Cyberdissidenter och svensk
skola:
Öppen skola med digital teknik
En aktuell fråga är hur ny teknik och media kan
bidra till att förstärka demokratiprocesser inom olika samhällsområden
i allmänhet och inom utbildningssektorn i synnerhet?
Grymheter
som tortyr och våldtäkter i samband med krig är tyvärr
inga nyheter. En nyhet är däremot att de amerikanska övergreppen
mot irakiska krigsfångar blivit publika genom att ny teknik i form av
mobil- och digital och videokameror finns i allas ägo, och alla inkluderar
amerikanska soldater i Irak. Tillgång till enkla och billiga kameror i
kombinationen med kulturen bland användarna att via Internet, e-post och
sms dela med sig av sina minnen gör att övergreppen blivit offentliga.
hot eller möjlighet
Åtkomst till Internet för invånarna i totalitära stater
anses av många regimer som ett reellt hot mot deras maktmonopol. I Kina
har 60 så kallade cyberdissidenter satts i fängelse eftersom de använt
Internet för att göra sina röster hörda. Dessutom har regimen
stängt ner några hundratusentals webbplatser och det förekommer
att medborgarnas e-post censureras.
I Saudiarabien har mer än 400 000
webbsidor censurerats och i Kuba regleras
invånarnas tillgång till Internet.
Exempel finns i överflöd. Och det amerikanska
försvaret lär ha förbjudit kameror
och kameramobiltelefoner bland sina trupper, ett effektivt sätt att strypa
flödet
av icke önskad information.
Exemplen visar på styrkan i hur digital
teknik kan användas till att förstärka
demokratiska processer och rädslan från
totalitära krafter att tillgängliggöra nya
former för kommunikation och informationsspridning.
Tryckpressen anses som en av de största
uppfinningarna i historien genom att
den gjorde det möjligt att sprida skriftlig
information och erfarenheter till en
större grupp människor. Telegrafen, telefonen,
radion, teven är andra exempel på
innovationer inom teknikområdet som
underlättat informationsspridning och
kommunikation mellan människor.
Gränserna mellan det privata och det
offentliga blir allt mer flytande. Frågan
om teknik i sig är neutral är omdiskuterad.
Oavsett åsikt visar det sig att det
är producenterna och användarnas intentioner,
preferenser och tillämpning som
styr om tekniken används i goda eller
dåliga syften.
digital skoldemokratisering
Hur används digital teknik för att demokratisera skolan? Finns det
behov för detta? Vilar inte skolan och utbildningsväsendet på
en demokratisk tradition? I stort kan den svenska skolan sägas vara demokratisk
och fungera väl men det finns tyvärr fläckar på kartan.
Av tradition har grunden i läraryrket,
det som sker mellan elev och pedagog,
ansetts som en privat angelägenhet
mellan en lärare och 30 elever och vars
scen varit ett slutet klassrum.
Digital publicering av lärares planeringar,
uppgifter, prov och liknande
tillsammans med elevernas arbeten och
svar på dessa kan i sig innebära en förändring.
Föräldrar, skolledning, kollegor,
skolkamrater till viss del lättare kan följa
de processer som tidigare i olika grader
varit fördolda.
att synliggöra
På många skolor finns det informella maktstrukturer som till viss
del styr tjänstefördelning, schemaläggning och resurser för
delning av klasser, fortbildning och inköp av visst material. Underlagen
och resultaten av besluten bakom dessa kan nu lättare göras tillgängligt
för alla i en skolorganisation via publicering på skolans intranät.
Eller så kan webbforum användas för att känna av stämningar
bland elever och personal eller för diskussion om prioriteringar för
att nå större delaktighet och inflytande i en skolorganisation.
Nu räcker det inte att tillgängliggöra
information, den måste dessutom vara
begriplig och användbar. Information
från ekonomisystemet kan till exempel
vara helt obegriplig för dem som inte är
ekonomer.
Tillgång till kommunikations- och
produktionsverktyg som som mobiltelefoner,
kameramobiler och datorer har
i sig gjort att elever och lärare blir allt
mer autonoma och flexibla i förhållande
till lärare, skolledare, skolans läromedel
och skolan som fysisk institution. Det
var inte länge sedan som den enda kontakten
mot yttervärlden i en skola var
en telefon på personalrummet som oftast
var spärrad för samtal utanför det egna
riktnummerområdet. Nu kan vi nå hela
världen från fickan eller klassrummet,
använda oss av en mängd lärmaterial via
webben, få kontakt med personer och
erfarenheter utanför skolan, sköta skolarbetet
med stöd av virtuella klassrum
oberoende av tid och rum.
Frågan är om man i en skolorganisation
vill eller är redo att öppna upp skolan
och synliggöra processer och beslut i
klassrummet eller skolorganisationen?
Möjligheterna finns!
Man gör också ett val i en skolorganisation
om vill använda nya tekniska verktyg
och tjänster i syfte att emancipera
elever och personals lärande och arbete.
Eller så kan man stärka skolledare och
lärares kontroll av dem som man har
under sig i hierarkin.
reportage inifrån
Om nu inte ansvariga för skolor på vissa håll tar tillvara
informationsteknikens positiva sidor så kommer med all säkerhet eleverna
att göra det. Tyvärr finns det en liten del vuxna i skolan som elever
upplever sig blivit kränkta av. Det visar attitydundersökningar och
rapporter publicerade av Skolverket. (www.skolverket.se/pdf/kak.pdf)
.
Att fysiska övergrepp och brott mot
läroplanen förekommer i vissa skolor
visade bland annat SVT:s Dokument Inifrån,
där journalister synliggjorde missförhållanden
genom att använda dolda
kameror vid samtal med rektorer och
intervjua före detta elever. Bra att man
med enkla medel kan synliggöra detta
och tragiskt att Skolverket inte kunnat
påvisa detta vid sina granskningar.
I varje klass finns det flera elever som har tillgång
till verktyg som mobilkameror och MP3-spelare. Och antagligen är det bara
en tidsfråga innan de första bilderna eller ljudinspelningarna av
mentala övergrepp i skolan publiceras på Internet och i media. Subtila
kränkningar som handlar om elevers förmåga att lära, sexuella
trakasserier, etnicitet och främlingsfientlighet kan förhoppningsvis
synliggöras med stöd av dessa verktyg.