ATT SYNLIGGÖRA LÄRANDET: Lyfta fram det som inte
syns
Börja med en gratulations- portfölj. Låt eleverna
lyfta fram saker de tycker att de lyckats väl med och är
stolta över, och låt dem fira det genom att spara det
i sin portfölj. - Det kan vara ett bra sätt att börja
arbeta med portfölj, eller portfolio, som det ofta kallas,
säger Lars Lindström, professor i pedagogik.
- Efter hand kan man som lärare lägga till fler aspekter,
men det är viktigt att barnen själva blir delaktiga
i att beskriva och värdera sin egen kunskapsutveckling.
- Det kan vara klokt att börja portföljarbete i mindre
skala, så att läraren som vill pröva på
kan anpassa arbetssättet till sina egna syften, och samtidigt
orka med. I början tar det extra tid för lärarna,
och det kan upplevas som betungande, det är ingenting att
hymla med. Men det är en arbetsinsats som på längre
sikt kan ge mångfalt igen, menar Lars Lindström.
Lars Lindström är professor i pedagogik med särskild
inriktning mot praktisk- estetiska ämnen, vid Lärarhögskolan
i Stockholm. Han var en av de första i landet som intresserade
sig för portföljmetodik, redan i början av 1990-talet,
och har bland mycket annat lett en stor studie kring portföljvärdering
av elevers skapande i bild, för Skolverkets räkning.
I studien som omfattade närmare 500 elever på 17 skolor
runt om i landet undersökte forskarna bland annat hur elevportföljer
kan ligga till grund för utvärdering och bedömning
av elevernas skapande förmåga.
vägen från nybörjare till mästare
- Bildämnet har av tradition innehållit mycket skapande,
men lite reflektion. Fokus har varit på produkten, inte
processen. Själv var jag också mer inriktad på
produkten när jag började intressera mig för arbete
med portföljer. Men där har jag svängt. Processen
har också ett innehåll. Men det handlar mer om ämnesövergripande
kompetenser som kreativitet, kritiskt tänkande och kommunikativ
förmåga än om kunskaper och färdigheter i
ett visst ämne.
När Lars Lindström och hans medarbetare gjorde studien
kring portföljvärdering av elevers skapande var den
kanske viktigaste delen att beskriva utvecklingen från det
att eleverna löser enkla uppgifter med stöd, till dess
att de ger sig i kast med komplicerade problem på ett sätt
som vittnar om självständighet och säkerhet.
Forskarna försökte beskriva vad som skiljer nybörjaren
från mästaren, både när det gäller
produkten och processen. Kunskapskvaliteter när det gäller
processen handlar om förmåga att arbeta undersökande,
uppfinningsförmåga, förmåga att lära
av andra och förmåga till självvärdering.
- Genom att sätta upp tydliga och mångsidiga kriterier
för hur portföljarbetet ska värderas kan man förena
strävandemål och uppnåendemål. Kriterierna
ska inte vara för allmänna så att eleverna kan
tolka dem hur som helst, men de bör inte heller i detalj
reglera vad som krävs. Kriterierna bidrar till att skapa
struktur, en yttre ram för elevernas arbete. Bra kriterier
beskriver typiska nivåer, eller steg på vägen,
i elevernas kunskapsutveckling. Vi hade totalt sju kriterier i
vår utvärdering, tre som handlade om produkten och
fyra som handlade om processen.
- Om eleverna ska kunna ta ansvar för sitt lärande
måste det finnas tydliga mål och kriterier som visar
hur de kan uppnås, annars blir talet om elevens ökade
ansvar bara munväder. Skolan måste ge eleverna de redskap
som krävs för att arbeta med självvärdering.
Lärande är en social process. När eleverna jobbar
med portföljer och har klara kunskapskvaliteter att arbeta
mot, blir det också lättare för skolan att skapa
situationer där eleverna lär av varandra, menar Lars
Lindström.
- Eleverna kan få gensvar från sina kamrater på
sitt arbete och därmed också på sin egen värdering
av sin arbetsprocess och sina produkter - resultat. Det avlastar
också läraren när eleverna börjar prata med
varandra, när det skapas en samtalskultur i klassen som bidrar
till att eleverna ser varandra som samarbetspartner. Då
kan lärarna bli en slags lagledare, coach, och kan ägna
sig åt att vägleda och instruera eleverna mot mål
som blir alltmer begripliga, hanterbara och meningsfulla för
dem.
se och respektera elevernas tänkande
I en kurs på Lärarhögskolan där studenterna,
redan i mitten av 1990-talet, fick arbeta med portföljer
blev det oerhört tydligt hur viktigt det är att läraren
tar vara på och visar att de ser eleverna och deras lärprocess.
När kursen var slut visade det sig att ungefär två
tredjedelar av studenterna var nöjda eller mycket nöjda
med kursen och också med att arbeta med portföljer.
Den resterande tredjedelen var missnöjda både med kursen
och med portföljen som examinationsform.
