I dag är det svårt att söka information på
Internet utan att reagera över hur många
av träffarna, högt rankade i träfflistan, som
leder till artiklar i uppslagsverket Wikipedia.
I dag är det svårt att
söka information på
Internet utan att reagera
över hur många
av träffarna, högt rankade
i träfflistan, som
leder till artiklar i uppslagsverket
Wikipedia.
Artiklarna i Wikipedia bygger på ett
stort antal användares kunskap i olika
ämnen och andra läsares intresse av att
redigera och komplettera dessa.
Svenskspråkiga Wikipedia har inte
bara vuxit i omfång sedan starten 2002,
utan även betydligt förändrat sökmotorernas
träfflistor. Vanliga sökningar
efter sidor på svenska, resulterar ofta i
mellan två och tre träffar från svenska
Wikipedia bland de tio första träffarna.
Detta får konsekvenser för skolan där
informationssökning via Internet ingår i
det undersökande arbetssättet.
Frågan är hur vi i skolan väljer att hantera
Wikipedia som informationskälla.
öppen granskning fungerar
Wiki-uppslagsverk har länge setts på
med kritisk blick från skol- och skolbibliotekshåll
utifrån ett källkritiskt
perspektiv då alla användare kan skriva
och redigera innehållet. Men Wikipedia
har fått alltmer acceptans, då det visat
sig att den öppna granskning artiklarna
utsätts för ofta fungerar relativt bra.
Vidare har Wikipedia uppmärksammats
i medier då den i olika granskningstester
jämförts med traditionella encyklopedier
och inte fått avsevärt lägre betyg i fråga
om tillförlitlighet.
I Dagens Nyheter 7 oktober 2005
påpekar Mats Halldin, dåvarande kontaktperson
för svenska Wikipedia, att det
förekommer både sabotage och felaktiga
uppgifter i Wikipedia. Men som regel
redigeras felen snabbt, av vanliga användare
eller av utvalda administratörer.
Administratörerna är i dagsläget cirka
75 ideella användare som blivit betrodda
med särskilda befogenheter, som att
radera och skrivskydda sidor eller blockera
användare. Genom att varje ändring
registreras i en kronologisk logglista
upptäcks framför allt sabotagen, svårare
är det med felaktiga uppgifter i artiklarna
som kan falla igenom kontrollen. Därför
är det upp till Wikipedias användare att
läsa artiklarna utifrån sitt egna källkritiska
omdöme.
För den vane surfaren är Wikipedia
ett utmärkt redskap för snabb och gratis
informationshämtning från Internet och
möjliggör ett mycket demokratiskt sätt
att sprida och dela på kunskap. Men hur
fungerar detta i skolans värld där en stor
andel elever dagligen hämtar sin information
från Internet och använder första
innehållsrika sida de hittar som källa
till sitt skolarbete? Elever i grundskolan
söker ofta svar på frågor på Internet, till
exempel vad heter huvudstaden i Malaysia
eller hur stor är läskunnigheten i Uganda?
Svaren hittar de ofta i Wikipedia, som
återkommande levererar fakta inom allmänna
såväl som smalare ämnen.
Problemen uppstår då elever inte förstår
skillnaden mellan Wikipedia och andra
av experter faktagranskade uppslagsverk
på Internet. Wikipedias layout påminner
om andra encyklopedier, med sökfunktioner
och ämneslänkar som fungerar lika
effektivt. Men att Wikipedias granskningsmetoder
inte fungerar enligt samma
kriterier som för kontrollerade uppslagsverk
är viktigt att vara medveten om och
här har skolan ett ansvar.
snabb korrigering
I sin krönika ’We can´t ignore the influence
of digital technologies’ i tidskriften
The Chronicle of higher education från
23 mars 2007, beskriver professor Cathy
N Davidson situationen på ett amerikanskt
college som infört policyn att studenterna
inte får citera Wikipedia i sina
arbeten och de reaktioner detta mött. Som
svar på argumentet att Wikipedia har en
benägenhet att sprida faktafel, påpekar
hon att faktafel förekommer i alla encyklopedier
och inte minst i läroböcker.
