Lars Gustafsson

Skolors egna hemsidor

I syftet att skapa en egen skolpresentation på www, undersökte Lars Gustafsson hur andra skolor gjort. Här följer hans rapport med en analys av några skolors webbsidor, liksom tankar om vad som borde finnas med på skolors webbsidor.


I mitt dagliga arbete som lärare får jag frågor om Internet av undrande elever. En del av eleverna kommer till skolan med text och bilder från Internet. Andra elever berättar att de har "chattat på nätet". Eleverna går i årskurs 3. Naturligtvis finns det många elever som inte vet något om Internet.
    Jag har ansvaret att för datorerna på vår skola. I det arbetet ingår det även att utveckla datoranvändningen. Vi har precis kopplat upp oss mot Internet. Frågor som vi diskuterar på skolan är hur vi skulle kunna införa Internet i undervisningen. Under dessa diskussioner frågar vi oss om vi skall ha en hemsida på Internet? Till vilket syfte?
    Det är därför intressant att se hur skolor presenterar sig på Internet. Jag studerar olika skolors presentationer med hjälp av hemsidor på WWW för att hitta ett tillvägagångssätt som fungerar i skapandet av min skolas presentation.

Hur gör andra skolor?
Jag ville få idéer om presentationernas utseende och deras innehåll, och dra nytta av andras misstag och erfarenheter.
    Det finns olika möjligheter för att få svar på de frågor jag ställt. Enkät undersökning, eget studerande av hemsidor och intervjuer med lärare och elever. Jag har reflekterat över olika sätt att få svar på mina frågor och funnit att analys utifrån ett enkelt schema besvarar mina frågor på ett bra sätt. Jag valde att begränsa mig genom att bara studera grundskolor. Det beror på att jag själv är verksam inom grundskolan och skall producera en presentation av vår skola. Jag har använt Internet som ett verktyg att få information. Genom att studera på detta sätt har jag fått snabb information och kanske ännu bättre kunnat gå tillbaka och studera igen. Min kunskap om skolors hemsidor var liten, därför utförde jag en provomgång för att få ett lämpligt schema.

Genomförande
Provomgången genomfördes på följande sätt. Jag gick in på det svenska skoldatanätet och valde ut fem grundskolor sorterade efter namn. Första skolan på bokstav A därefter andra skolan på bokstav F osv (var femte bokstav). Väl inne på grundskolornas presentationer letade jag efter likheter och olikheter som skulle kunna ligga till grund för en analys med hjälp av ett enkelt schema.
    Efter provomgången fann jag att ett antal frågor som jag bedömde som lämpliga att studera (se ruta). Med hjälp av dess granskade jag så sju skolors sidor.

Resultat
Är presentationen tydlig? Skola C visar upp en enkel och bra strukturerad sida. Skolorna B, D och G ger ett rörigt intryck. Det är vanligt att skolorna byter färger och verktyg i sina presentationer. Det kan få besökaren förvirrad. B använder sig av alldeles för mycket olika färger och figurer som rör sig.
    D använder sig utav en bakgrund som gör det svårt att se texten.

Ovan en sammanställning av undersökningens resultat. Det finns inget samband mellan undersökningen och de webbplatser som artikeln illustreras med.
    Finns det bilder? Samtliga skolor har använt bilder. Tyvärr är ofta bilderna för stora och det tar långtid att ladda ned dem. Bild på skolans olika byggnader dominerar.
    Skola D använder även illustrerade bilder.
    Är presentationen översatt till engelska? Flertalet översätter till engelska.
    Finns e-postadress? Skola C saknar e-postadress. På Skola F har alla klasser egen e-postadress.
    Innehåller presentationen aktuell information? A, C, D, E och G har inte aktuell information.
    Presenteras skolan? Samtliga presenterar sina skolor. Presentationerna är allt från enkla till mer omfattande. Skola B beskriver sig mycket omfattande.     Skolorna A, B, D och G presenterar skolans organisation. Skolans personal presenteras av D och G. Skola G presenterar sin personal med humor.
Mina webbfrågor
Efter provomgången fann jag att följande frågor var lämpliga att studera.
  • Är presentationen tydlig?
  • Finns det bilder?
  • Är presentationen översatt till engelska?
  • Finns e-postadress?
  • Innehåller presentationen aktuell information?
  • Presenteras skolan?
  • Innehåller presentationen elevarbete?
  • Finns det länkar till andra hemsidor?
  • Redovisas något projekt?

Lars Gustafsson

    Innehåller presentationen elevarbeten? Skola C publicerar både elevarbeten och elevers egna fria sidor. Skola F har elevhemsidor och brevvänner.
    Finns det länkar till andra hemsidor? Skolorna A, B, C, D och G länkar till intressanta sidor för skolbruk. Skola E länkar till rektors favoritsida.
    Skola F:s presentation består till stor del av en sida med sökverktyg. Skola G har gjort en sida med både organisationer, sökfunktioner, religion, media och web-chats. Troligtvis använder eleverna denna sida för att komma vidare.
    Redovisas något projekt? Flera skolor berättar om sina projekt och i samtliga fall handlar de om IT.

Tydlighet och bilder
I denna undersökning har skola C lyckats bäst med att göra en riktigt enkel och lättförståelig presentation.
    Skolorna använder sig gärna utav bilder och fina bakgrunder i presentationerna. Flera av bilderna tar lång tid att ladda ner. Använder man sig utav bilder bör de vara sparade så att de tar lite utrymme. Några skolor använder fina bakgrunder. Många gånger blir det tyvärr svårt att se vad det står. Skola B har rörliga figurer lite här och var. Trevligt men det kan bli för mycket av det goda.

