Carina Näslundh

"Inte ta något utan att fråga om lov"
Upphovsrätt
Upphovsrätt är en fråga som intresserar och engagerar. Det märktes undertävlingen om Årets Bästa Skoltidning.

 

För några år sedan var frågor om upphovsrätt en exklusiv kunskap som berörde vissa yrkesgrupper och företag. I dag är det en fråga som berör alla. Med hjälp av Internet och ny teknik har det blivit oerhört lätt att kopiera, förändra, mångfaldiga och distribuera texter, bilder, musik, dataprogram, filmer med mera. Många gånger kan det vara svårt att inse konsekvenserna och kanske också nyttan av upphovsrättsligt skydd.

De flesta vet nog att det inte är tillåtet att ladda ner piratkopior av kommersiella datorprogram från Internet. Men när det gäller bilder och kanske fram för allt texter är det ofta lätt hänt att ladda ner dem och använda hela eller delar av dem i sin egen uppsats, på sin egen hemsida, i klassens multimediaproduktion eller att som lärare att kopiera material från Internet och använda i undervisningen, utan att tänka på att det finns en upphovsman som har lagligt skydd till sitt eget verk.

Artikel om upphovsrätt
En del av tävlingen om Årets Bästa Skoltidning handlade om upphovsrätt. Alla - från första klass i grundskolan till sista årskurs på gymnasiet - var tvungna att skriva en artikel om upphovsrätt. Till upphovsrätten hör också upphovsmannens rätt att få sitt namn angivet i anslutning till verket, så det var självklart att kräva att de tävlande lagen skulle ange upphovsmän till texter, bilder och illustrationer. Om texter och illustrationer var producerade av utomstående krävdes att gruppen hade tillstånd att publicera dem. Det skulle också finnas en lista över vilka program klassen/gruppen använt, och vilka källor de använt.



Elever om upphovsrätt

"Lagen om upphovsrätt innebär att man inte får ta något utan att fråga om lov! Det finns lagar om upphovsrätt för att man inte ska ta till exempel en dikt som någon annan gjort och sätta sitt namn under den. Om någon skulle skriva av våra texter skulle vi bli väldigt arga, ledsna och besvikna. För att ingen skulle bryta mot lagen ritade vi egna bilder och ingen skrev av exakta texter i böckerna"

Av Linda Thörn, Emelie Hultqvist, Beatrice Hvirf och Heidi Karlsson
Ur: 1600-talsankan Ljunngaskolan, Sävsjö


Svårt och intressant
När tävlingen utlystes var några lärare lite undrande "upphovsrätt är ett svårt ämne för mina elever, de är för unga", men allt eftersom tiden gick märktes det att frågan om upphovsrätt engagerade många. Både elever och lärare har lärt sig nya saker. Många har varit med om att det kan vara svårt att få tillstånd att använda en bild, att den som äger rätten till bilden kan ställa vissa krav på användningen och att alla inte svarar på brev. Men det har också blivit många intressanta artiklar om upphovsrätt, ur elevernas eget perspektiv. Här har vi samlat citat ur en del av artiklarna, och visst lär man sig en hel del av elevernas texter.

Du skall icke stjäla
"Upphovsrätt är en fråga som i dagsläget är mycket viktig. När man sätter sig ner och tittar på vad lagen har att säga om upphovsrätt så blir man många gånger förbluffad. Inte visste jag att man inte fick kopiera bilder på nätet hur som helst, säger du. Men det är ingen bra ursäkt. Du är skyldig att hålla dig informerad om vad du får göra och inte.
Det är svårt att avgöra vad man får och inte på nätet men för säkerhets skull kan du ju alltid skicka ett e-mail till hemsidans upphovsman. Du vet säkert att det inte är tillåtet att ladda hem s k piratkopior från nätet. Men när du själv gör en uppgift i skolan om t.ex. politik får du inte gå in på DN:s hemsida och använda texter och bilder i det egna arbetet utan att fråga DN först.
Ingen har rätt att ändra eller producera något jag har gjort utan mitt tillstånd. Ingen har rätt att använda bilder från min hemsida utan att fråga mig. Samma princip som gäller i affären. Jag kan inte gå och ta 2 liter mjölk i affären utan att betala."
Thomas Magnusson,Chefredaktör
Ur: Salladsbladet,Hällebergsskolan i Ljungskile


