Untitled Document

Av: Carina Näslundh
E-Post: carina@diu.se

 

INTERAKTIVA SKRIVTAVLOR:
Hype eller revolution


Kritdammet har för länge sedan lagt sig och tuschpennorna är kanske på väg att torka ut i de svenska klassrummen. I det nya klassrummet sitter en projektorer i taket och en interaktiv skrivtavla eller en filmduk har tagit den gamla skrivtavlans plats.

De interaktiva skrivtavlorna är på väg in i de svenska klassrummen. Det går inte med samma hastighet som när de interaktiva skrivtavlorna med stöd av pengar från regeringen installerades i så gott som varenda engelskt klassrum. Men det senaste året har kommuner och enskilda skolor åtminstone införskaffat åtminstone någon interaktiv tavla för att testa., och flera kommuner har satsat på projektor och filmduk. Stockholms stads Kompetensfond har finansierat ett projekt där interaktiva skrivtavlor i höstas installerades och testades på två olika skolor, Kvickentorpsskolan och Vinstagårdsskolan. Syftet har varit att i praktiken prova och utvärdera om tavlorna tillför nya kvaliteter i undervisningen. Universitetslektor Henrik Hansson, har utvärderat projektet i rapporten ’Utvärdering av interaktiva skrivytor’. Tiden mellan installation och utvärdering har varit kort, men så här långt går det ändå att dra en del slutsatser.

mervärde
En majoritet av de lärare på skolorna som har haft tillgång till en interaktiv tavla anser att den bland annat har gett ett mervärde genom att lektionerna kan levandegöras mer med bildmaterial bland annat via Internet. Lärarna menar också att användningen av tavlan stöder en kreativ undervisning, eleverna är intresserade och motiverade, lärarna får större möjligheter att spontat och flexibelt bygga lektionen kring vad eleverna tar upp, den introducerar och möjliggör användningen av IT på ett pedagogiskt sätt och både lektionsplanering och lektionsuppföljning blir mer effektiv. En majoritet av lärarna på de båda skolorna ansåg också att deras arbete blev roligare.

populära funktioner
Några av de saker som de deltagande lärarna har använt sig mycket av är att använda Internet, visa filmer samt spara och återanvända anteckningar. På en av skolorna använde sig lärarna också i relativt hög grad av möjligheten att visa egenproducerade bildspel. Under den tid som utvärderats hade lärarna på skolorna inte kring material, men det låg i planeringen för nästa fas. En majoritet menade också att det inte hade varit några större problem att ta till sig tekniken med de nya tavlorna. Däremot har lärarna påtalat att eleverna aktiveras mer.

– En interaktiv skrivyta är utmärkt för ökad läraraktivitet, men både elever och lärare påtalar behovet av att inkludera eleverna mer. Dels genom att i till exempel redovisningar låta eleverna ta över tavlan, men även att eleverna från sin skolbänk eller till och med från annan plats delta i det som händer på tavlan, skriver Henrik Hansson.

Utvärderingen finns tillgänglig på Kompetensfondens webbplats: www.stockholm.se/kompetens

 

Text och foto: CARINA NÄSLUNDH
E-Post: carina@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2007. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 07]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 070506