Skillnaden, betonar hon, är att felen i
Wikipedia kan korrigeras och ofta blir
det relativt snabbt av sina medlemmar.
Därigenom omfattar Wikipedia mer än
ett ’vanligt’ uppslagsverk då det även
utgör en knowledge community. Davidson
uppmanar till använda Wikipedia
mer i studiesyfte inom det undersökande
skolarbetet.
Wiki-verktyg används ibland som en
pedagogisk metod för att få elever att
uttrycka sig skriftligen och dela sina
kunskaper via webben. I Datorn i Utbildningen
(5/03) skriver Bosse Andersson om
hur lärare tillsammans med en elevgrupp
vid Tensta Gymnasium skapade en egen
wiki-webbplats som plattform när de
arbetade med ett projektarbete. Wikin
användes som verktyg för samarbete,
planering och dokumentation, funktioner
som kanske bloggen tagit över allt mer?
Cathy N Davidson menar att genom
att låta eleverna publicera sina texter på
direkt på Wikipedia, blir de delaktiga
i ett betydligt större kunskapsprojekt.
Kanske detta redan tillämpas i flera
skolor?
faktafel i alla källor
Utmaningen för skolan är att ge elever
kunskaper i att använda sökmotorer och
Wikipedia på ett medvetet sätt som
redskap för att snabbt hitta fakta och
uppgifter, som de sedan jämför med
andra källor och framför allt inte hänvisar
till som enda försthandskälla. En
genomarbetad informationshämtning
handlar snarare om att samla in fakta från
olika källor som sedan sammanställs till
ett eget arbete. Däremellan har vi läst
igenom våra källor, jämfört fakta och
sovrat bland materialet. I en sådan process
är varken Wikipedia eller någon annan
källa tillräcklig i sig själv.
En oundviklig fråga i sammanhanget
är hur objektiva faktatexter skrivna av
’vem som helst’ på Internet är? Naturligtvis
finns det risk för att artiklarna
på Wikipedia vinklas av skribentens
värderingar, men detta gäller för texter på
Internet i allmänhet. Även ämnesexperter
bakom tryckta uppslagsverk är präglade
av sin kultur och sina referensramar.
I den informationsmängd som dagens
unga möter kommer det alltid att finnas
källor som är mer vinklade och felaktiga
än andra. Detta ökar betydelsen av i
skolan lära ut ett kritiskt förhållningssätt
inför all information och i detta
arbete kan Wikipedia fungera som ett
verktyg i källkritiska diskussioner. Elever
kommer alltid att ha tillgång till många
olika kunskapskällor, därför behöver de
redskap att hantera och tolka olika former
av information.
Bakgrund
Wiki betyder snabb på hawaiianska och är namnet på en teknik som gör det möjligt
för en grupp människor att i sin webbläsare skriva och redigera texter i en databas,
det är också lätt att se ändringshistorik för olika artiklar i en wiki. Ett vanligt användningsområde för wikier är olika typer av fria och öppna encyclopedier på nätet, mest känt är troligen Wikipedia.
Wikipedia är ett Internetbaserat uppslagsverk som skrivs, granskas och redigeras
av sina användare. Wikipedia drivs av den icke vinstdrivande stiftelsen Wikimedia
Foundation och bygger på en fri programvara med öppen källkod.
Svenskspråkiga Wikipedia har varit aktiv sedan november 2002 (första svenska
startsidan kom till i maj 2001) och har i dag cirka 30 000 registrerade användare
som läser, redigerar och skriver artiklar:
Svenska Wikipedia.
Antalet artiklar i svenskspråkiga Wikipedia ökar dagligen. I dagsläget närmar sig antalet artiklar 225 000. Svenskspråkiga Wikipedia placerar sig bland de tio största språken bland de idag runt 250 språkversioner som finns av Wikipedia, när det gäller antalet artiklar.