Untitled Document

Av: Nils Fagerberg
E-Post: fagni@edu.jonkoping.se

 

Resa i mediernas värld

Vem bestämmer mediernas innehåll? Hur gör man ett radioprogram? Kan man använda medier i fysikundervisningen? Vad är det som sägs i nyheterna och vad faller bort?

Det är några av de saker som tas upp i Medieresor, en bok som handlar om hur man använder medier i skolan ” ...som material och en källa till förnyelse i undervisningen, som underlag för diskussion kring påverkan och kritiskt tänkande, men också som en möjlighet för eleverna att arbeta praktiskt på ett kreativt och lustfyllt sätt.” (Bokens baksidestext)

”Genom att arbeta med medier i skolan får man tillgång till en aldrig sinande källa av material och förnyelse i undervisningen. Eleverna får möjlighet att öva mediekritik och reflektionsförmåga och samtidigt lust att anstränga sig extra. Den här boken visar att det inte behöver vara så svårt och att arbetet med medier ofta ger oväntade pedagogiska effekter.” (Reklamblad för boken)

Man kan inte undgå att bli nyfiken på en sådan bok. Nyutgivna Medieresor – om medier för pedagoger förhandsanmäldes i DiU 2/04. Det var därför med stor förväntan jag öppnade den 204-sidiga boken. Det skall direkt sägas att den lever upp till förhandsreklamen och jag sträckläste entusiastiskt boken från pärm till pärm.

Boken innehåller tre delar. I den första ”Erfarenheter och metoder” ger erfarna pedagoger och forskare råd och tips hur man kan tänka kring medier.

Andra delen ”Utflykter i medielandskapet” innehåller mängder med användbara övningar. Avslutande delen ”Gå vidare på egen hand” listar pedagogiska resurser, ger tips om material från Utbildningsradion samt tillhandahåller en länk- och litteraturförteckning/referenser.

inspirerande kvällsläsning
En smått ”klassisk” reklamövning är att skapa motbilder. En motbild kan man skapa genom att vända reklamens budskap mot den själv. Exempelvis låta ”Marlboromannen” rida över en kyrkogård istället för genom ett vackert landskap i solnedgången.

Vid genomläsningen mindes jag när jag själv för några år sedan lät mina grundskoleelever göra motbilder som ett led i att försöka genomskåda reklambildernas tillrättalagda värld. Eller när de utrustade med kameror i temaarbetet ”Mindre strul – mera kul” gruppvis skulle dokumentera onödig förstörelse i förorten och runt skolan.

Boken fick mig att lyfta den trötta blick man ibland dras med och istället börja fundera kreativt runt roliga och utvecklande saker jag skulle kunna göra ihop med eleverna. Allt behöver ju inte alltid lukta diesel på ett fordonsprogram.

”Medieresor” är definitivt en bok för varje pedagogs bokhylla. Nej, inte för hyllan snarare för nattduksbordet och stimulerande och inspirerande läsning på kvällarna. Det finns säkert anledning att återkomma till ”Medieresor”, den ger mängder med uppslag och idéer.

handfasta råd på cd
Till boken hör dessutom en fullmatad cd-romskiva från Multimediabyrån. Skivan innehåller sex temaavdelningar: animation, bild, film och video, ljud och musik, multimedia samt tidning och webb. Kortkurserna i Trekvarten samt ett smakprov bilder och ljud från Mediearkivet finns ocskå med. Webbplatsen Multimediabyrån är en resurs på nätet där ”lärare lär lärare” genom tips, erfarenheter och handfasta manualer och kurser.

På skivan har man valt ut och samlat många bra tips och uppslag parat med reportage och artiklar om olika intressanta projekt runt om i Sverige. En del av dem presenterades och diskuterades i Göteborg på en stor handledarträff för södra Sverige förra året. Jag hade själv nöjet och förmånen att få vara med på erfarenhetsträffen. Nu har fler genom skivan möjlighet att ta del av alla gedigna arbeten.

 

Nils Fagerberg
E-Post: fagni@edu.jonkoping.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040610