Världen och frånvaron
blir tydligare på storskärm
När
tekniken på allvar flyttar in i klassrummet ökar behovet av it-kunnande.
Både det rena handhavandet och it som en naturlig del i lärandets
vardag.Införandet av framtidens klassrum samspelar med Myndigheten
för skolutvecklings satsning på it- och medieutbildning för
pedagoger, menar Nils Fagerberg.
Praktisk it- och mediekompetens, Pim, är Myndigheten
för skolutvecklings stora satsning på fortbildning av pedagoger.
Jönköping satsar rejält. Alla 3400 pedagoger och samtliga 200
rektorer ska delta i kompetensutvecklingen. Senast vid utgången av 2009
ska alla ha nått upp till minst nivå 3. Själv har jag, tillsammans
med 85 andra pedagoger, avslutat vårterminen med en egen Pim-utbildning.
Tanken är att vi skall vara lokala resurspersoner på våra egna
skolor när satsningen på allvar drar igång till hösten.
Och efterfrågan är stor. De 500 platserna
för hösten 2006 gick åt direkt. Skol- och barnomsorgsförvaltningen
fick utöka antalet platser för läsåret 06/07 till 1400.
Ännu fler ville vara med redan första året, så stort är
intresset.
skolledarna måste vara med
En intressant tanke som drevs av Jönköpings kommun var att även
skolledare måste involveras i fortbildningen. Ingen skolledare i kommunen
får anmäla arbetslag om inte han/hon själv är med. Flera
andra orter har hakat på de tankarna och Myndigheten för skolutveckling
arbetar nu med en särskild Pim-examination för skolledare.
Jag tycker att Pim har något att erbjuda alla. Är
man novis börjar man från grunden i nivå 1, individnivån.
Kan man lite mer går man raskt vidare till nivå 2, arbetet med it
på elevnivå. Den tredje nivån handlar om it som en naturlig
del i undervisning av elever i klassrum. Här finns något att hämta
för envar. En tilltalande sak är att kompetensutvecklingen
kan ske på det sätt som passar var och en bäst. Man kan studera
individuellt hemma eller i skolan. Eller samlas tillsammans på skolan
och arbeta på arbetslagsnivå. En studiecirkel med arbetskamraterna
är nog det optimala.
Pim är webbaserat och uppbyggt runt 10 olika områden
med handledningar. Titta till exempel på den korta instruktionsfilmen
under handledningen Bild, A5 i vänstermenyn och vips vet du hur du enkelt
tar bort de irriterade röda ögon på kort som blixten allt som
oftast resulterar
i. Internetresursen finns tillgänglig för alla intresserade utan kostnad.
Man kan till exempel använda valda delar som stödmaterial i undervisningen.
Vill man examineras sker det i kommunal
regi. Kommunen sätter upp mål för och bestämmer sig för
omfattningen av kompetensutvecklingen. Därefter skrivs en överenskommelse
med Myndigheten
om insatsen och den webbaserade examinationsmiljön görs tillgänglig.
Examinationsuppgifterna testar både teoretisk och praktisk kompetens.
egen direkt nytta
Jag har redan under den egna Pim-fortbildningen haft direkt nytta av den i min
egen undervisning. Ett av programmen som används är ett riktigt bra
presentationsprogram, Photo Story 3, som jag inte tidigare kände till.
Det är busenkelt att använda och i princip självinstruerande.
Min kollega och jag hade haft elever ute på APU i två
veckor. Efteråt är det vanligt att de skriver rapporter. Men efter
några gånger börjar eleverna skönja ett visst mönster.
Vi ville därför prova något annat och hämtade inspiration
från arbetssättet
digitalt berättande. Eleverna fick i uppdrag att göra en personlig
digital historia om någon intressant detalj eller känsla de fått
på sin APU. Den skulle göras i programmet Photo Story 3. På
Pims webbplats finns en 15 minuter lång instruktionsfilm. Efter gemensamt
filmtittandet
på storduk formligen kastade sig de ivriga eleverna över datorerna.
På en gång förstod de hur de skulle göra, vid behov samarbetade
de lite och hjälpte de som inte kom igång. Flera smått fantastiska
berättelser såg dagens ljus.
Vid treornas nyligen avslutade redovisning
av sina projektarbeten på 100 poäng var det många fordonselever
som redovisade med förstklassiga Powerpoint-
presentationer och även fina videor. Ansvariga lärare konstaterade
hungrigt efteråt att vi får nog ta oss tid att själva
lära oss det här!. Då var det bara att visa på en
av Pims alla handledningar!
framtidens klassrum i mitt klassrum
Bäckadalsgymnasiet är en stor yrkesförberedande skola med närmare
1700 elever fördelade på åtta olika nationella program (Barn
& Fritid, Bygg, El, Fordon, Hantverk, Hotell & Restaurang, Industri
och Teknik) plus Individuella programmet och Gymnasiesärskola. Det är
glädjande att skolan ledning satsar även it-pedagogiskt på vårt
praktiskt yrkesinriktade gymnasium.
På fordonsprogrammet, TTC, har vi nyligen utrustat
flertalet klassrum med takmonterad projektor, internetansluten dator, skrivare,
video/dvd, förstärkare samt väggmonterade högtalare i bästa
hemmabiostil. Konceptet kallas Framtidens
klassrum och vi får det levererat av AV/Media i Jönköping.
Framtaget och inspirerat av de erfarenheter som pedagogerna vid Kinnarpskolan
i Falköping
under flera år samlat på sig när de utvecklat idéer
med it i utbildningen (DiU rapporterade redan i nr 6/02 därifrån).
