Kritdammet har för
länge sedan lagt sig
och tuschpennorna
är kanske på väg att
torka ut i de svenska
klassrummen. I det
nya klassrummet
sitter en projektorer i
taket och en interaktiv
skrivtavla eller en
filmduk har tagit den
gamla skrivtavlans
plats.
De interaktiva skrivtavlorna är på väg
in i de svenska klassrummen. Det går
inte med samma hastighet som när de
interaktiva skrivtavlorna med stöd av
pengar från regeringen installerades i
så gott som varenda engelskt klassrum.
Men det senaste året har kommuner och
enskilda skolor åtminstone införskaffat
åtminstone någon interaktiv tavla för
att testa., och flera kommuner har satsat
på projektor och filmduk. Stockholms
stads Kompetensfond har finansierat ett
projekt där interaktiva skrivtavlor i höstas
installerades och testades på två olika
skolor, Kvickentorpsskolan och Vinstagårdsskolan.
Syftet har varit att i praktiken
prova och utvärdera om tavlorna
tillför nya kvaliteter i undervisningen.
Universitetslektor Henrik Hansson, har
utvärderat projektet i rapporten ’Utvärdering
av interaktiva skrivytor’. Tiden
mellan installation och utvärdering har
varit kort, men så här långt går det ändå
att dra en del slutsatser.
mervärde
En majoritet av de lärare på skolorna
som har haft tillgång till en interaktiv
tavla anser att den bland annat har gett
ett mervärde genom att lektionerna
kan levandegöras mer med bildmaterial
bland annat via Internet. Lärarna menar
också att användningen av tavlan stöder
en kreativ undervisning, eleverna är
intresserade och motiverade, lärarna får
större möjligheter att spontat och flexibelt
bygga lektionen kring vad eleverna
tar upp, den introducerar och möjliggör
användningen av IT på ett pedagogiskt
sätt och både lektionsplanering och lektionsuppföljning
blir mer effektiv.
En majoritet av lärarna på de båda
skolorna ansåg också att deras arbete
blev roligare.
populära funktioner
Några av de saker som de deltagande
lärarna har använt sig mycket av är att
använda Internet, visa filmer samt spara
och återanvända anteckningar. På en
av skolorna använde sig lärarna också i
relativt hög grad av möjligheten att visa
egenproducerade bildspel. Under den tid
som utvärderats hade lärarna på skolorna
inte kring material, men det låg i planeringen
för nästa fas. En majoritet menade
också att det inte hade varit några större
problem att ta till sig tekniken med de
nya tavlorna. Däremot har lärarna påtalat
att eleverna aktiveras mer.
En interaktiv skrivyta är utmärkt
för ökad läraraktivitet, men både elever
och lärare påtalar behovet av att inkludera
eleverna mer. Dels genom att i till
exempel redovisningar låta eleverna ta
över tavlan, men även att eleverna från
sin skolbänk eller till och med från annan
plats delta i det som händer på tavlan,
skriver Henrik Hansson.