"Elevarbeten kan nå en större publik om man publicerar dem på Internet."

    Efter att ha studerat dessa skolors presentationer ett tag slog det mig att alla dessa bilder på skolbyggnader blir intetsägande. Jag tycker att man borde ha bilder på andra saker till exempel skolgård, elever i arbete, klassrum och omgivningar mm.

Översätta eller ej?
Att översätta sin presentation till andra språk ser jag som en självklarhet. Det främjar internationella kontakter. Man bör även länka till sidor där besökaren kan få information om landskapet man lever i. Visa var skolan ligger geografiskt.
    Skolornas e-postadresser är viktiga och bör vara väl synliga. Jag tycker alla klasser och lärare borde ha e-postadresser. Även om man skickar meddelande med e-post är det inte säkert att personen nås. Vem tittar om det har kommit e-post till skolan?

Uppdatering
Tillverkar skolan en presentation bör man avsätta mer tid för ansvarig att underhålla den. Det är inte upplyftande att se att sidan är uppdaterad den 8 oktober 1996.

"Skola G har troligtvis låtit eleverna göra delar av presentationen. Det har lett till en humor som jag inte tycker passar på en skolas presentation."

    Alltför ofta är informationen inte uppdaterad. Alla behöver inte uppdatera ofta men om sidan lever tror jag att besökaren kommer att tycka den är mer intressant.

Skolpresentation
Skolornas presentationer om hur de arbetar osv borde kunnas göra trevligare. Det är här skolan kan profilera sig och vara annorlunda. Det borde utnyttjas mer. Skola A och B presenterar verksamheten på ett trevligt sätt och man får en relativt god förståelse hur de båda skolorna arbetar. Skola G har troligtvis låtit eleverna göra delar av presentationen. Det har lett till en humor som jag inte tycker passar på en skolas presentation.
    Hur mycket skall lärare och rektor informera och hur mycket plats skall eleverna få?
    Det borde bildas en ansvarig grupp med både lärare och elever som arbetar fram förslag på innehåll och utformning.

Elevarbeten
Elevarbeten kan nå en större publik om man publicerar deras arbeten på Internet. Det kan vara upplyftande för eleverna att få publicera på riktigt. Elevarbeten och utställningar visar också hur skolan arbetar och fungerar. Undersökningen visar att endast två skolor utav sju visar upp vad eleverna gör. Jag tycker det borde publiceras mer.

Skolans startsida ut i världen
Söksidor och länkar verkar populärt. Det gör det lättare för eleven att hitta relevant information. Ämnesrelaterade länkar borde vara mycket användbara för såväl lärare som elever. Att använda sin egen sida som en slags startsida ut i världen verkar bra. Det krävs en god struktur om man tillverkar en länksida. Skola G har en omfattande länksida som är intressant. Länkarna måste dock uppdateras med jämna mellanrum.
    Det är intressant att skolorna delar med sig av sina erfarenheter när det gäller IT. Förhoppningsvis är detta bara början. I framtiden kanske vi delar med oss mer av erfarenheter och kunskaper.
    Jag har under arbetets gång insett att det krävs mycket arbete för att få en väl fungerande presentation. Trots detta tror jag att en hemsida fyller eller kommer att fylla en funktion i dagens skola. Det kommer att vara ett av många ansikte utåt.
    Har man en presentation kan andra skolor på ett enkelt sätt ta kontakt och bilda sig en uppfattning om skolan. All information som kan vara av intresse för elever, lärare och föräldrar kan presenteras och lagras.
    Bakom varje presentation finns det människor att komma i kontakt med.

Lars Gustafsson



Elektroniska adresser
Svenska skoldatanätet: http://www.skolverketse/skolnet/
Skolor: http://www.artisan.se/skolverket/skolwww/


Skoldatanätet i korthet

Den här artikel skrevs som ett arbete i kursen Datorstöd i ämnesundervisningen vid Göteborgs universitet, Inst för Ämnesdidaktik. Under kursen har vi diskuterat olika IT-satsningar som gjorts inom skolvärlden. En av dessa stora satsningar står Skolverket för. På uppdrag av regeringen har Skolverket byggt upp ett svenskt skoldatanät, integrerad med Internet. Skoldatanätet är uppbyggt som ett informationsnätverk. Menyer hjälper användaren att få information och ger länkar till information från hela världen.
    Skoldatanätets funktioner är: adressystem för e-postadresser samt IT presentationer (hemsidor), elektroniska konferenser, informationssökning och beskrivande exempel.
    Fler och fler skolor ansluter sig till Internet och därigenom får de tillgång till Skolverkets skoldatanät. E-postadresserna gör det lättare för lärare och elever att snabbt och enkelt kommunicera med varandra. Dessutom blir det billigare jämfört med post och telefon.
    I augusti 1995 startades åtta stycken sk. användningsprojekt inom skoldatanätet. Syftet var att skolorna skulle komma igång med olika arbetssätt på Internet. Det innebar bl a att utvalda sk. pilotskolor skulle presentera sig på en WWW-sida. Allt för att underlätta kontakten mellan skolor. Idag har många skolor med e-postadress även en egen hemsida. De förefaller som om detta fenomen ökar hela tiden.

LG


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730