"Om en bild hämtas hem från Internet så betyder det inte att det är ens egen även om den ligger på din hårdisk. Om du manipulerar den så blir den inte mer din för det. En stulen cykel är en stulen cykel även om den blir omlackerad och får nya hjul."
Av: Mikael, Nicklas och Tobias
Ur: Explorer, Rönninge Gymnasium

Alla måste följa lagen
"Det är varje persons skyldighet att känna till de lagar som finns i hela det svenska rättssamhället, detta gäller givetvis även upphovsrätten. Att en personen inte vet om en viss lag, tas inte hänsyn till i en svensk domstol. Därför är det lika bra att lära sig vad man får göra och inte göra..." skriver Oskar Fredriksson i IT-gymnasiet.nu

Jag sitter och skriver om upphovsrätt, så tittar jag åt sidan och ser att "bullen" och "knorrven" tar katt-bilder från internet utan att fråga om lov. Då säger jag först till dom, sen till våran lärare, hon säger till dom att dom ska skicka ett e-mail till ägaren. Dom gör det och får svar, dom får ta bilderna. Så här skrev dom:

-"Hej vi är två killer som undrar om vi får låna katt och hundbilder av Lotta Ottosson till våran Webtidning, vi skickade ett mail fast det kom inte fram. Hej då från, "Bullen" och "Knorrven"
-Svaret: Lotta Ottosson har slutat här, så det är därför ni inte får något svar! Det går bra att ta hennes bilder.
Skriven av Fredrik.j
Ur: New Times Swedish, Mariedalsskolan i Varberg

"Det enda som krävs för att ett verk ska kunna få skydd är att upphovsmannen skall ha skapat det själv med en individuell insats. Det spelar ingen roll om det rör sig om en 3-årings första självporträtt eller en erfaren konstnärs landskapsmotiv. Något krav på konstnärlig kvalitet finns nämligen inte.
Varför finns då denna lag med så enkla regler? Anledningen är enkel; alla som lägger ner tid och pengar på att framställa ett verk måste ha en garanti för att ingen annan kan komma och "stjäla" verket, genom att exempelvis göra en kopia och ta åt sig äran, när det är klart. Hur många författare skulle fortsätta att sitta uppe sent på nätterna för att skriva klart en bok, om vem som helst kan kopiera den och ta åt sig rättigheterna?"
Mikael Klintemo
Ur: Next Generation, IT-gymnasiet, Kista


Skolbarn IT-brottslingar
Vanliga skolbarn kan vara IT-brottslingar, skriver Tommy Lindqvist och Emilia Larsson, i Piggebladet, Ope skola.

"Ibland när man gör jobb på skolan så hämtar man ofta bilder och texter från internet. Man gör det för att man vill ha snygga bilder eller inte orkar skriva själv...egentligen så får man inte det men det är nog inte många som vet det...."

De fortsätter: "Om ni inte förstår än så är det t.e.x om man går ut på internet och hittar en bild på en jätte fin figur. Te.x Musse Pigg och så vill du sätta den på din hemsida (om du har nån ...annars är det väldigt svårt att göra..")

Men vad du inte vet är att du just har begått ett ganska vanligt brott. Fler och fler barn och ungdomar gör så här...fast dom kanske inte kopierar Musse bilder....dom vet inte att dom begår ett brott eller så bryr dom sig inte.

Dom tänker ungefär så här...en bild skadar väl ingen....men sanningen är så här...om alla barn tänker så då blir det ju väldigt många bilder. Dom som har gjort bilderna tar nog väldigt illa vid sig...det är ungefär som om en kompizz tog din teckning..och säger att den är hennes och det var du som hade gjort bilden och har jobbat med den jätte mycket.

Det vore lite surt."


Även för lärare
Att det gäller för lärare att leva som man lär är Anni Hittenkoffers historia bevis på.
Jag ritade av min lärare Sture i roliga boken. Sture såg bilden och ville låna boken och det fick han. Sture scannade in bilden i sin dator och gjorde ett tryck på en t-shirt. Då kom han på lagen om upphovsrätt som han hade berättat för klassen för några dagar sen. Nästa dag berättade han det för mig och frågade om han fick använda min bild på tröjan och det fick han.
Ur: abc på www, klass 6abc, Morö backe skola, Skellefteå

Carina Näslundh


Datorn i Utbildningen nr 3 1998. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 98]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 990315