Untitled Document Av: Dipak Lahiri
E-Post: dipaklahiri@hotmail.com

 

Design på schemat

I år är det designår. Hur kan det integreras i skolans arbete? På Fruängskolan i Stockholm finns en lång tradition av att arbeta med bild och design integrerat med andra ämnen. Här beskriver de sitt arbete under designåret.

Varför ska vi jobba med design i skolan? Design av produkter utifrån estetiska, ekonomiska och marknadsmässiga krav har en relevant betydelse både i nutid och framtid. Därför är det viktigt att arbeta med design i grundskolan, för att på så sätt skapa en integrerad helhet i skolmiljön. Detta kan initiera elevernas intresse för form, färg och funktion.

Utbildning omfattar en mängd fysiska funktioner, som elever framförallt upplever i klassrummen samt hela skolmiljön. Dessa produkter – rum, bord, stolar, med mera – ska elever lätt förstå och uppleva det positivt att använda. Dessa behov har också personalen som arbetar i skolmiljön.

påverka skolmiljön
Genom att arbeta med design kan eleverna öka sin kunskap i utformning av sin egen arbetsmiljö, vilket resulterar i att eleverna aktivt kan påverka skolmiljön till en mer trivsam plats och behagligare läromiljö.

Vår förhoppning är att arbete med design i grundskolan ska stimulera till diskussion, idéer och uppslag för vidareutveckling av läromedel för grundskolan i arkitektur, formgivning och design.

Design berör flera av skolans ämnen och möjliggör därför ämnesintegrerad undervisning där teori och praktik alterneras. Samhällskunskap, historia, bild, musik, hemkunskap och slöjd är några av de ämnen där designkunskap är en naturlig del.

varför ska vi jobba med stolar?
Vi har valt stolen som utgångspunkt för designkunskap som läromedel i grundskolan.

Frågor som ska påverka innehållet:

  • Varför design?
  • Design för vem?
  • Vad är bra design?
  • Hur påverkar bra design vår arbetsmiljö och hemmiljö nu och i framtiden?
  • Designprocessen – hur gör man?

stolen – exempel i designprojekt
Stolen är märklig. Nästan ingen annan möbel har ett så starkt symbolvärde som en stol.

Stolen har under de senaste 150 åren utvecklats parallellt med arkitektur och teknologi. Den har speglat människor behov och yttringar – allt i så hög grad att man kan säga att stolens historia utgör ett koncentrat av designhistorien.

Stolen utgör en omedveten central del i elevernas liv nu och i framtiden. De tillbringar stor del av tiden i skolmiljön och hemmiljön sittandes.

De flesta av dem kommer i framtiden att tillbringa en stor del av sina liv sittandes. Därför är det viktigt att de blir medvetna om utformning av stolar, delvis eftersom det påverkar deras fysik. Sitter de inte rätt och bekvämt resulterar detta i en dålig fysik.

arbetsprocessen – research
Arbetet initieras med böcker, tidningar, tidskrifter, filmer, foto av stolar så att eleverna kan studera stolens historia och framställning genom tiderna. Vilka material och framställningsmetoder, som använts, kommer att ha en stor betydelse i denna del av arbetet.

inlärning
Eleverna ska studera stolar i skolan, hemmet, biblioteket och andra offentliga platser. Inlärningsprocessen sker via dokumentering – foto, filmning, tecknande och berättande – av stolar.

En annan del av processen är den språkliga inlärande delen, med andra ord definiering av stolstyper – skolstolar, sjukhusstolar, biblioteksstolar, biostolar, rullstolar, elektriska stolar, riksdagsstolar, domstolar med mera

bearbetning
I bearbetningsprocessen används de kunskaper framtagna i inlärningsprocessen, för att kreativt arbeta fram modeller av stolar.

Detta görs såväl skissande, tecknande, ritande som modellskapande, broderande och snickrande i småskaliga till halvt fullskaliga stolar.

samtal och reflektion
En annan stor del av denna process är tid för att samtala och reflektera över vikten av produktion av stolar, designprocessen, utveckling av konstruktion och material samt kunskap om olika yrkeskategorier som ingår i produktion av nya stolar.

Följande frågor ska även ge eleverna kunskap om eftertanke, att medvetet utvärdera processen, samt vikten av reflektion.

  • Vad har vi åstadkommit och varför?
  • Vad är syftet?
  • Var finns enskilda elever i allt detta?
  • Vad har vi lärt oss om design, form, färg och funktion av stolar?

Följande frågor ger oss metoder, verktyg att mäta processen, se helheter, förstå och gå vidare som lärare.

  • Vad händer med eleverna under de olika momentena i arbetsprocessen?
  • Vad händer med eleven när det gäller utveckling av känslor som estetik, form och färg?
  • Hur stärker läraren eleven självkänsla genom att studera, skapa modell och egna arbetsmodeller.

I arbetsprocessen ingår även studiebesök hos snickare, möbelfabriker, möbelaffärer, mässor och utställningar. Handledning sker delvis av en möbeldesigner och en inredningsarkitekt.

Arbetet kommer att sammanställas i en interaktiv multimediaproduktion för att sprida våra kunskaper och så att andra ska kunna ta del av våra arbete genom utställningar, tidningsartiklar och webbsida.

Vi är totalt åtta stycken lärare på skolan i ämnena bild, musik, historia, samhälle, träslöjd, syslöjd, hemkunskap och idrott, som arbetar med projektet under en termin.

 


Dipak Lahiri
med kollegor på Frunängskolan, Stockholm
E-Post: dipaklahiri@hotmail.com



Datorn i Utbildningen nr 3 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050505