Det här är inte som loggböckerna man
alltid skulle skriva i gymnasiet. Det var ingen som brydde sig då, man
skrev ihop den och sedan så hände ingenting. Här skriver man
hela tiden och det är inte bara läraren som kan se.
June
Horntvedt och Veronica Slettedal är rörande överens om att de
bloggar de skriver för att reflektera kring sitt lärande på
kursen i Mediekunskap på lärarhögskolan i Tönsberg, några
mil söder om Oslo, är betydligt effektivare än de loggbokssystem
de träffat på tidigare under sin skolgång.
Bloggar har varit ett genomgående
tema för studenterna på den ettåriga
kursen. Dels skulle de själva lägga upp
en blogg på nätet för att regelbundet
skriva om kursen, vad de jobbade med,
lärde sig, tänkte och tyckte. Dels skulle
de följa ett par bloggare på nätet för att
skriva en blogganalys.
Skillnaden är stor mellan de bloggar
de själva skriver och de bloggar de följer
på nätet.
Att det är en skolblogg begränsar
hur privat man vill vara, säger Veronica.
Jag skriver privata saker i bloggen ändå,
framför allt när jag sitter hemma och
skriver, men det är ändå en skolblogg.
De bloggar de följer på nätet är helt
annorlunda. Veronica har följt en blogg
som heter Oslojenta som skriver väldigt
privat och ofta uppdaterar sin blogg
flera gånger om dagen.
Det är roligt att följa henne. Hon har
över 10 000 läsare av sin blogg.
datoranvändande som fungerar
Alla i klassen har inte blivit hängivna bloggare under året som gått,
men June och Victoria tycker att bloggskrivandet fungerar och att det borde
vara någonting som skulle fungera bra också i grundskolan och gymnasiet.
Det här är datoranvändning som
fungerar. I skolan använder man alltid
en massa speciella program. Det här bara
fungerar. Och man kan använda det
hemifrån.
I bloggen skriver de ner sina
tankar och reflektioner kring hur
det går med projekten på utbildningen
och läraren kan kommentera.
Sedan länkar de från sin blogg
till den digitala mapp på skolans
server där de samlar alla uppgifter
de gör under kursen.
Det är som en liten hemsida.
Det blir publicerat på webben på
en gång och andra kan komma
med inspel och kommentera det man
skriver.
Det är att skapa någonting samtidigt
också, påpekar Veronica. Jag brukar
pyssla med min sida, ändra färger och
design. Man kan ändra så att man får det
som man vill.
uthålliga lärare
Än så länge har vare sig Veronica eller June gått tillbaka
och tittat på hur deras bloggar visar vad de lärt sig under kursen.
Men i maj är det tid för slutexamina och då är det dags
för tillbakablick på reflektionerna.
Båda tycker att det är en fördel att
bloggskrivandet har pågått under hela
året och passar på att ge både en känga
och ett gott råd till lärare som funderar
på att använda bloggverktyg i undevisningen.
För att bloggar ska fungera i skolan
krävs det att lärarna ser det som ett kontinuerligt
arbetssätt, menar de.
Lärare gör gärna speciella saker av
allting, menar June. Det kan vara att nu
ska vi lära oss blogga, och så gör man det
i två veckor och sedan är det någonting
annat som gäller.
Det här året har vi skrivit blogg hela
tiden, oavsett vilket ämne vi har haft. Det
är en stor skillnad.
konstant utvärdering
Ida Johannesen
tillhör också dem i klassen som tycker att bloggen i skolan är
ett bra verktyg för kontinuerlig utvärdering. Och skrivandet behöver
inte handla specifikt om skoluppgifter, det kan lika gärna vara en anteckning
om att i dag har allt gått bra.
Dessutom är det roligt.
Ida som aldrig hade hållit på med
datorer innan hon började på utbildningen
har också börjat lära sig att koda
på egen hand och vill lära sig ännu mer.
För även om bloggverktygen inte kräver någon kunskap om
html och programkodning
kan den som kan koda använda
sina kunskaper för att modifiera utseende
och funktioner. Och det vill Ida, hon vill
ha full kontroll över hur sidan ser ut på
webben.
Det är nästan som matematik. Det
är jättekul.
skola och privatliv
Ida påpekar också att den blogg hon har för utbildningen är
en skolblogg, privat skulle hon ha en annan typ av blogg.
Jag reser mycket och då är det väldigt
praktiskt och bra att kunna ha en
reseblogg. Förut använda jag gruppmail,
men nu senast gjorde jag en blogg som
jag skrev och publicerade bilder på så att
vänner och föräldrar kunde gå in och titta
där hur vi hade det. Jag fick väldigt positiv
respons från mina föräldrar på det.
Till hösten har Ida Johannesen sökt in
på en författarskola och hon har funderat
på att då skapa en blogg för att lägga
ut texter och kunna få kommentarer på
dem.
Jag är väldigt positiv, och har fått
en
mycket positivare inställning till datorn.
Det är bra att upptäcka att saker är enkla
och fungerar.