Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
[artikel.länkar]
INTRANÄT I LERUM:
Piloter testar och utvecklar
I en serie artiklar
har Bosse Andersson, beskrivit arbetet med att skapa ett funktionellt skräddarsytt
intranät för skolorna i Lerum. Nu finns intranätet på plats,
har testats och ska till hösten användas på flera håll.
I Lerum har vi
utvecklat ett intranät
Lernet för 10 000 användare i
kommunens alla skolor och förskolor.
Idéstadiet inledde vi för tre år sedan
och är nu i en fas där olika grupper och
enskilda individer testar systemet.
Snart är
det dags för oss i projektgruppen
att lämna över ansvaret till
förvaltnings- och skolledningar. Under
vårterminen har barn- och ungdomsförvaltningen
och utbildningsförvaltningen
haft piloter igång som testar intranätet.
Det är allt från personal på en F-5
skola till arbetslag, utvecklingsprojekt
och ledningsgrupper på olika skolor.
Syftet med pilottesterna
är att i drift
undersöka hur de olika funktionerna
fungerar i varierande verksamheter. Vad
som saknas, hur driftsäkert systemet är
och att de olika testpiloterna själva ska upptäcka
vilka pedagogiska och administrativa
möjligheter och begränsningar
som finns med intranätet.
användarnas
synpunkter
En av fördelarna med att upphandla och utveckla ett eget intranät
är att projektgruppen inte levererar ett färdigt system till användarna.
Vår intention med Lernet är att det ska vara ett levande system som
ska utvecklas i takt med användarnas behov och den tekniska utvecklingen.
Behoven varierar från skola till skola och även inom en skola. Synpunkter
och önskemålen från testpiloterna ligger till grund för
ändringar och nya beställningar.
Under testperioden
har vi bland annat
beslutat om förbättringar av responsfunktionen
och av diskussionsforumen
användarna ska kunna välja olika
visningslägen och inläggen ska kunna
modereras. Dessutom har vi gjort mindre
förändringar av gränssnittet samt beställt
ett bokningssystem.
Det finns önskemål
om notifiers
att kunna bevaka nya händelser i de
olika rum användaren är medlem i och
meddelandefunktioner i systemet som vi
hoppas kunna förverkliga på sikt.
Vi håller
också på med att tillsammans
med företaget P.O.D.B att anpassa
deras projekt- och omdömesdatabas till
Lernet i syfte att denna funktion ska
vara ett stöd vid arbetet med elevernas
utvecklingssamtal på olika stadier. I fas
två planerar vi att söka lösningar för att
integrera vissa delar av våra elevadministrativa
system och andra relevanta
verksamhetssystem till intranätet.
gamla och nya
strukturer
Förbättringar och förändringar av funktionalitet, säkerhet,
gränssnitt i intranätet och teknisk prestanda i servermiljön
går alltid att lösa. LerNet är komponentbaserat vilket gör
att nya funktioner ska kunna anpassas till systemet. Men ur mitt perspektiv
är de mjuka delarna i implementeringsarbetet mer kritiska.
Ett skolintranät
kan användas för att
permanenta gamla hierarkiska strukturer
eller göra en skolorganisation än mer
till en låt gå organisation var och
en gör som de alltid har gjort. Eller
så kan ett intranät vara ett medel till
att lättare uppnå en mer innovativ
och lärande skolorganisation. Där erfarenheter
mellan lärare, skolledare och
andra professioner i organisationen görs
tillgängliga och synliga.
Ett intranät
kan skapa förutsättningar
och innehålla arenor som möjliggör att
tankar, synpunkter, erfarenheter och
idéer kan delas och mötas synkront
eller asynkront i en organisation över
geografiska och organisatoriska gränser.
De flesta skolor inte minst på högstadie-
och gymnasienivå är stora arbetsplatser
och utan ett intranät är det svårt att skapa
dessa arenor med delade erfarenheter.
