Untitled Document Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Ordning med hjärnan på nätet ...

Det är bara att erkänna. Jag har ibland svårt att hålla koll. På mina tankar. På mina bokmärken. Och på mina idéer.

Det kanske bara är jag som är drabbad, men antalet sparade bokmärken i min webbläsare växer mig över huvudet. Alla de där bra länkarna som borde sparas för att kanske bli en notis i Datorn i Utbildningen, eller den bra webbsidan med adresser till skoaffärer i London, eller recensionen av en bok som kanske borde läsas.

Det är så lätt att klicka på ”Spara som bokmärke”, eller favorit som det väl heter om man använder Explorer som webbläsare, men när bokmärkena överstiger ett visst antal måste de börja sorteras. Och det är inte kul.

Dessutom händer det allt som oftast att jag inte kommer ihåg varför jag sparat en viss länk: Vad var det som var intressant med den här, jo jag tänkte skriva om den men när jag sparade länken så hade jag en tanke om att kombinera den med något annat. Vad var det nu igen? Och alla idéer består ju inte heller av bokmärken till en webbsida. I datorn ska idéer och tankar ordnas hierarkiskt i filsystem, och det passar inte riktigt mig.

bloggen – ett hjärnkontor
Jag har under åren prövat många sätt att organisera idéer och spridda anteckningar i datorn. De flesta har startat storstilat och slutat i glömska i ett undanskymt hörn på hårddisken i en mapp med rubriken ”Att gå igenom”. Men det var innan jag kom på att det går att blogga alldeles för sig själv, för sin egen ordning och sinnesfrids skull.

Alla bloggar ju numera, i alla fall om man ska tro tidningarna. Och i alla fall om man är amerikan. Enligt de senaste amerikanska undersökningarna har åtta miljoner amerikaner sin egen blogg, bloggläsandet exploderade förra året och 27 procent av alla amerikaner som använder Internet har läst en blogg, och 12 procent har postat kommentarer på andras bloggar. Samtidigt är det bara 38 procent av Internetanvändarna som har hört talas om bloggar. Så det är både känt och okänt på samma gång.

Nu handlar ju bloggande för det mesta om att publicera tankar om sitt liv, sitt intresse eller nyheter. För min del har bloggen blivit ett hjärnkontor på webben, en loggbok när jag lär mig nya saker och ett gemensamt tankeverktyg i projekt.

Jag kan skriva anteckningar, lägga upp bilder, ljud och till och med dokument (vilket jag i och för sig betalar några kronor för varje månad, men det är det värt för mig). Allt jag skriver arkiveras automatiskt. Att kategorisera sina inlägg är gjort på en halv sekund och dessutom ligger alltihop på webben så jag kommer åt det var jag än är.

Och jag behöver inte logga in på någon webbsida varje gång. Det finns en liten fiffig ikon som jag lagt i bokmärkesraden på min webbläsare och genom den får jag upp ett litet anteckningsfönster, skriver det jag vill och postar till min blogg. Om idéerna flödar när datorn inte är i närheten kan jag skicka foton och mail direkt från mobiltelefonen till min webblogg.

Det bästa av allt är att det inte krävs någon kunskap i html eller något webbpubliceringsprogram. Jag kan koncentrera mig på innehållet. Bloggverktyget ser till att det ser bra ut på webben, och det spelar roll även om den inte är publik.

blogg i skolan
I det här numret skriver vi om använda bloggar i skolan. Men verktyget som sådant går som sagt utmärkt att använda även för den egna informationsinsamlingen, och planeringen.

 

Carina Näslundh,
frilansjournalist
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 05]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 050505