer och personal i F-2. Då satte det verkligen fart.
Över tjugo nya klasser vill ansluta sig till hösten
och samtliga skolor är representerade. Lärarna som varit med i projektet
kommer att fungera som mentorer åt kollegorna på sin egen skola
samt ytterligare en skola i kommunen. Mentorn kommer att ansvara för varsin
projektgrupp som träffas regelbundet för att utbyta erfarenheter.
Skolorna kommer att få köpa datorpaket till intresserade klasser.
subventionerade datorpaket
Bärbara datorer tar liten plats i förhållande till stationära
och lärarna menar att det är en oerhörd fördel att eleverna
kan ta med sig datorn dit det passar dem. Visionen är att alla skolor i
kommunen använder bärbara datorer i ett trådlöst nätverk
i framtiden.
Med de goda resultat som projektet har visat kan vi varken
vänta på framtiden
eller mer pengar från politikerna. För att kunna sprida projektet
vidare är det tvunget att datorpaketen inte är för dyra. Därför
får vi inför hösten satsa på begagnade stationära
datorer, en skrivare kopplad till en av datorerna, samt ett USB-minne. Skolan
betalar endast 1.000 kronor för ett paket. Barn och Utbildning står
för resten.
projektet fortsätter
Till en början var jag själv tveksam till hur det skulle fungera att
börja skriva på datorn så pass tidigt som i år 1. Efter
det senaste läsåret är jag övertygad om att barnen redan
i förskoleklassen ska använda datorn som lekredskap. Jag kan inte
hitta något negativt eller något hot med arbetssättet hur mycket
jag än funderar. Det är dock viktigt att inte bara hänge sig
åt en metod i undervisningen. Denna kan vara en av flera.
Nu ska det bli spännande att se hur projektet utvecklas
kommande läsår. Hur kommer arbetet i förskoleklasserna se ut?
Går det att skriva sig till läsning på stationära datorer?
Och den mest brännande frågan för mig som
projektledare: Hur tusan ska jag få tag i 90 begagnade datorskärmar?
Pennorna är inte slängda i Ystad, men eleverna
i projektet kommer att ägna mer tid åt att arbeta med innehållet
i sina texter än att forma bokstäver och att samarbeta kring det de
skriver istället för att sitta på egen hand. Detta ger både
skriv- och läslust i dag och i framtiden.
Hoppas att vårt projekt kan inspirera andra skolor
och kommuner. Hör gärna av er med frågor och kom gärna
med tips på saker vi bör tänka på i framtiden. Till hösten
kommer lärarna i projektet att sammanställa ett häfte med idéer
och uppslag
till hur man kan använda datorerna i undervisningen. Detta kommer att finns
på vår hemsida.