Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
[artikel.länkar]
Har IT en framtid i svensk skola?
Vi har haft
en stadig tillväxt på IT-sidan sedan tio år tillbaka, räknat
i antal datorer, i Internetanslutning, i bredd på användning. Lärarkåren
är (enligt KK-stiftelsens Gallupundersökningar) alltmer övertygad
om värdet av IT i skolan, för eget bruk och för elevernas. Ändå
är framtiden inte given.
Har
landets grundskolor, med i snitt en dator per åtta elever, fortsatt råd
att hålla dem igång? Med nätverk, Internetkoppling och uppdaterade
programvaror? Vi får idag signaler om att vissa skolor bär ned sina
datorer i källaren eller inte anser sig ha råd att ge lärare
e-postadresser. IT är inte lika mycket i ropet som för några
år sedan, och vips söker man på sina håll spara i skolbudgeten
genom att skära i IT-stödet.
ett liv efter
Itis?
Många har med oro frågat sig vad som ska hända när Itis
avslutas vid årets slut. Satsningen Lärandets verktyg
nationellt program för IT i skolan har under åren 1999-2002
fortbildat 70.000 lärare i arbetslag kring IT-frågor och byggt ut
infrastrukturen för IT i skolan. Det har varit en stor framgång.
Reaktionerna på Itis har varit ovanligt positiva: en ny modell för
fortbildning har etablerats. Den baseras på lokalt genomförande,
förankring i skolans arbetslag, inriktad på kortare utvecklingsprojekt
och diskussion och utvärdering av egna erfarenheter inom Itis-laget.
Itis presenterades
från starten av
dåvarande skolminister Ylva Johansson
som en satsning på lärarna. Lärarna
beskrevs för ovanlighetens skull som
drivande faktor i skolutvecklingen. Detta gav
en oerhörd good-will. Därtill har på
många håll en god dialog uppstått med
de lärarutbildare som medverkat.
Vad ska nu hända
med resten av lärarkåren,
de som inte fått kompetensutveckling,
med hela gruppen förskollärare,
med skolledare och med lärarutbildare?
Kanske har en
av viktigaste effekterna
av satsningen varit utvecklingen av
den grupp av eldsjälar, drygt tusentalet
lärare, som verkat som Itis-handledare.
De har fått verktyg att bearbeta sina
egna och kollegors didaktiska erfarenheter.
De har kunnat föra samman
erfarenheterna med forskning till än mer
systematiska föreställningar. Här står vi
inför en guldåder, en kunskapsgenerator
som är ovärderlig för skolan. Vad ska
hända med denna grupp av erfarna ITpedagoger?
Inte bara Itis
ska avslutas, även KKstiftelsens
mycket uppmärksammade
skolsatsning avslutas. Om nu allt detta
avslutas, vad händer sedan? Hur följs
detta upp och vidareutvecklas? Hur ser
planerna för en ny nationell satsning ut?
En grupp under ledning av Jan Hylén har
på Utbildningsdepartementets uppdrag
skrivit en plan för fortsättningen.
satsning på
granskning
Överraskande presenterade utbildnings- och forskningsminister Thomas Östros,
i mitten
av maj, en delning av Skolverket. Östros och regeringen stärker Skolverkets
utvärderande och kontrollerande roll.
Samtidigt lyfts
andra roller ut till en
ny myndighet som ska främja och stödja
skolutveckling, svara för den statliga
rektorsutbildningen och främja kompetensutveckling
av skolväsendets och
barnomsorgens personal inom nationellt
prioriterade områden. Vidare ska myndigheten
initiera utveckling och stödja
kompetensutveckling inom strategiska
områden. IT-området har utpekats som
ett sådant strategiskt område.
Det betyder att
regeringen med ett
Alexanderhugg ser ut att skapa den
nationella myndighet som kan komma
att få bollen efter de nationella satsningar
inom IT och skola som löper ut i år.
Det närmare innehållet och nog så
betydelsefull, den ekonomiska ramen,
lämnas öppen. Ett oroande tecken vad
gäller den ekonomiska ramen är att det
signalerats att de två nya myndigheterna
sammanlagt ska ha samma budget som
tidigare Skolverket. Om den utvärderande
verksamheten ska utvecklas och
växa vad betyder det för den utvecklande
delen inklusive IT-satsningar?
Några dagar
efter Östros utspel publicerades
rapporten om Ny nationell ITstrategi
för skolan. Gruppen föreslår en
strategi, inte en satsning. Det avspeglar
att det inte är en stor finansierad operation
som avses, utan snarare en riktning
för de fortsatta insatserna som stakas ut.
Kommunförbundets
bedömning är att fyra
av fem kommuner spräcker sina budgetar
för äldrevården under 2002, att 60%
överskrider budgetramarna för grundskolan
och hälften för gymnasieskolan. Utrymmet för nya
statliga satsningar är också begränsat under de närmaste
åren.
Ändå
måste, menar utredningen, de
lokala huvudmännen ta ett större ansvar
för en permanentad fortsättning av
kompetensutveckling för lärare och
finasiering av IT i skolan, när Itis lyckade
försöksverksamhet nu avslutas.
