Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Maktförskjutning i klassrummet

Elever som själva är med och sätter sina egna mål och bedömer sin egen utveckling börjar ställa andra krav på sina lärare och på deras undervisning. Det är en erfarenhet som Lars-Göran Börjesson har från att arbeta med portföljmetodik på grundskolan.


- Det sker en maktförskjutning i klassrummet när eleverna blir vana att reflektera över sitt eget lärande och kan relatera undervisningen till sina egna personliga mål. De blir angelägna om att nå sina mål - och att påverka undervisningen.

Lars-Göran Börjesson har hållit många föreläsningar runt om på olika skolor i landet och berättat om de erfarenheter han själv och hans kollegor på Ekenässkolan i Stenungsund har från att arbeta med portfoliometodiken, och framför allt digital portfölj. Att arbeta på det här sättet är en väg att uppfylla många av målen i läroplanen, menar han.

- När jag som lärare låter eleverna säga "nästa gång ska jag ...". Då måste jag se till att lektionsinnehållet ger dem det de behöver för att nå sina mål. Eleverna får ett helt annat inflytande över planering och innehåll i undervisningen. Då lever man upp till demokratimålet i läroplanen.

inflytelserikt klassrum
Lars-Göran återkommer gärna till uttrycket "ett inflytelserikt klassrum". Han har alltid strävat efter det, men inte låtit barnen vara med och bestämma målen, inriktningen. När han kom i kontakt med portföljmetodik blev det en väg att förena det inflytelserika klassrummet med den nya målstyrda skolan.

- Det är lätt att uppfatta portföljtänkandet som ett sätt att jobba med målen där man bara betar av målen ett efter ett. Men mål kan se olika ut, riksdagens mål för skolan verbaliseras i läroplanen, till det kommer kursplaner, skolans egna mål, de mål och riktlinjer som gäller i det egna klassrummet och så elevernas egna, personliga mål.

- Målen i elevens portfölj kan vara både det skolan har bestämt och elevens egna mål. Jag har alltid jobbat med båda delarna. Det kan handla om att man gärna vill komma med i a-laget i fotbollen, eller att lära sig att vänta på sin tur. Det är viktigt för att göra barnen medvetna om vad mål kan innebära. Ställa frågorna: vad vill du göra? Hur tänker du dig att det ska gå till? Och Lars-Göran Börjesson. sedan kolla av och reflektera kring hur det gick och varför.

- Det kan bli som en sammanhållen dialog om syften, om vad man gör i skolan, om varför man är där.

Att ta med barnens egna personliga mål bidrar till att hjälpa dem att formulera sina mål. Och målformulering är någonting som måste tränas, påpekar Lars-Göran, och avpassas till elevernas ålder.

- Om eleverna sätter huvudlösa mål, är det min roll som lärare att handleda dem så att det blir realistiska mål, hjälpa dem att organisera så att de kan nå sina mål, ge dem förutsättningarna.

framsteg tydliga
Lika viktigt som att träna sig i att sätta mål är att träna sig i att reflektera över sitt lärande. Lars-Göran har låtit sina elever förklara varför de väljer att spara just det här arbetet i sin portfölj.

- Om det ska vara någon mening med det hela måste eleverna förstå varför de har gjort någonting och att det svarar mot ett av de uppsatta målen. Och då måste de kunna förklara, och försvara, varför de väljer att spara ett visst arbete i sin portfölj. Reflektion är ett starkt lärandeverktyg, men det måste tränas och man måste ha olika krav beroende på hur gamla eleverna är.

När kursen var slut visade det sig att ungefär två tredjedelar av studenterna var nöjda eller mycket nöjda med kursen och också med att arbeta med portföljer. Den resterande tredjedelen var missnöjda både med kursen och med portföljen som examinationsform.

Ett sätt att träna elevernas förmåga att reflektera kring sitt lärande är att ta varje tillfälle i akt att låta dem presentera och berätta om sin portfölj.

- Varje gång hittar de nya bitar att berätta och jag har sett en tydlig utveckling hos de elever jag har haft.

föräldrarna involverade
När barnens mål, arbeten och utveckling finns samlade i en portfölj som eleven kan visa upp för föräldrarna i samband Några exempel på hur en första presentationssida kan se ut i en digital portfolio. Överst en av Lars-Görans tidigare elever, Nina, som idag går i sjuan och från det att hon började i skolan har jobbat med en egen portfolio, som sparats på datorn. med utvecklingssamtalen, samtidigt som hon/han kan berätta om och beskriva sina egna framsteg och sitt eget lärande brukar intresset öka markant hos föräldrarna för vad som sker i skolan.

- Föräldrarnas förståelse för skolans krav blir större. Alla ser att i skolan arbetar man för att nå de här målen. De ser målen i relation till sitt eget barns framsteg. Det gör att de blir intresserade av vad de kan hjälpa till med hemma för att barnen ska nå sina mål.

- Portföljen är ett konkret material som fungerar som informationsverktyg och grund för samverkan med hemmet.

den digitala portföljen
En portfölj kan se ut på många olika sätt. Allt från en fysisk mapp med papper, och teckningar i, till en digital portfolio nåbar via Internet. Att använda datorn för att samla och lagra alla delar i portföljen ger många fördelar menar Lars-Göran Börjesson.

- Möjligheterna att använda sig av flera medier i dokumentationen, bild, ljud, film, innebär att den digitala portföljen kan ge en mer detaljerad bild av elevens utveckling än vad som kan åstadkommas med papper och penna.

Om skolan har möjlighet att lagra elevernas portföljer så att de, via lösenord, är åtkomliga via webben kan föräldrar och andra närstående också enkelt följa barnens utveckling hemifrån.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 4 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 4 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030606