Fler digitala kameror, videokameror
och bärbara datorer kompletterar upprustningen. Det känns som vi är
med i matchen igen.
nu börjar det likna något
Det allra senaste som fått mycket uppmärksamhet i pressen är
de interaktiva skrivtavlorna i klassrummen. Det har vi inte ännu, men satsningen
med fullt it-utrustade klassrum gör åtminstone att vi inte är
helt akterseglade. Nu börjar det likna något. Vi har givetvis även
tidigare använt en hel del it och datorer (körkortsprogram för
alla behörigheter, mobilkommunikation mellan elever och lärare vid
körningar, avancerade CADprogram på Industri, videofi lmade APUredovisningar
på Bygg) men nyttan av att ha grejerna i det egna klassrummet just när
du behöver det är oslagbar.
AV-Medias introduktion och visning
av Framtidens klassrum gjorde ett stort
intryck på våra rektorer. Den efterföljande
presentationen och demonstrationen på
en stor personalkonferens imponerade på
samtliga församlade pedagoger. Google
Earth med inzoomning till tredimensionella
gatubilder, förklarande flashgrafik,
filmer från olika tv-arkiv, aktuell nyhetskanal
med mera. Alla 230 anställda fick
se de många möjligheter som öppnar
sig. Många lärare gick lite omtumlade
därifrån, klurande på hur man kunde
plocka in världen i klassrummet.
lastsäkring
och frånvaro i storformat
I mitt eget arbetslag råder en öppen och nyfiken inställning
till varandras kompetenser och vi arbetar prestigelöst för att erbjuda
en begriplig helhet för våra ungdomar. Så har vi till exempel
försökt integrera kärnämnena med renoveringen av en gammal
lastbil. Karaktärsämnes- och kärnämnesläraren arbetar
ofta tillsammans på lektionerna. Vi
började därför direkt använda klassrummets
nyinskaffade möjligheter.
Min egen klass börjar ofta dagen med
någon aktuell tidningsartikel och tittar
på såväl svenska språket som själva sakinnehållet.
En gång fastnade vi för en nyhet
om en trafi kolycka med tappat gods. I
den efterföljande diskussionen kunde
min kollega och jag direkt gå till nätet
för ett besök på Transportfackens Yrkesoch
Arbetsmiljönämnds webbplats. Väl
där tog vi fram en lathund över lastsäkring.
Tillsammans på klassrummets duk
analyserades de tydliga instruktioner
med rikliga illustrationer över hur man
med olika metoder säkrar lasten och
förhindrar att gods skadar någon.
I nästa minut surfade vi vidare till
en tysk sida med mängder av bildbevis
över olika olyckor (bland annat stora rör
som glidit fram genom förarhytten och
så när halshuggit föraren samt med en
hårsmån missat en skolbuss full med
barn). Sedan kunde vi växla till en norsk
fi lm om en olycka där lastbildschauffören
intervjuades.
digital frånvaro blir matte
Min klass tittar också regelbundet på närvaron och frånvaron
som rapporteras digitalt på skolans hemsida även föräldrar
kan se elevens frånvaro i det datoriserade systemet. Vi har en öppen
och tillåtande stämning i gruppen och går därför
kollektivt igenom hur alla ligger till. Lika ofta kan de här kontrollerna
glida över till rena mattelektioner. Har man en frånvaro på
tio procent motsvarar det en tiondel av schemaveckans fem dagar indelade i för-
och eftermiddagar, 20 procent blir en hel dag.
Eleven ser tydligt att om han exempelvis
har en tioprocentig frånvaro under
våren innebär det att han missat en halv
dag varje vecka hela terminen!
En av de stora fördelarna med välutrustade
klassrum är att man slipper boka
datasal eller samlingssal. Till framtidens
klassrum kan vi i Jönköping inom en inte
allt för avlägsen tid direkt tanka hem
och visa film från AV-media. Du slipper
åka in fysiskt för att hämta respektive
returnera, och framför allt kan du få den
direkt just när du har behov av den.
Det finns mängder med bra filmer och sparade tv-inslag
på nätet. Mina elever ser inte på Plus med Sverkers konsumentupplysning
i Sveriges Television. Men på deras webbsida kunde vi i klassrummet i
efterhand titta på ett intressant, streamat reportage om en fordonselev
i Skåne. Genom aggressiv gatuförsäljning hade han fastnat i
skuldfällan hos 3G och Vodafone. Det TV-inslaget passade in i ett tema
kallat Ung Ekonomi som gruppen arbetat med under våren. Vi har diskuterat
vad man skall betala hemma nu när eleverna börjar arbeta extra på
helger och lov utifrån råd vi hittade på Konsumentverkets
och Föreningssparbankens webbplatser. Kostnaden för olika mobilabonnemang
har jämförts med refi llkort. Olika köpalternativ med olika långa
bindningstider granskades. Det fi nstilta i annonserna luslästes vid besök
på de stora aktörerna El-gigantens, Onoffs och Sibas hemsidor.
I samband med tidpunkten för inlämnandet
av den allmänna självdeklarationen
besökte vi skatteverket, enkla
förklaringar på begrepp hittade vi hos
Wikipedia, faktagrafi k hämtade vi hos
Multimediabyrån. Allt för att fi nna svar
på frågan Skatt eller Svart?
Lärarnas positiva inställning, utvecklingsmöjligheterna
som öppnas med Pim
och användandet av framtidens klassrum
lovar gott. Nu finns både viljan och
möjligheterna. Pim kommer framöver
att öka trycket och kraven på skolornas
utrustning, i takt med att alla duktiga
pedagoger behöver lämplig utrustning
för att genomföra alla goda idéer. Det är
jag fullständigt övertygad om.
Nils Fagerberg
Lärare Transport och Trafikteknisk Centrum TTC Jönköping
E-Post: fagni@edu.jonkoping.se