Man ger inte strategin
en tydlig
organisatorisk form, utan diskuterar
möjligheterna till forsatta initiativ inom
exempelvis en permanentad IT-i-skolandelegation,
alternativt inom Skolverket
eller inom den nya myndigheten Nationellt
centrum för flexibelt lärande.
vision om utveckling
Förslaget mynnar ut i tio konkreta punkter med inriktning på fortsatt
kompetensutveckling för den halva av lärarkåren som ej genomgått
Itis, liksom för förskollärare och skolledare. Modellen från
Itis föreslås vidareutvecklas för dessa kategorier. Man vill
fortsätta med webbaserat stödmaterial, teknikrådgivning till
kommuner, kontrollera lärarutbildningens måluppfyllelse, öka
internationell samverkan och ta vara på Specialpedagogiska institutets
kompetens.
I rapporten formuleras
också en vision
för skolan. Den tar sin utgångspunkt i ett
av flera scenarios som skissas kort. Här har
skolan blivit centrum i sina lokala samhällen,
den är ett lärcentrum för betydligt fler än
bara eleverna, den åtnjuter stort förtroende och
därmed generös ekonomisk tilldelning.
På visionen
byggs en IT-strategi som
år 2005 ska ha medverkat till att:
- Samtliga elever
ska ha förmåga att hantera
och orientera sig i ett stort informationsutbud,
både mentalt och tekniskt.
- Samtliga lärare,
även nyutexaminerade
och lärare med inriktning mot arbete i
förskolan, ska ha tillräcklig kompetens
för att kunna använda IT i administrationen,
planeringen, kommunikationen och
genomförandet av barnens och elevernas
lärande och kunskapande;
- En förstärkt
samsyn och dialog mellan
lärare som arbetar i lag kring gemensamma
elever och att fler lärare organiserar sitt
arbete på detta sätt;
- Internationaliseringen
är en mer påtaglig
och naturlig del av skolvardagen och att fler
skolor deltar i internationella projekt
och aktiviteter;
- Insatserna
för att öka uppfyllelsen av
läroplanens kunskapsmål med hjälp av
lärkomponenter ska ha intensifieras och ett
ramverk för ett internationellt utbyte av
komponenter tillskapats;
- Samtliga skolledare
ska ha tillräckliga
kunskaper, känna trygghet, vara trovärdiga
och kunna ta sitt ledaransvar i
pedagogiska och administrativa ITfrågor;
- Samtliga kommuner
ska ha tillgång till
råd, rekommendationer och tekniskt stöd,
erfarenhetsutbyte med andra kommuner
samt möjlighet att delta i gemensamma
upphandlingar.
forskning i
fokus
Förslaget har karaktären av fortsättning och utveckling av Itis.
Det bär en prägel av den mognad som IT-satsningarna är på
väg emot. En innovation är förslaget om utvecklings- och forskningstrianglar
för lärares reflektion kring egna arbetet, i samspel med aktionsforskning,
exempelvis i form av magisterutbildningar i samverkan mellan lärarutbildare,
doktorander och lärare. Samverkan föreslås med LearnIT och Skolverkets
forskningsanslag.
Min bedömning
är att denna enskilda
punkt rymmer den största potentialen
men också utmaningen i hela förslaget.
Här finns en viktig nyckeln till framgång
eller ej. Det rör den roll som det tusental
lokala eldsjälar spelar för utvecklingen.
Itis gav dessa en struktur att verka inom,
med en lokal förankring och mekanismer
för att reflektera kring och bearbeta sina
erfarenheter. Frågan är hur detta nu förs
vidare. Forskningstrianglar är en skiss
till form för detta. Ett utrymme för handledare
att på en del av sin tjänst
gå vidare, bearbeta och fördjupa sina
insikter till systematiska kunskaper och
dela dessa med andra. Här finns också
till skillnad från de flesta andra punkter
i förslaget en antydan till finansiering, i
form av Skolverkets forskningsanslag och
LearnITs resurser. Samtidigt inser man
att utrymmet är minimalt, när förslaget
talar om 10-15 studenter på 3-4 orter.
Det kan vara en start men här krävs, efter
ett provår, betydligt större resurser.
finansieringen
en kärnfråga
Helt avgörande är alltså ekonomin att det finns ett ekonomiskt
utrymme för stimulans för utvecklingsarbete. Itis styrka är i
mycket utrymmet för lokalt utvecklingsarbete, förankrat i arbetslagen
och finansieringen. Framöver behövs motsvarande, lokala lärartjänster
som rymmer utvecklingsarbete i samspel med arbetslaget. Det rör sig om
ett tusental lärare, vilka är smörjmedel i systemet och motorer
i utvecklingen av ny kunskap och lokalt utvecklingsarbete.
Lika avgörande
som tjänsterna är att
kommunerna fortsatt avsätter tillräckliga
resurser för teknik och underhåll. IT är
idag både läromedel, en viktig lärmiljö
och ett forum för att dela kunskap
men infrastruktur och lärmiljöer måste
underhållas.
Utan finansiering
av ett gott förslag
riskerar vi också att den tongivande grupp
på några tusen lärare som bär utvecklingen
tröttnar och förtvinar. Det vore djupt
olyckligt för svensk skolas framtid.
Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!