Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

PITEÅ I FOKUS:
Dokumenterar sin vardag

– Det gäller att inte ta suddiga bilder utan klara, säger Sebastian. Och ta bilder av något man gör, två som busar i skolan till exempel. Bilderna tillsammans med barnens berättelser publiceras sedan på webben så att föräldrar, släktingar och vänner kan ta del av dem. – Då får dom veta vad vi gör, påpekar Niklas.

Nät Datorn i Utbildningen är besök kommer kameran självklart fram och Sebastian och Niklas fotograferar och intervjuar för att visa vad som hänt i skolan i dag.

Sebastian och Niklas går i 3-4:an på Svensbyskolan utanför Piteå. En liten rödmålad byskola från 1920-talet omgiven av ängar och hagar. Totalt finns det fem klasser och en förskoleklass på skolan.

kameradagar
Kameradagar heter projektet som Anna Brännström, lärare i 3-4:an och mediepedagog på skolan och hennes elever jobbar med. Digitalkameran cirkulerar bland barnen som har den var sin dag för att ta tio bilder som visar vad de gjort och upplevt under dagen.

– Jag tittar igenom bilderna tillsamman med barnen och så väljer vi ut några bilder som de ska skriva och berätta om, berättar Anna Brännström. Sedan är det Anna som förminskar bilderna så att de får ett bra format för webben och när både bilder och texter är klara lägger Anna ut dem i klassen mapp på webben, tillsammans med det digitala veckobrevet till föräldrarna.

– Barnen tittar på varandras bilder och berättelser och inspireras av varandra.

– Det är kul, men man kan inte bara skriva det måste ha en handling också tycker Sebastian och Niklas håller med.

roligt och meningsfullt
På varje skola i Piteå finns det en lärare med särskilt ansvar för mediefrågor och en för IT-frågor. På sikt ska systemet omvandlas så att en och samma lärare har både IT och media. Media och IT hör ihop menar man och i Piteå finns ett förslag på en enda gemensam plan för media och IT-frågor i grundskolan. Planen är färdig men har ännu inte varit upp i nämnden för politiskt beslut.

I Anna Brännströms medieansvar ingår att hålla kontakten med CMIT, Centrum för media och IT i grundskolan. Och så ska hon pusha på sina kollegor.

– Bästa sättet är att själv hålla på, det lockar andra, menar Anna, och intresset finns.

– En del är rädda för tekniken tror jag, det är något nytt och man är ovan.

För Anna är datorn, digitalkameran och webben ytterligare ett sätt att uttrycka sig med.

– Barnen är mer intresserade och tycker att det är roligare och mer meningsfullt.

Allt blir inte bra på en gång, men det gör ingenting menar Anna.

– Vi lär oss av misstagen.


Carina Näslundh,
frilansjournalist
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040610