Men ett intranät
i sig skapar inte denna
förändring. Jag har sett företag och skolor
som har tekniskt och funktionsmässigt
väl fungerande
intranät, men de används
inte i någon högre utsträckning. De
används av vissa öar i organisationerna.
Det finns inga färdiga recept för hur
man når framgång i denna fråga men det
är viktigt att ha en strategi. Ett vanligt
problem i skolvärlden, där många
frågor delegeras ner i verksamheterna,
är att IT-frågorna är en av områdena
som kör på stickspår. Att de lever sitt
eget liv och inte integreras i de övriga
skolledaruppgifterna och andra pågående
utvecklingsprojekt.
informationsspridning
push eller pull
I Lerum har vi som ambition att det är ledningen för respektive förvaltning
och skolenhet som ska bestämma vilken övergripande information som
ska presenteras i intranätet. Vilken information som är nödvändig
för alla i organisationen. På andra nivåer är det grupper,
arbetslag och elever som själva ska föda intranätet med information,
samtal, diskussioner och problemlösningar.
Skolledarna är
centrala som föredömen
för hur intranätet ska användas för
information och kommunikation inom
en skola. De bör själva vara aktiva
användare samt fastställa en plan för
vilken kanal som ska användas för
vilken typ av information för att minska
informationsanarkin när det gäller
central information. I denna fråga tar
vi små steg i taget och strukturerna och
tillvägagångssätten kommer att se olika
ut i de olika förvaltningarna och på de
olika skolenheterna.
Till exempel har
en ledningsgrupp i
kommunen beslutat att all information
som tidigare skickades runt via e-post
inom gruppen nu bara ska finnas i ett
ledningsrum i intranätet. På min skola
är det planerat att från höstterminens
start ska information som klass-, grupplistor,
blanketter och protokoll finnas
tillgängliga via intranätet. Den informationen
ska vara strukturerad och
finnas i speciella rum.
Ledningen för
varje skola ska också
bestämma vilken information som ska läggas
ut på den anslagstavla som når
alla användare. Denna information är
datummärkt och försvinner automatiskt
efter en viss tid. För den centrala informationen
anlägger vi ett traditionellt
rationalistiskt tänkande på hur vi tror
att information kan spridas.
välja
vad jag vill veta
Designen av Lernet möjliggör ett pulltänkande i motsats
till ett traditionellt pushtänkande. Det innebär att det
är tänkt att alla i organisationen kan publicera material i intranätet
och ange om den är sökbar för andra. Detta för att stimulera
till en mer innovativ organisation där lärande och erfarenheter kan
överspridas inom en skola och mellan skolor.
Som användare
ska jag inte översköljas
av information utan jag ska kunna nå
den vid behov. Jag ska inte heller behöva
veta i vilket rum som informationen
finns publicerad. Genom sökfunktionen
ska jag hitta det som är relevant för mig
och mina behov.
Ett annat syfte
med möjligheterna till
ett pulltänkande är att minska informationsstress
och informationsöverflöd
för varje medlem i en skolorganisation.
Men som sagt detta
löser sig inte automatiskt.
Det krävs en tydlig informations-
och kommunikationsstrategi för
central information i en skola samtidigt
som det också handlar om att förändra
beteendet hos många i organisationen.
Dels till att ta eget ansvar för att söka
den information man har behov av. Dels
till en vilja att dela med sig av egna
kunskaper och erfarenheter.
kommunikation
och gemensam problemlösning
En annan dimension i användandet av ett intranät är hur det kan
användas för kommunikation och problemlösning. Ett intranät
är inte bara ett lager av information utan ambitionen med LerNet är
att det ska vara en arena för aktiviteter där användarna är
aktörer.
