Untitled Document
Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
[artikel.länkar]
FLEXIBEL UTBILDNING:
Distans skapar närhet
mellan lärare och elev
Kontakten och relationerna mellan lärare och elever förändras
och kan förbättras när de kommunicerar via e-post. Det visar
Rolf Edströms avhandling flexibel utbildning i gymnasieskolan.
Det kan låta
märkligt att den datormedierade
kommunikationen bidrar till
ökad närhet.
På
en traditionell lektion har man
som lärare kanske en minuts uppmärksamhet
på varje elev, i snitt, säger Rolf
Edström
tid att tänka
I en sådan situation finns det många elever som inte ställer
några frågor, fram för allt inte frågor som eleven själv
bedömer vara korkade. Men, de kan skriva den typen av frågor
när de har direktkontakt med läraren via e-post. Eleven får
tid att formulera sig, men det gäller också läraren.
I den vanliga
klassrumssituationen
kan det också hända att man som lärare
inte uppfattar eleven rätt och eleven
nöjer sig med det svar den fått.
När
kommunikationen sker via
e-post kan också läraren fundera mer,
slå upp någonting man vill kolla innan
man svarar. Det finns tid för eftertanke och
reflektion. Det transaktionella
mentala avståndet mellan lärare och
elev minskar.
Den skriftliga
kommunikationen finns
också kvar.
När
jag svarar eleven i klassrummet är svaret borta. Men om jag
har svarat i ett mail finns det kvar, eleven kan gå tillbaka, fundera
igen.
Rolf
Edström är lärare i matematik, data och natur-vetenskap.
De senaste åren har han varit knuten till forsknings- och utvärderings-programmet
Elois, vid Uppsala universitet, som bland annat arbetat med utvärderingen
av KK-stiftelsens skolsatsning. Han har också tillhört
KK-stiftelsens forskarskola LearnIT. |
|
den handledande
läraren
Rolf Edström har bland annat studerat hur flexibel utbildning, som en samverkan
av distansstudier och traditionell undervisningen, kan fungera på gymnasiet
när elever, och lärare, har mindre schemabunden tid och eleverna arbetar
mer självständigt med ämnesövergripande projekt.
Huvudfokus för
Rolf Edström har
varit lärarna, deras arbetssituation och
deras möjlighet att förena traditionell
undervisning med distansutbildning,
med stöd av informationsteknik. Ett av
de projekt Rolf Edström har studerat
är Spit (samhällsvetenskapligt program
med IT-inriktning) i Östersund.
De elever som
går Spit får successivt
mindre lektionsbunden tid och mer fri
tid under sin gymnasieutbildning. I årskurs
tre har de två dagar i veckan
när de själva kan välja tid och plats för
sitt arbete. Även lärarna har mindre
lektionsbunden tid för att istället arbeta
med eleverna via e-post och annan
kommunikation.
Att eleverna ska
arbeta självständigare
och lärarna fungera mer som handledare
är inte någon ny tanke i svenskt skolväsende.
Redan i mitten av 1900-talet
diskuterades att lärarens roll borde
vara mer handledande. Bland de lärare
som Rolf Edström följt säger också så
gott som samtliga att de nu har en mer
handledande roll.
I de ämnesövergripande
projektarbeten
som eleverna på Spit genomför, är detta
särskilt tydligt. Rubrikerna för projekten
hålls avsiktligt mycket övergripande, till
exempel Olika grupper i samhället.
Här
får den handledande rollen en
annan karaktär. Läraren har inte alltid
svaren på elevens frågor, men kan genom
sin ämneskompetens söka och anvisa
vägar för eleven att gå vidare.
Ibland
väljer eleverna att jobba med
sånt som läraren inte har kunskap om.
Lärare och elever får jobba tillsammans
mot projektredovisning, söka kunskap
gemensamt.