Det visade sig att de studenter som var nöjda hade haft
lärare som tagit deras reflektioner och tankar på stort
allvar. Den missnöjda gruppen däremot, hade inte känt
sig sedda av sina lärare. Många hade lagt ner ett gigantiskt
arbete på sina portföljer, men ansåg inte att
de hade fått något gensvar. Upplevelsen av bekräftelse
eller besvikelse färgade av sig på värderingen
av kursen som helhet, de nöjda var exempelvis nöjda
även med de gemensamma föreläsningarna, medan de
missnöjda uttryckte missnöje även beträffande
dessa.
- Alla elever måste få bli synliga. Som lärare
måste man visa att man ser och respekterar elevernas tänkande,
man måste ge gensvar. När eleverna själva tar
ett större ansvar för sitt lärande, ställer
de också andra krav på sina lärare.
På Lärarhögskolan startades en kurs för
lärarna om metodiken kring att arbeta med gensvar, både
i form av återkoppling till den enskilde studenten och i
form av gensvarsgrupper med studenter. Efteråt uttryckte
nio av tio studenter sin uppskattning av portföljen som examinationsform.
knäcka skolans kod
Lars Lindström och hans medarbetare genomförde nyligen
en studie på uppdrag av Kommunförbundet. Elever på
högstadiet fick vid 30 slumpvis valda tillfällen under
en vecka, svara på frågor om hur de upplever att det
är att gå i skolan. Det visade sig att det finns en
stor grupp elever som trivs i skolan, de tycker att aktiviteterna
i skolan är kul och meningsfulla. De menar att de saker de
lär sig i skolan är sådant de kommer att ha nytta
av senare i livet.
När forskarna tittade närmare på hur dessa
elever klarar sig i skolan, visar det sig att det fanns två
huvudgrupper bland de högmotiverade eleverna: dels akademikerbarn
med mestadels höga betyg, dels barn med arbetarbakgrund.
Inget av barnen med arbetarbakgrund lyckades få höga
betyg. Trots det engagemang många av dem visade, fick de
genomgående låga eller i bästa fall medelmåttliga
betyg.
- Eleverna från studieovana hem kan ha missat vad skolan
förväntar sig av dem. De kanske inte har knäckt
skolans kod, tror Lars Lindström, som nu leder en fyraårig
studie, med medel från Vetenskapsrådet, för att
utröna de bakomliggande sambanden. Tidigare forskning visar
på vikten av att skolan är tydlig med sin målsättning
och formulerar kriterier som visar på hur målen kan
uppnås.
- Är målen oklara och vägen dunkel, sker lätt
en utslagning av dem som inte sedan barnsben fått väderkorn
på vad som krävs för att lyckas.
Men portföljmetodik ska inte ses som någon universallösning
för att lösa detta problem.
- Portföljen ger bara möjligheter, och kan i rätta
händer bli ett effektivt redskap för att lära elever
att lära. Men portföljen har inget egenvärde. Det
går att stoppa in saker i den utan eftertanke. Då
förlorar den sitt värde!
Över huvud taget menar Lars Lindström att det gäller
att vara varsam med portföljen som arbetssätt.
- Som alla pedagogiska redskap bör det användas med
måtta och utnyttjas där det ger bäst utbyte, man
ska inte överutnyttja sina pedagogiska redskap.
utveckling sker i mötet
- Information finns det gott om, men det gäller att kunna
foga samman den på ett sådant sätt att världen
blir överskådlig, förutsägbar och möjlig
att påverka. Det finns en övertro på elevers
förmåga att helt på egen hand "nosa sig
fram" till kunskap.
Det är i mötet mellan människor som utveckling
sker. Skolan måste erbjuda utmaningar, skapa nya horisonter
och där spelar samtalet en avgörande roll.
Förstudien av elevers skolupplevelse, som Lars Lindström
nyligen avslutat, visar att lärarna hade ordet och talade
under 25-30 procent av lektionstiden, för ett tiotal år
sedan talade läraren cirka 70 procent av tiden. Men den tid
som användes för arbete i grupp har inte ökat utan
ligger konstant på omkring 5 procent. Resten av tiden jobbar
eleverna enskilt, med individuella uppgifter. Ungefär hälften
av lektionstiden ägnar eleverna sig dessutom åt att
tänka på andra saker än själva undervisningen.
- I dag sker de flesta innovationer i grupp. Det blir allt
vanligare att grupper av forskare eller praktiker med olika kompetenser
samverkar för att lösa en uppgift. Det är ett givande
och ett tagande och ett sätt att utnyttja allas kompetenser
på bästa sätt. Det blir då mer meningsfullt
att tala om kreativa miljöer än om kreativa individer.
Geniet som sitter ensam på sin kammare och uppfinner för
sig själv tillhör en svunnen tid. Det är en utveckling
som måste få konsekvenser också för arbetet
i skolan.