Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Att
våga se bakåt
Det
är några år sedan jag tillsammans med en grupp skulle bestiga
en brant fjällsluttning i Tarfala, i Norrbottens fjällvärld.
Det var sommar så vi var ganska lätt utrustade. På vägen
skulle vi följa kammen på en fjällsida, inte brantare än
att vi kunde gå upprätt. Vi gick med hyfsat tempo, med blicken riktad
framåt och uppåt. Med fokus på nästa steg. Passerade
en platå och en ny stigning.
Plötsligt
förändrades fjällkammen. På ena sidan, någon meter
åt höger, hade vi nu
en klippvägg som stupade flera hundra meter, lodrätt ned. På
den vänstra sidan en
flackare sluttning. Vi stannade snart på en ny platå.
- Vänd er
om och titta runt, sa vår klätterledare.
Det svåra
är nämligen inte att klättra upp, med fokus på personen
före och
nästa steg. Det svåra är att gå ned, att ha hela det oändliga
djupet under sig -
utan att drabbas av svindel. Då blir varje steg en pina, nästan en
omöjlighet, man
tvingas ned på alla fyra.
Hälften av
gruppen vände där. Vi andra klättrade upp och gjorde sedan
nedstigningen. Kanske med en viss dragning åt den flacka sidan
Att våga
vända sig om är viktigt. Oftast är det inte så svårt
som här. Men viktigt.
Att lyfta blicken från nästa steg till helheten och överblicken.
Det gäller i hög grad i
utbildningssammanhang. Det som vi redan lärt har vi en tendens att ta för
givet och
inte längre se. Vi måste vända oss om för att få
syn på vår utveckling.
Det gäller
oss som lärare. Det gäller elever. Att inte bara se nästa uppgift
i
matten, nästa läxa, nästa prov, den ändlösa raden av
nya uppgifter. Vända sig om
och få syn på stegen fram till dagens position. Se utvecklingen,
varifrån jag gått,
vart jag nått, den långa vägen emellan och hur mycket jag lärt.
Blicken bakåt ger
alltså ett mått ofta bättre än betygets
på mina framsteg. Det handlar om att
synliggöra, inte bara resultaten utan också vägen. Och i grunden
om att värdesätta
det arbete som utförts.
Det är inte
bara för tillfredsställelsen vi bör vända oss om. Det är
i själva verket så
att en del av resultatet nås inte förrän vi vänder oss
om och ser, inser. Inser hur saker
hänger samman och hur vi själva lär oss. Det är i uppbromsningen,
när vi kliver ur
spåret och ser vår praktik utifrån, som vi når nya insikter
och förståelse.
Utställningen,
redovisningen eller slututställningen är former som kan
ge
oss möjlighet till den här tillbakablicken. Med dagens många
nya medier har vi
också många uttrycks- och samarbetsformer som kan bära dessa
reflektioner. Den
personliga webbplatsen (öppen eller sluten) som en retrospektiv, en portfölj
med
dina resultat och reflektioner.
Här har vi
en av de stora grundläggande betydelserna av de nya medierna: medier
för att synliggöra och reflektera. Medier för att minnas, dela
och bearbeta erfarenheter
och tankar är ett av de kraftfulla motiven för IT i skola, inte en
övergående modefluga
utan en långsiktig erövring av mänskligheten. Betydelsefullt
då vi debatterar svenska
skolans fortsatta IT-strategi. Kanske vid Rikskonferensen i Sandviken den 12-13
juni (www.sandviken.se/fdiu).
När slutredovisningen
är gjord rekommenderar jag fjällturen
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!