I år är det designår.
Hur kan det integreras
i skolans arbete? På
Fruängskolan i Stockholm
finns en lång
tradition av att arbeta
med bild och design
integrerat med andra
ämnen. Här beskriver
de sitt arbete under
designåret.
Varför
ska vi jobba med design i skolan? Design av produkter utifrån estetiska,
ekonomiska och marknadsmässiga krav har en relevant betydelse både
i nutid och framtid. Därför är det viktigt att arbeta med design
i grundskolan, för att på så sätt skapa en integrerad
helhet i skolmiljön. Detta kan initiera elevernas intresse för form,
färg och funktion.
Utbildning omfattar en mängd
fysiska
funktioner, som elever framförallt upplever
i klassrummen samt hela skolmiljön.
Dessa produkter rum, bord, stolar,
med mera ska elever lätt förstå och
uppleva det positivt att använda. Dessa
behov har också personalen som arbetar
i skolmiljön.
påverka skolmiljön
Genom att arbeta med design kan eleverna öka sin kunskap i utformning av
sin egen arbetsmiljö, vilket resulterar i att eleverna aktivt kan påverka
skolmiljön till en mer trivsam plats och behagligare läromiljö.
Vår förhoppning är
att arbete med
design i grundskolan ska stimulera till
diskussion, idéer och uppslag för vidareutveckling
av läromedel för grundskolan i
arkitektur, formgivning och design.
Design berör flera av skolans
ämnen
och möjliggör därför ämnesintegrerad
undervisning där teori och praktik alterneras.
Samhällskunskap, historia, bild,
musik, hemkunskap och slöjd är några
av de ämnen där designkunskap är en
naturlig del.
varför ska vi jobba med stolar?
Vi har valt stolen som utgångspunkt för designkunskap som läromedel
i grundskolan.
Frågor som ska påverka
innehållet:
Varför design?
Design för vem?
Vad är bra design?
Hur påverkar bra design vår arbetsmiljö
och hemmiljö nu och i framtiden?
Designprocessen hur gör man?
stolen exempel i designprojekt
Stolen är märklig. Nästan ingen annan möbel har ett så
starkt symbolvärde som en stol.
Stolen har under de senaste 150 åren
utvecklats parallellt med arkitektur och
teknologi. Den har speglat människor
behov och yttringar allt i så hög grad
att man kan säga att stolens historia utgör
ett koncentrat av designhistorien.
Stolen utgör en omedveten central del
i elevernas liv nu och i framtiden. De
tillbringar stor del av tiden i skolmiljön
och hemmiljön sittandes.
De flesta av dem kommer i framtiden
att tillbringa en stor del av sina liv sittandes.
Därför är det viktigt att de blir
medvetna om utformning av stolar, delvis
eftersom det påverkar deras fysik. Sitter
de inte rätt och bekvämt resulterar detta
i en dålig fysik.
arbetsprocessen research
Arbetet initieras med böcker, tidningar, tidskrifter, filmer, foto av stolar
så att eleverna kan studera stolens historia och framställning genom
tiderna. Vilka material och framställningsmetoder, som använts, kommer
att ha en stor betydelse i denna del av arbetet.
inlärning
Eleverna ska studera stolar i skolan, hemmet, biblioteket och andra offentliga
platser. Inlärningsprocessen sker via dokumentering foto, filmning,
tecknande och berättande av stolar.
En annan del av processen är den
språkliga inlärande delen, med andra
ord definiering av stolstyper skolstolar,
sjukhusstolar, biblioteksstolar, biostolar,
rullstolar, elektriska stolar, riksdagsstolar,
domstolar med mera
bearbetning
I bearbetningsprocessen används de kunskaper framtagna i inlärningsprocessen,
för att kreativt arbeta fram modeller av stolar.
Detta görs såväl skissande, tecknande,
ritande som modellskapande, broderande och snickrande i småskaliga till
halvt
fullskaliga stolar.
samtal och reflektion En annan stor del av denna process är tid för att samtala och
reflektera över vikten av produktion av stolar, designprocessen, utveckling
av konstruktion och material samt kunskap om olika yrkeskategorier som ingår
i produktion av nya stolar.
Följande frågor ska även ge eleverna
kunskap om eftertanke, att medvetet
utvärdera processen, samt vikten av
reflektion.
Vad har vi åstadkommit och varför?
Vad är syftet?
Var finns enskilda elever i allt detta?
Vad har vi lärt oss om design, form,
färg och funktion av stolar?
Följande frågor ger oss metoder, verktyg
att mäta processen, se helheter, förstå och
gå vidare som lärare.
Vad händer med eleverna under de
olika momentena i arbetsprocessen?
Vad händer med eleven när det gäller
utveckling av känslor som estetik,
form och färg?
Hur stärker läraren eleven självkänsla
genom att studera, skapa modell och
egna arbetsmodeller.
I arbetsprocessen ingår även studiebesök
hos snickare, möbelfabriker, möbelaffärer,
mässor och utställningar. Handledning
sker delvis av en möbeldesigner och en
inredningsarkitekt.
Arbetet kommer att sammanställas i en
interaktiv multimediaproduktion för att
sprida våra kunskaper och så att andra ska
kunna ta del av våra arbete genom utställningar,
tidningsartiklar och webbsida.
Vi är totalt åtta stycken lärare på
skolan
i ämnena bild, musik, historia, samhälle,
träslöjd, syslöjd, hemkunskap och idrott,
som arbetar med projektet under en
termin.