Digital portfolio i modersmål: Arabiska blev roligare och framstegen tydliga
- Barnen har blivit mer motiverade och intresserade av att
lära sig arabiska sedan vi började arbeta med digitala
portföljer, säger Faida Abdullah som undervisar i arabiska
som modersmål.
Faida är ursprungligen grundskolelärare för år
1-6 och arbetar nu som modersmålslärare i arabiska
på Frälsegårdsskolan i Trollhättan. Frälsegårdsskolan
är en mångkulturell 0-6 skola, där mer än
90 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska.
Själv undervisar Faida 60 barn från samtliga årskurser.
Och de har undervisningen i modersmål en gång i veckan,
i 40 minuter.
började med ett itis-projekt
Faida Abdullah och två av hennes kollegor Sevleta Hrustic,
modersmålslärare i bosniska och Slavisa Djurdjevic,
som undervisar i serbiska började arbeta med digital portfolio
i modersmålsundervisningen hösten 2001. Starten var
ett Itis-projekt där barnen arbetade med "Boken om mig
själv", en tvåspråkig bok som de skrev dels
på modersmålet, dels på svenska. Barnen använde
många olika verktyg för att göra boken om sig
själva, de fotograferade med digitalkameran, de skannade
in bilder och texter de skrivit för hand, skrev i ordbehandlare
och gjorde presentationer i Publisher.
Stödet från föräldrarna ökade markant under den här tiden. De blev mer involverade genom att barnen fick i uppgift att bland annat be sina föräldrar berätta
om sin egen skoltid om familjen och släkten.
- Efter Itis-projektet har både jag och mina kollegor fortsatt att på olika sätt arbeta med digital portfolio och vi har fått mycket stöd både från vår
modersmålsrektor och vår IT-pedagog här i Trollhättan, berättar Faida Abdullah.
sätta mål
Att barnens portfölj är digital och att de gör
och sparar sina målformuleringar, arbeten och reflektioner
på datorn har betydelse. Barnen tycker att det är roligt
att arbeta med verktygen i datorn och de är stolta över
sina egna portföljer.
Från början fick portföljerna ungefär samma
innehåll som "Boken om mig själv". Barnen
gjorde presentationer av sig själva, sina familjer, sina
intressen och vad de ville lära sig i arabiska.
De större barnen skrev och fotograferade med digitalkameran,
de yngsta barnen gjorde sina presentationer i form av korta filmklipp.
Även filmerna gjordes med den vanliga digitalkameran med
vilken det går att spela in 60 sekunder rörlig fi lm,
och på 60 sekunder hinner man säga en hel del.
- Den viktigaste frågan som barnen fick ta ställning
till var: Vad vill jag lära mig?
Faida har anpassat kursplanen till varje årskurs och det
gör att barnens egna synpunkter om vad de vill lära
sig enkelt kan översättas till kursplanemål.
- När man bestämmer målen ser också barnen tydligare vad de behöver arbeta vidare med.
lärandet blir synligt Arbetet med portföljen har medfört att både föräldrar
och kamrater blivit mer engagerade i barnens lärande. - I
början ville barnen ha portföljerna för sig själva,
de ville inte att någon annan skulle se. Det har ändrat
sig. Nu visar de sina arbeten för varandra och lär av
varandra.
Barnens portföljer har också visat sig vara en bra
grund vid utvecklingssamtalen, föräldrarna blir mer
engagerade och undrar hur de själva kan hjälpa till.
Leila Wali har en son som går i femman och en dotter i sexan
och de är båda stolta när de kan visa upp vad
de lärt sig - och de gör framsteg som märks.
- Barnens lärande blir tydligare både för dem
och för mig. Jag märker mer än jag gjort tidigare
och det gör det lättare att föra processen framåt,
menar Faida Abdullah. Eller som en av Faidas elever uttryckte
det: Jag är här, jag är nöjd och jag förbättrar
mig. För de barn som har problem har den digitala portföljen
fått extra stor betydelse. Det blir tydligare att de hela
tiden gör framsteg, och de kan jämföra sig med
sig själva och inte bara med kamrater som går snabbare
fram.
följa sin egen utveckling
En av Faidas elever är Kassam.
- Kassam hade som mål att kunna läsa flitigt, skriva
och lära sig grammatik. Vi diskuterade hur han skulle han
nå målet och skrev en plan tillsammans. Kassam kämpade
hårt för att nå sina mål. I sin digitala
portfolio valde han att lägga de arbeten som han tycker är
bäst, arbeten som visar att han kan läsa och att han
kan skriva arabiska på datorn. Han har också skannat
in texter han skrivit för hand för att visa att han
behärskar det. Till sist har han också själv skrivit
vad han har lärt sig i slutet av läsåret i sexan,
och jämfört det med de mål han hade. Och jag var
helt enig med honom om hans egen bedömning av hur han uppnått
sina mål, säger Faida Abdullah.