I samband med
ett projektarbete om
olika grupper i samhället fick till exempel
en grupp elever direktkontakt med
en våldsbenägen extremorganisation,
hur hanterar man det som handledande
lärare?
lärarnas
arbetstid
När datorerna gjorde sitt intåg i skolorna på bred front, menade
en del att lärarna skulle bli mer eller mindre överflödiga. De
gymnasielärare som arbetar med Spit har omfördelat 35-40 procent av
den schemabundna tiden, men någon minskning av arbetstiden kunde inte
Rolf Edström se. Däremot fick lärarna, precis som eleverna, längre
sammanhållen tid som de kunde ägna åt en sak. Samtidigt hade
alla lärarna också undervisning i andra klasser som arbetar traditionell,
så totalt sett var arbetsdagarna uppsplittrade på många olika
uppgifter.
I snitt använde
lärarna cirka tio procent
av sin arbetstid till elevkontakt via
dator. Men hela det förändrade arbetssätt
med långa projektarbeten, ökad handledningsroll
och mycket datorkontakt
med eleverna har ändå påverkat lärarnas
arbetssituation.
En lärare
uttryckte det som att tidigare
hade de i princip haft ständigt hög
arbetsbelastning, med ett antal toppar
då och då, men att arbetet nu är mer som
en sinuskurva. Inför projektstarterna och
redovisningarna är arbetsbelastningen
mycket hög, men däremellan kan det
vara lugnare.
Sammanlagt är
det ett tiotal lärare
som arbetar med Spit, det är en erfaren
lärargrupp som arbetar i ett lag och
samverkar, ett praktiskt exempel är
elevernas arbeten som alltid bedöms av
mer än en lärare.
De här
lärarna har jobbat tillsammans
under några år och funnit en
gemensam väg att arbeta efter. För mig
verkar det vara ett användbart sätt för
lärarna att räcka till. Men varje skola
är unik på sitt sätt. Det går inte att
plocka över en skolas koncept rakt
av, man måste utgå från sina egna
förutsättningar.
Lärarna
som arbetar med Spit har
ungefär samma elevuppfattning och
kunskapssyn. Det krävs nästan. Om ett
lärarlag har stora skillnader i sin syn på
eleverna är det svårt att driva den här
typen av projekt.
alla syns
När lärare och elever kommunicerar via dator innebär det också
att läraren snabbare upptäcker de svaga eleverna, det går inte
att försvinna i mängden. Olika hinder och inlärningssvårigheter
blir tydligare för läraren, som också kan anpassa uppgifterna
efter varje elevs förutsättningar, och självklart också
stimulera de elever som kräver mer avancerade arbetsuppgifter.
När man som
i Spit-projektet omfördelar
tid från traditionell lärarledd tid
till tid för eget arbete får också lärarna
mer tid individuellt för varje elev.
Det ger
bättre förutsättningar för
lärarna att möta eleverna och individualisera
undervisningen.
Ett flexiblare
arbetssätt kan också
hjälpa elever som saknar motivation för
sina studier.
Gymnasieskolan
har fått en minskad
roll i ungdomarnas livsprojekt, menar
Rolf Edström. Samtidigt är alla så gott
som tvungna att ha en gymnasieutbildning.
För att attrahera ungdomarna
måste utbildningen vara organiserad
på ett sätt som gör att ungdomarna
känner att de har nytta och glädje av de
kunskaper de får.
närhet
och distans
Om man accepterar tanken att alla individer har sitt eget sätt att
ta till sig kunskaper, krävs det en större flexibilitet i de undervisningsformer
som skolan tillämpar.
Att kombinera
fördelarna med distansutbildningen,
i kombination med
digital teknik, med fördelarna från den
traditionella utbildningen i kommer
inte att revolutionera utbildningen
men det kan bidra till utvecklingen av
en bättre gymnasieskola, menar Rolf
Edström.
Det ger
möjligheter att i högre
grad än tidigare individualisera undervisningen,
stimulera elevernas självständighet
och skapa förändrade och förbättrade
relationer mellan elever
och lärare.
Men det
stora hindret för skolutveckling
är schemat. Det måste finnas
utrymme ett friare arbetssätt. En flexiblare
syn på schemats utformning skulle
kunna vara ett sätt att få till stånd en
skolutveckling.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!