Mer och mer arbete
i våra skolorganisationer
organiseras i form av team,
arbetslag och projektgrupper. Pilotförsöket
visar att grupper inom kommunen
som Attraktiv skola, ansvariga för
lärarkandidater och vissa arbetslag
använder intranätet för samordning
och problemlösning i sitt arbete. Vi
har även fått önskemål från grupper
som samarbetar mellan skolorna och
förvaltningarna som elevvårdspersonal
och specialpedagoger att de vill lära
sig komma igång och skapa projektrum
i Lernet.
Nu finns verktyg
för samarbete i form
av diskussionsforum, chattrum och
gemensamma anslagstavlor och dokumentarkiv.
Förhoppningsvis ska vi kunna
utveckla fler kollaborativa verktyg för att
underlätta denna form av arbete.
reflektion
och lärande
Ytterligare en nivå handlar om hur utbyte av erfarenheter, synpunkter
och idéer inom hela skolorganisationen, både på det vertikala
och horisontella planet, kan stimuleras.
De tekniska möjligheterna
existerar
men grunden för att ändra organisationerna
i den riktningen handlar till största
delen om att förändra tankesätt
och kulturer.
En viktig fråga
är hur man skapar
en kultur och ett incitament för att
få medlemmarna i organisationen att
bidra till att det förs en dialog. Att flera
perspektiv möts samt att individer och
gruppers privata och professionella erfarenheter
och synpunkter kan omvandlas
till fördelar för hela organisationen
Lärande organisationer,
teamorganisation,
arbetsplatsintegrerat lärande och
mer reflekterande lärare och skolledare är
populära honnörsord i dagens organisationsretorik.
Men att genomföra idéerna
är en annan sak. Informationssystem
löser inte problemet, men de kan vara
en viktig kanal och möjliggöra nya
arbetssätt i skolorganisationen.
underlätta
vardagen
En tredje nivå av användandet av ett intranät är hur det
ska kunna underlätta vardagen för lärare och elever i det som
är skolans kärnverksamhet; undervisningen. Vi har valt att börja
implementeringen av intranätet med att personalen ska känna sig förtrogna
med funktionerna i systemet. All personal har
rättigheter att själva skapa nya rum och där välja hur de
vill möblera dessa. Vissa lärare och arbetslag har börjat testa
Lernet tillsammans med sina elever. Intranätet kan ge stöd för
olika pedagogiska och metodiska synsätt.
Även om systemet
bygger på en transarens;
att erfarenheter, diskussioner,
lektionsmaterial, elevarbeten med mera
kan göras synliga och tillgängliga för
alla, kan lärare och arbetslag själva välja
graden av öppenhet. De väljer om de
ska arbeta kollaborativt eller enskilt,
om de vill använda intranätet för att
dokumentera elevernas lärande etcetera.
Användningen kommer att skilja sig åt
beroende på pedagogernas kunskapssyn,
arbetssätt och vilka elever man arbetar
med.
tid en nyckelfaktor
Ett intranät för skolan kräver en god funktionalitet som stöder
en variation i synen att se på lärande. Det måste vara lättanvänt,
driftsäkert och ha snabba accesstider. Men sedan är det upp till respektive
skola att få personal och elever att använda det, att fylls det med
användbar information, att se nyttan och fördelarna med systemet.
För detta
uppdrag krävs det tid. Tid
för utbildning av användarna, samtal
och diskussioner om möjligheter och
fallgropar samt organisatorisk uthållighet.
En långsiktighet i arbetet och
utrymme för tillfälliga misslyckanden.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
artikel.länkar |
Bosse
Andersson har beskrivit arbetet med Lerums intranät i en serie
artiklar i Datorn i Utbildningen: www.diu.se
Läs
också Från idé till beslut intranät
som stöd för lärande exemplet Lerum.
Skriften finns som pdf-fil på Skoldatanätet: www.skolverket.se/skolnet/fordjupning/texter.html
Mer
information om skolintranät över huvud taget finns på
Testplatsen på Skoldatanätet: www.skolverket.se/skolnet/testplats
|
|
Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!