
Landskapet förändras. Inte bara så att höstdimmorna sänker sig och att frosten åter biter
till vissa nätter. Jag tänker snarare på utbildningslandskapet. De nya högskolorna gör sig
synliga, i lokalsamhället, näringslivet och forskningen – och blir ifrågasatta. Men de är
bara ett exempel på ett utbildningslandskap i kraftig förändring.
I detta nummer av DiU ger vi några andra exempel, där formerna för utbildningen prövas på
ett radikalt sätt: Space Invaders i Köpenhamn och Hacker Akademin i Malmö. Det finns likheter
utbildningarna emellan, men också stora skillnader. Båda är utbildningar med höga krav på
eleverna i form av rejäla utmaningar och starkt engagemang av både elever och lärare.
Kopplingen teori–praktik är central för båda, med skarpa uppdrag och lärare med förankring i
yrkeslivet.
De här två utbildningarna är inte unika, långt ifrån så. De är en del av en sjudande
experimentlusta. Trots ofta ganska snäva ramar, finns en stark insikt om behoven av bra
utbildning. För många av försöken är IT-inslagen självklara, men det räcker inte – främst
krävs en bra pedagogisk grundval. Intresset förskjuts också tydligt från IT till pedagogik.
Därför glädjer det mig att, när vi speglar den starka trenden mot datakörkort, kunna redovisa
skolor där man forskar kring sin egen utveckling och användning av material, liksom
skolforskning kring hur kunskapsutvecklingen framför bildskärmen ser ut.
När den grundläggande breddutbildningen, datakörkort, får fart, är det viktigt att vi snart
kan ta steget till kreativa användningar av verktygen. Något annat kan ju inte målet vara.
Peter Becker
Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|