Vem bestämmer mediernas
innehåll? Hur
gör man ett radioprogram?
Kan man
använda medier i
fysikundervisningen?
Vad är det som sägs
i nyheterna och vad
faller bort?
Det
är några av de saker som tas upp i Medieresor, en bok som handlar
om hur man använder medier i skolan ...som material och en källa
till förnyelse i undervisningen, som underlag för diskussion kring
påverkan och kritiskt tänkande, men också som en möjlighet
för eleverna att arbeta praktiskt på ett kreativt och lustfyllt sätt.
(Bokens baksidestext)
Genom att arbeta med medier i skolan får
man tillgång till en aldrig sinande källa av
material och förnyelse i undervisningen.
Eleverna får möjlighet att öva mediekritik
och reflektionsförmåga och samtidigt lust att
anstränga sig extra. Den här boken visar att
det inte behöver vara så svårt och att arbetet
med medier ofta ger oväntade pedagogiska
effekter. (Reklamblad för boken)
Man kan inte undgå att bli nyfiken
på en sådan bok. Nyutgivna Medieresor
om medier för pedagoger förhandsanmäldes
i DiU 2/04. Det var därför med stor
förväntan jag öppnade den 204-sidiga
boken. Det skall direkt sägas att den
lever upp till förhandsreklamen och jag
sträckläste entusiastiskt boken från pärm
till pärm.
Boken innehåller tre delar. I den första
Erfarenheter och metoder ger erfarna
pedagoger och forskare råd och tips hur
man kan tänka kring medier.
Andra delen Utflykter i medielandskapet
innehåller mängder med användbara
övningar. Avslutande delen Gå vidare på
egen hand listar pedagogiska resurser, ger tips om material från
Utbildningsradion
samt tillhandahåller en länk- och
litteraturförteckning/referenser.
inspirerande kvällsläsning
En smått klassisk reklamövning är att skapa motbilder.
En motbild kan man skapa genom att vända reklamens budskap mot den själv.
Exempelvis låta Marlboromannen rida över en kyrkogård
istället för genom ett vackert landskap i solnedgången.
Vid genomläsningen mindes jag när
jag själv för några år sedan lät mina
grundskoleelever göra motbilder som ett
led i att försöka genomskåda reklambildernas
tillrättalagda värld. Eller när de
utrustade med kameror i temaarbetet
Mindre strul mera kul gruppvis
skulle dokumentera onödig förstörelse
i förorten och runt skolan.
Boken fick mig att lyfta den trötta blick
man ibland dras med och istället börja
fundera kreativt runt roliga och utvecklande
saker jag skulle kunna göra ihop
med eleverna. Allt behöver ju inte alltid
lukta diesel på ett fordonsprogram.
Medieresor är definitivt en bok för
varje pedagogs bokhylla. Nej, inte för
hyllan snarare för nattduksbordet och
stimulerande och inspirerande läsning
på kvällarna. Det finns säkert anledning
att återkomma till Medieresor, den ger
mängder med uppslag och idéer.
handfasta råd på cd
Till boken hör dessutom en fullmatad cd-romskiva från Multimediabyrån.
Skivan innehåller sex temaavdelningar: animation, bild, film och video,
ljud och musik, multimedia samt tidning och webb. Kortkurserna i Trekvarten
samt ett smakprov bilder och ljud från Mediearkivet finns ocskå
med. Webbplatsen Multimediabyrån är en resurs på nätet
där lärare lär lärare genom tips, erfarenheter
och handfasta manualer och kurser.
På skivan har man valt ut och samlat
många bra tips och uppslag parat med
reportage och artiklar om olika intressanta
projekt runt om i Sverige. En del
av dem presenterades och diskuterades
i Göteborg på en stor handledarträff för
södra Sverige förra året. Jag hade själv
nöjet och förmånen att få vara med på
erfarenhetsträffen. Nu har fler genom
skivan möjlighet att ta del av alla
gedigna arbeten.