Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
[artikel.länkar]
SKOLAN OCH IT I FRAMTIDEN:
Visioner, kontinuitet
och ekonomisk stöd
Det behövs visioner, kontinuitet, fortsatt satsning och ekonomiskt stöd.
Annars riskerar satsningen på skola och IT att dö ut och kommunerna
satsar istället på någon annan fråga som kan ge extra
pengar till den hårt ansträngda kassan.
Det finns en klar
oro bland många i
skolan i dag. Vad händer efter Itis? I
förslaget till ny nationell IT-strategi för
skolan tas många viktiga punkter upp
kring fortsatt utveckling.
Kommunerna, skolan,
skolledarna,
lärarna och eleverna behöver fortsatt stöd.
Och även om det är kommunerna som
äger problemet, behövs den nationella
satsningen inte bara i ord utan även
ekonomiskt.
positiv bild
av skolan
I senaste numret av nyhetsbrevet IT och lärande skriver Peter Fowelin,
chef för Kollegiet på KK-stiftelsen:
Signalen till
alla som satsat på IT och
skolutveckling har varit: Vi tror på er -
att ni vill ligga i frontlinjen och ta med
skolan in i ett nytt samhälle. Aldrig
har väl medierna haft så många positiva
inslag från skolor runt om i landet
som under den tid IT-satsningarna
har gjorts. Det skapar framtidstro och
positiva bilder av skolan - att sluta
satsa nu vore en katastrof.
Den synen delas
av många. Ska den
positiva utvecklingen fortsätta behövs
statliga insatser.
resursslöseri
Staten kan inte först satsa 1,7 miljarder kronor i fyra år
och sedan säga till kommunerna att nu får ni klara er själva.
Det är ett enormt resursslöseri att inte följa upp detta, menar
Maria Holm, före detta regional Itis-samordnare i Värmland.
De senaste årens
IT-satsningar har
börjat ge resultat. Det har hänt någonting
i skolorna och It är ett stöd för den
stora skolutveckling som är på gång.
Samtidigt har stora grupper ännu inte
nåtts av den kompetensutveckling som
Itis inneburit. Hälften av lärarkåren och
hela förskolan har stått utanför.
Det behövs
en fortsatt satsning från
staten för att visa att denna utveckling
är viktig, säger Maria Holm.
I Värmland
finns det många små
kommuner. Det har hänt mycket i kommunerna
under Itis-satsningen, men de
har ingen möjlighet att fortsätta att driva
utvecklingen själva eller ha överblick
över vad som är på gång. Det gäller
både skolutveckling, effektivisering och
teknikutveckling.
Det behövs
spanare, samordning och
stöttning av nätverk. Om inte staten
satsar och visar att det är viktigt att
fortsätta utvecklingen med hjälp av IT
finns risk att kommunerna prioriterar
bort IT-frågorna. Det är hård konkurrens
om tiden och pengarna i kommunerna.
inte fler projekt
Itis-satsningen har påverkat både arbetssätt och it-kunnande,
säger Anders Ekberg,
utvecklingsledare på Stockholms datapedagogiska centrum. Men också
han pekar på vikten av tydliga intentioner från statens sida.
Det behövs
visioner, en genomtänkt
kontinuitet och ekonomisk stimulans.
Det behövs också besked snabbt,
menar Anders Ekberg. Med ett halvår
kvar av Itis-satsningen måste kommunerna
börja se över sina organisationer.
Vad händer med de människor, de
erfarenheter och det kunnande som har
byggts upp? Att först skrota en befintlig
organisation för att sedan börja om från
början om staten aviserar nya satsningar
är inte fruktbart.
Det finns
definitivt ett behov av
en fortsättning, även om den inte nödvändigtvis
behöver se ut som den gjort
hittills.
Enbart när
det gäller den fortsatta
kompetensutvecklingen av lärare finns
det mycket kvar att göra, i Stockholm
har cirka 4 000 av10 000 pedagoger
genomgått Itis. Skillnaderna mellan
olika skolor kan vara stora.
För
många av de lärare som nu deltar
i Itis är det första gången de kommer i
kontakt med datorn i undervisningen.
skolledarna
i fokus
Att skolledarna är en nyckelgrupp när det gäller IT-utvecklingen
i skolorna påpekar många.
Det är
fortfarande så att det ser
mycket olika ut på olika skolor. Det
är viktigt med en fortsättning och det
behövs någon form av nationell stimulans.
Rektorerna har börjat upptäcka att
Itis är en viktig del i skolans utveckling,
men det behövs stöd för att det ska bli en
fortsatt utveckling, säger Dick Aurell,
rektorsutbildningen i Väst,
Rektorerna
måste finnas med i
bilden, de ska se till att det blir en
fortsättning och att erfarenheterna sprids
till alla arbetslag på skolan.
Dick Aurell menar
också att det är
viktigt att stödja IT-verksamheten för
alla arenor av rektors arbete. Skolledaren
är ofta ensam i sin roll och där kan
olika webbaserade system bidra till att
minska isoleringen och ge skolledarna
möjligjet att utvecklas i samspel med
kollegor.
demokratisk
fråga
De IT-satsningar som genomförts har haft en tydlig demokratisk prägel.
Elever vid olika skolor i olika kommuner ska ha likvärdiga möjligheter
att förbereda sig för ett samhälle med nya förutsättningar,
där kunskaper om att sovra, analysera och sammanställa information
är en basfärdighet.
De barn
som lär sig hantera de nya
möjligheterna har ett stort försprång.
Skolan och pedagogerna har ett oerhört ansvar,
för att alla erbjuds möjligheten
att bli goda datoranvändare, säger
Lotta Delin, ordförande i föreningen
Datorn i Utbildningen och projektledare
i Sandviken.
Datorn
har bidragit till att skolan
blivit mer involverad i samhället. Men
fortsatt utveckling kommer att kosta
och kommunerna kan inte ensamma stå
för den kostnaden.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!