Britt Ask Rydgård

Upptäck vetenskapen

"– Jag blev så upprörd", skriver läraren Britt Ask Rydgård. Hon har med växande kritik tillsammans med sina tonåriga söner studerat en CD-rom kring naturvetenskap.


I början av juni kom ett generöst erbjudande från Norstedts förlag: man fick köpa en valfri CD-rom i Upptäck-serien på öppet köp. Med tanke på att mina söner skulle fylla 12 resp 14 år under sommaren, kunde jag inte motstå frestelsen. Det vore ju en bra present om skivan var trevlig.
    Födelsedagarna hade emellertid både kommit och gått när paketet anlände i början av augusti. Nåja, den som väntar på något gott… Eftersom sönerna inte var hemma den eftermiddagen, satte jag mig själv att provköra Upptäck vetenskapen, som jag valt med tanke på mina barns intressen.
    Efter en kvart var jag väldigt frustrerad och besviken, men fortsatte tappert att testa skivan i närmare en timme i tron att jag missat något. Men nej, det var inte mer än en vanlig bok med den ena sidan uppbyggd ungefär som den andra. Här och var finns en liten animerad snutt eller videofilm. Vissa bra, andra tämligen meningslösa.

Väldefinieradmålgrupp
När ett förlag ska skapa en multimedieproduktion (eller som här översätta en sådan) måste man givetvis definiera målgruppen först. Det tycker jag att Norstedts gjort bra. Materialet är genomgående på nivån upp till låg gymnasienivå och passar alltså från ungefär skolår 4 t o m 9, beroende på vilka intressen man har. Eftersom tilltalet inte är barnsligt (ett klart plus) duger den även för vuxna användare som inte har gymnasiekompetens i naturvetenskapliga ämnen.

Hur användas?
Nästa steg som förlaget måste identifiera är givetvis den situation i vilken man tänker sig att produkten ska fungera. Här har Norstedts nog inte tänkt tillräckligt. Vem vill sitta och läsa (eller lyssna på när det gäller vissa sidor) sida efter sida av ganska ytlig faktatext inom ett ofantligt kunskapsområde? Skivan lever visserligen inte upp till sitt namn, Upptäck vetenskapen, utan handlar bara om naturvetenskap och matematik, men spänner över kemi, fysik, biologi, matematik (huvudmenyn har knappar för dessa områden; dock kallas biologi för naturkunskap), därtill kommer astronomi. Man kan också läsa om enskilda forskares och upptäckares liv och verk.
    Jag trodde att skivan skulle kunna användas som fördjupning inom ett ämnesområde som man är eller försöker bli intresserad av. Så fungerar det emellertid inte. Som ett exempel kan nämnas att när man fått se likheten mellan en ursprunglig indo-arabisk och en modern 2:a och 7:a är det slut med informationen om siffrornas ursprung. Då börjar man ju bli nyfiken!

Grundidé?
Vilken grundidé Norstedts (eller Dorling Kindersley som gjort originalet) haft är för mig fullständigt omöjligt att gissa. Inte är det att stimulera användarens nyfikenhet i alla fall. Inte är det att demonstrera ett vetenskapligt synsätt. Inte är det att låta användaren "upptäcka" samband.
    Det är heller inte att utnyttja mediets möjligheter till fullo. Som exempel kan nämnas Pythagoras sats, som demonstreras med kvadraterna framväxande på triangeln. Samtidigt finns en skulptur av nämnde Pythagoras i bild. Vad vore mer naturligt än att ett klick på bilden (eller texten Pythagoras) förde till en artikel om Pythagoras och hans liv? Nej, för att nå denna artikel måste man leta upp Pythagoras i samlingen av kända gubbar och gummor. Att de kvinnorna är få (4 mot 41 män) kan man kanske inte klandra Norstedts för.
    Ett annat exempel är artikeln om Kelvin där jag läser om termodynamikens andra huvudsats. Den genomsnittlige läsaren är säkert inte förtrogen med denna och även en gammal avdankad NO-lärare som jag, kunde ju behöva en repetition. Uttrycket är inte klickbart och när man söker på ordet i den ordlista som också ingår i programmet, finns endast termodynamik med. Den sida som man då når innehåller emellertid ingenting om termodynamikens andra huvudsats.

Anvädning av ljud
Ljudillustrationerna inskränker sig huvudsakligen till tal. Första sidan inom varje avsnitt läses automatiskt upp, men rösten tystas med ett klick var som helst i fönstret. När man väljer sidor som följer "efter" den valda sidan, läses endast rubriken. Jag har svårt att förstå logiken i detta. Om man vill underlätta för dyslektiker räcker det ju inte att vissa sidor är försedda med talad text.
    När mina söner kom hem, satte sig 12-åringen vid datorn och eftersom matte är ett favoritämne valde han det. Han var snabbt inne på området grafer. Efter en stund hör jag honom utbrista: "Det är klart att man kan dra linjer mellan punkterna i ett diagram, men varför ska man göra det och vad menas förresten med samband mellan data?".

Varför?
Just det där med varför har man inte brytt sig om. Själv hade jag studerat sidorna om att räkna med bråk. Rent mekaniska anvisningar om hur man adderar tal med olika nämnare lär inte tjäna mycket till, ens om anvisningarna är animerade. Inte någon hänvisning till något område inom vetenskaperna där man har nytta av bråkräkning med olika nämnare (t ex optiken). Överhuvudtaget utgår skivan helt och hållet från de olika universitetsämnena och inte från användarens värld och problem.
    Algoritmen för bråkdivision var så bedrövligt "förklarad" att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta. "..börjar man med att vända uppochner på 8/9 [det andra bråket] samtidigt som man byter divisionstecknet mot ett multiplikationstecken". Jovisst, men varför gör man så? Och när kan man ha behov av detta? Till råga på allt är divisionstecknet ÷, vilket mig veterligen inte använts i svenska skolor sedan slutet av 1960-talet.
    Eftersom leveranstiden var två månader, trodde jag att man nyligen uppdaterat Upptäck vetenskapen, men så tycks inte vara fallet. På kartongens insida anges copyrightåret till 1994 (den engelskspråkiga versionen) och 1996 (den svenska). När jag kontrollerade periodiska systemet fann jag att grundämnena med atomnummer 104 t o m 109 fortfarande har sina provisoriska namn och inte de nya som kemisterna enades om för en tid sedan. Äldste sonen anmärkte på antalet månar runt Jupiter och Saturnus som inte stämde med artiklar han läst tidigare i år.
    Mina pojkar är fullständigt överens om att skivan definitivt inte är värd 520 kr. Men vi är tacksamma mot Norstedts som låter oss packa in den och skicka tillbaka den utan att det kostar mer än returportot.

Britt Ask Rydgård


Datalärare och medlem i
Avesta Kommuns projektgrupp
"Det universella klassrummet".
Hemadress:
Åkarvägen
39342 33
Alvesta
tel 0472-14629


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730