Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Digital portfolio i modersmål:
Arabiska blev roligare och framstegen tydliga

- Barnen har blivit mer motiverade och intresserade av att lära sig arabiska sedan vi började arbeta med digitala portföljer, säger Faida Abdullah som undervisar i arabiska som modersmål.


Faida är ursprungligen grundskolelärare för år 1-6 och arbetar nu som modersmålslärare i arabiska på Frälsegårdsskolan i Trollhättan. Frälsegårdsskolan är en mångkulturell 0-6 skola, där mer än 90 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska. Själv undervisar Faida 60 barn från samtliga årskurser. Och de har undervisningen i modersmål en gång i veckan, i 40 minuter.

började med ett itis-projekt
Faida Abdullah och två av hennes kollegor Sevleta Hrustic, modersmålslärare i bosniska och Slavisa Djurdjevic, som undervisar i serbiska började arbeta med digital portfolio i modersmålsundervisningen hösten 2001. Starten var ett Itis-projekt där barnen arbetade med "Boken om mig själv", en tvåspråkig bok som de skrev dels på modersmålet, dels på svenska. Barnen använde många olika verktyg för att göra boken om sig själva, de fotograferade med digitalkameran, de skannade in bilder och texter de skrivit för hand, skrev i ordbehandlare och gjorde presentationer i Publisher.

Stödet från föräldrarna ökade markant under den här tiden. De blev mer involverade genom att barnen fick i uppgift att bland annat be sina föräldrar berätta om sin egen skoltid om familjen och släkten.

- Efter Itis-projektet har både jag och mina kollegor fortsatt att på olika sätt arbeta med digital portfolio och vi har fått mycket stöd både från vår modersmålsrektor och vår IT-pedagog här i Trollhättan, berättar Faida Abdullah.

sätta mål
Att barnens portfölj är digital och att de gör och sparar sina målformuleringar, arbeten och reflektioner på datorn har betydelse. Barnen tycker att det är roligt att arbeta med verktygen i datorn och de är stolta över sina egna portföljer.

Från början fick portföljerna ungefär samma innehåll som "Boken om mig själv". Barnen gjorde presentationer av sig själva, sina familjer, sina intressen och vad de ville lära sig i arabiska.

De större barnen skrev och fotograferade med digitalkameran, de yngsta barnen gjorde sina presentationer i form av korta filmklipp. Även filmerna gjordes med den vanliga digitalkameran med vilken det går att spela in 60 sekunder rörlig fi lm, och på 60 sekunder hinner man säga en hel del.
- Den viktigaste frågan som barnen fick ta ställning till var: Vad vill jag lära mig?

Faida har anpassat kursplanen till varje årskurs och det gör att barnens egna synpunkter om vad de vill lära sig enkelt kan översättas till kursplanemål.

- När man bestämmer målen ser också barnen tydligare vad de behöver arbeta vidare med.

lärandet blir synligt
Arbetet med portföljen har medfört att både föräldrar och kamrater blivit mer engagerade i barnens lärande. - I början ville barnen ha portföljerna för sig själva, de ville inte att någon annan skulle se. Det har ändrat sig. Nu visar de sina arbeten för varandra och lär av varandra.

Barnens portföljer har också visat sig vara en bra grund vid utvecklingssamtalen, föräldrarna blir mer engagerade och undrar hur de själva kan hjälpa till. Leila Wali har en son som går i femman och en dotter i sexan och de är båda stolta när de kan visa upp vad de lärt sig - och de gör framsteg som märks.

- Barnens lärande blir tydligare både för dem och för mig. Jag märker mer än jag gjort tidigare och det gör det lättare att föra processen framåt, menar Faida Abdullah. Eller som en av Faidas elever uttryckte det: Jag är här, jag är nöjd och jag förbättrar mig. För de barn som har problem har den digitala portföljen fått extra stor betydelse. Det blir tydligare att de hela tiden gör framsteg, och de kan jämföra sig med sig själva och inte bara med kamrater som går snabbare fram.

följa sin egen utveckling
En av Faidas elever är Kassam.

- Kassam hade som mål att kunna läsa flitigt, skriva och lära sig grammatik. Vi diskuterade hur han skulle han nå målet och skrev en plan tillsammans. Kassam kämpade hårt för att nå sina mål. I sin digitala portfolio valde han att lägga de arbeten som han tycker är bäst, arbeten som visar att han kan läsa och att han kan skriva arabiska på datorn. Han har också skannat in texter han skrivit för hand för att visa att han behärskar det. Till sist har han också själv skrivit vad han har lärt sig i slutet av läsåret i sexan, och jämfört det med de mål han hade. Och jag var helt enig med honom om hans egen bedömning av hur han uppnått sina mål, säger Faida Abdullah.

 

TEXT OCH FOTO: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030606