Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Skolan och Intranätet
Har de köpt ett färdig
system eller utvecklat ett eget? Vilka problem har dykt upp under
vägen för projektgruppen i Lerum.
I årets första nummer hade vi ett intranätstema
där Bosse Andersson beskrev planerna och idéerna som
grundskolorna och gymnasieskolan i Lerum har för ett gemensamt
intranät i kommunen.
Arbetet har fortskridit under våren och kunskaperna om vad
som krävs har ökat.
Resan fram till inköp av
ett bra webbaserat intranät har blivit längre än
vad vi i projektgruppen förväntade oss. Främst
beroende på att inget av de system som finns på marknaden
helt passar våra behov och önskemål.
Det har medfört att vi gått ut med en upphandling av
ett system efter våra krav.
val och problem
I första fasen under höstterminen ägnade vi oss
åt att prata fram en samsyn på vad ett intranät
kan vara och vilka funktioner som vi anser är centrala i
ett system som ska underlätta elever och lärares lärande.
Beroende på bakgrund och erfarenhet hade vi olika bilder
av intranät. De samtal och diskussioner som vi hade var konstruktiva
och kreativa och en viktig grund för att vi under resten
av projektet har samma mål i sikte. Parallellt med kravdiskussionerna
undersökte vi de program och tjänster som marknaden
har att erbjuda vilket gav idéer och perspektiv till våra
önskemål.
förankring
I andra fasen var det dags att bredda diskussionerna och förankra
projektet i organisationen. I Lerum har vi ambitionen att arbeta
med ett "bottenupp-perspektiv" och inte tilldela skolorna
ett färdigt system uppifrån.
Förutom en styrgrupp med våra förvaltningschefer
skapade vi en referensgrupp till projektgruppen. I referensgruppen
finns skolledare, administrativ personal, elever och lärare
från både grundskolan, gymnasiet och komvux.
Istället för att låta en konsult genomföra
en förstudie valde vi att själva intervjua referensgruppen.
De olika grupperna av användare samlades gruppvis och vi
förde samtal om hur de nu arbetar med administration, vilka
externa och interna kontakter de har, hur deras arbets- och lärmiljöer
ser ut, hur de nu använder IT-stöd.
kravspecifikation
Vid dessa samtal framkom det många bra idéer och
synpunkter. Att samla personer som sysslar med samma saker på
olika skolor och förvaltningar innebär i sig ett lärande
och en överspridning av kunskap. Oftast är det så
att de som bär på problemen också är de
bästa problemlösarna.
De olika intervjuerna utmynnade i en kravspecifikation på
användarnivå. Den innehåller bland annat funktioner
som att systemet ska vara:
- webbaserat
- bygga på en rumsmetafor
- vara självadministrerande
i så hög grad som möjligt
- användarnas hemkataloger/filarkiv
ska vara tillgängliga via webben
- lärare ska lätt
kunna skapa virtuella klassrum
- ge stöd för arbete
med elevportfolios
- klasslistor, scheman och elevernas
studieplaner ska automatiskt uppdateras från de administrativa
programmen till intranätet
låta alla testa eller
bara piloter?
Efter att behoven av ett intranät inventerats och specificerats
började vi fundera över hur ett färdigt system
ska implementeras.
En mängd frågor dök upp i detta sammanhang. Ska
vi från början köra på i full skala och
låta alla 7000 användare få tillgång till
intranätet? Finns det tillräckligt med datorer till
lärare och elever? Kan vi ge pedagogisk och teknisk support
till alla användare? Hur kan vi med ett intranät stödja
de förändringsarbeten som pågår ute på
skolorna? Hur kan vi arbeta för att intranätet ska bidra
till en mer lärande organisation? Hur får vi med oss
ledningsgrupperna på de olika skolorna så att de ser
intranätet som ett verktyg för att leda det pedagogiska
och administrativa arbetet? Hur kan ett intranät ge stöd
till att lättare uppnå de olika mål som finns
i våra styr- och måldokument?
Tillsammans med styrgruppen beslöt vi att inte starta upp
i full skala. Vi kommer att köra en pilotomgång med
några arbetslag på olika skolor i kommunen. Rektorerna
i kommunen har fått erbjudande om att vara med och föreslå
lämpliga arbetslag. Som krav ställer vi att de har god
tillgång på datorer, att de frigörs under fyra
halvdagar under startterminen för kompetensutveckling, att
intranätet ska ses som stöd i ett pågående
utvecklingsarbete.
Genom att sätta igång med ett begränsat antal
piloter tror vi att vi har möjligheter att ge dem fullgod
support. Resurser och tjänstefördelningar kan anpassas
så att det blir lag som har bra förutsättningar
för att arbeta med intranätet. Tanken är att dessa
lag sedan kan stötta andra lag på sina skolor när
systemet kommer att köras i full skala.
vad är det som kostar?
För att se om vi är rätt ute med våra planer
har vi under projektets gång haft informella kontakter och
hjälp av bollplankspersoner i andra kommuner som redan har
ett intranät, av anställda i IT-branschen samt av experter
på skolverket. Vid en träff med några av dem
framkom det att den tekniska delen av vår förstudie
är ofullständig. Det som krånglar till det är
kopplingarna mellan de administrativa systemen och intranätet.
Vill vi kunna spegla ut elevlistor, frånvarorapportering,
betyg och studieplaner krävs beskrivningar av de administrativa
systemen, säkerhetsaspekter med mera som vi inte själva
klarar av. Därför har vi nu gått ut med en upphandling
för en kompletterande förstudie.
Upphandlingen av intranätssystemet kommer att ske i början
av höstterminen och till starten av VT-2001 tror vi att piloterna
ska kunna använda sig av vårt intranät.
kopplingar administration
och virtuella klassrum
Hade vi valt att bara satsa på ett webbaserat system med
virtuella klassrum och inte haft önskemål om kopplingar
till de administrativa systemen skulle vi kunnat köra igång
redan till hösten.
Det som ställer till problem och kostar stora summor är
just de kopplingarna. Därför har vi i vår anbudsbegäran
delat upp beställningen i två faser för att beroende
av kostnaderna kunna starta med ett "enklare" intranätssystem
som kan byggas ut.
Att göra en upphandling av ett intranätssystem är
en komplex och komplicerad historia, inte minst i dessa tider
av snabba tekniska förändringar. Vår ambition
är få ett så flexibelt system som möjlig
för den budget vi förfogar över och att både
elever och all personal får ett system som underlättar
och ger stöd för att utveckla respektive grupps arbete.
Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Datorn i Utbildningen nr 4 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!