Peter Becker

Hur funkar det egentligen?

Många föräldrar har liksom jag läst och pratat med små världsupptäckare om hur saker omkring oss fungerar, med stöd i David Macaulays bok om alla vardagsprylar, med sprängskisser och förklaringar. Nu får vi den på CD-rom med animerade förklaringar, Allt om hur det funkar, Norstedts Multimedia, en översättning från engelska förlaget Dorling Kindersley, ett av europas främst inom utbildnings-multimedia. Åldersgrupp: från 7 år.
    Precis rätt, tänker jag när jag tillsammans med sexårige Simon förväntansfullt stoppar in skivan. Här kan man utnyttja multimedia just för den grupp där den talande skivan fyller en god funktion – i frågeåldern, före den riktiga läsåldern. Äntligen hoppas man få förklaringar i rörliga bilder av det som fortfarande är svårt i den tecknade boken. Ett perfekt område för förklarande animeringar. Skivan bygger dessutom på Macaulays fina originalgrafik, kompletterad med 300 animeringar och 60 minuter ljud.
    Avdelningarna rubriceras Laboratorium, Maskiner, Vetenskapliga principer, Uppfinnare och Historia.
    Laboratoriet visar sig bara vara någon sorts enkel inledande underhållning. Vi går snabbt vidare. Vi väljer Maskiner, bokstaven y, och finner "Yacht, segelbåt"(!). Hur drivs en segelbåt framåt?
    Hur kan det komma sig att man kan segla mot vinden? I illustrationen med båten klickar vi i rutan "Att segla mot vinden".
    Vi väntar oss kanske nu en animering som visualiserar krafternas spel. Vad vi erbjuds är en bild med följande text: "När båten seglar mot vinden fungerar seglet som en flygplansvinge som åstadkommer en tryckande kraft som driver båten framåt." Texten läses inte upp, användaren förutsätts vara väl läskunnig. Den språkliga nivån ligger dessutom långt över lågstadienivån.
    Det finns en animering på sidan: mammut-en, den ständige guiden i denna skiva, blåser på en liten barkbåt. Den sjunker, mammuten garvar. Roligt? Ja, kanske, men nivån verkar barnslig jämfört med textens svårighetsgrad. Detta gäller genomgående för mammuthistorierna, inklusive de fint animerade, men innehållsmässigt märkliga, tecknade filmsnuttar om mammuten – skämtsamma fantasihistorier utan verklighetsanknytning.
    När vi begär ubåt, (vilket erbjuds bakom skylten Se även) då finns en animering som väl förklarar hur man får ubåten att sjunka genom att pumpa ut luften ur dyktankarna. Dock hade det varit tydligare om pumparna funnits med. Nu framgår inte varför vattnet åker ut eller in i tankarna.
    Vi fortsätter med begreppet fartyg och här får vi bland annat ett försök till förklaring av rodrets funktion, med en animation, där man dock kunde önska sig mer precision. Strömmar och rörelser borde förklaras så att man nästan i kroppen upplever krafterna och deras verkan.
    Skivan känns alltför språkligt, verbalt inriktad, för ett medium som skulle kunna komplettera en traditionell förklaring i ord, med en i bild och ljud. Finessen med multimedia är ju bland annat att ge de elever som har andra lärstilar än den verbala, bokinriktade, en ingång. När dessutom den språkliga dräkten är så tung, fungerar det inte. Många begrepp används utan förklaring, andra kan klickas och tolkas då. En rejäl språklig översyn hade behövts för att göra materialet mer tillgängligt. Det är skada, eftersom denna skiva så väl behövs!
    Den lättsamma tonen bland annat i "mammutfilmerna" upplever jag snarast som ett uttryck för att barnen inte tas på allvar. Det känns som underhållning utan innehåll, i stället för innehåll med humor.
    Jag tror att förlaget inte tillräckligt har testat skivan med lärare eller elever i lämplig ålder. Det är synd, då den är så genomarbetad grafiskt och tekniskt.
    För att vara det "mest underbara program om vetenskap som någonsin gjorts" (ur recension i Times Educational Supplement) blir man besviken. Nej, här är det mesta ännu ogjort. Idén är briljant, men genomförandet håller inte för de krav jag tycker vi måste ställa på "världens bästa multimedia"!

Peter Becker


Datorn i Utbildningen nr 3 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730