Hela
regeringen ställde upp när eleverna från Skärholmen och
Bredäng ville fotografera ministrarnas bästa gester.
Med digitalkamerorna i högsta hugg stod två
elever från åk 2 och två från åk 6 och väntade
i Rosenbad, klockan 08.00, en torsdag i februari.
Resultatet av fotograferingen visas just nu på Etnografiska
museet i Stockholm. Kroppsspråk II – nu med regeringen, heter utställningen.
Numreringen visar att det är en fortsättning.
Förra året gjorde eleverna en utställning
där de fotograferade sina egna gester, de skrev en förklaring till
gesten. Dels på svenska, dels på ytterligare ett språk De
elever som har ett annat modersmål, använde det, de övriga engelska.
Bilderna blev en utställning som invigdes av Mona Sahlin, då föddes
idéen om att fotografera regeringens bästa gester och nu är
idéen genomförd.
– Det vore roligt att fotografera regeringar i andra
länder, se hur deras kroppsspråk är, säger Sten Canevall.
guldäpplekandidater
Sten Canevall och kollegan Hasse Norkvist är specialpedagoger på
Fantasifabriken, en pedagogisk resurs, som drivs av Lillholmsskolan i Skärholmen
och Bredängsskolan i Bredäng.
Sten och Hasse är också två av de nominerade
till årets Guldäpple, lärarpriset som i år delas ut för
andra gången till en eller flera lärare som förnyat lärandet
med IT-stöd.
I år har över 30 personer nominerats, enskilt
eller i grupp och vem som blir vinnare avslöjas den 14 maj på Föreningen
Datorn i Utbildningens rikskonferens i Sandviken.
guldkant
På Fantasifabriken produceras film, animationer, böcker, hemsidor,
multimedia, musik, teater och dans. Bland mycket annat.
– Vi jobbar egentligen inte med it, säger Sten.
Vi har hela tiden innehållet i fokus. Och det vi gör är att
vi förvaltar idéer och fantasier från lärare och elever.
Vi går in och ger den hjälp som behövs i det enskilda fallet.
En annan sak Sten och Hasse arbetar mycket med är att
göra elevernas arbeten publika.
– När barn och ungdomar har ansträngt sig
riktigt mycket är de värda att deras arbeten visas upp för fler
än läraren.
Publiken behöver inte alltid vara så stor som
den är på den just nu aktuella utställningen på Etnografiska
museet, familj, släkt, kompisar är också en del av publiken.
Men publikmötet är viktigt. Det stärker självkänslan
och får barnen att känna sig stolta.
– Det är våra två huvudmål,
att stärka elevernas språkutveckling och självkänsla.
språket viktigt
På de båda skolorna finns många barn med invandrarbakgrund
och att bidra till öka den språkliga kompetensen är en viktig
del i verksamheten. Målet är att alla barn i området ska få
möjlighet till ett fullvärdigt språk som bär genom hela
livet.
Och det finns många sätt att arbeta på där
Sten och Hasse kan hjälpa till. En av skolans hemspråkslärare
i arabiska arbetar just nu med dikt och film. Eleverna läser dikt och
filmas. Först på svenska och sedan på arabiska. När det
är dags för den arabiska dikten fylls inspelningsrummet med rökelse
och kaffekannor.
Många av barnen klär sig också annorlunda
när de ska spela in sin dikt på arabiska, berättar Sten. Och
man kan bara ana var de filmerna så småningom kommer att visas.
Fantasifabriken arbetar också med fortbildning, men
viktigast är kanske att vara ett bollplank och en samarbetspartner för
lärarna.
Guldäpplet
delas ut den 14 maj på föreningen Datorn i Utbildningens
Rikskonferens i Sandviken. Då avslöjar juryn om det
blir Sten Canevall och Hasse Norkvist på Fantasifabriken som
får utmärkelsen eller om det blir någon av de övriga
nominerade. i juryn för Guldäpplet ingår:Peter Becker,
Datorn i utbildningen, Kersti Hjertqvist, Stockholm IT-center, Lena
Nydahl, Delegationen för IT i skolan, Sven-Erik Rehnman, Fujitsu
Siemens och Haldis Vingestam, IT-samordnare i Överkalix.
Grundplåten till Guldäpplet har lagts
av bland andra Skolverket, Delegationen för IT i skolan (ITiS),
KK-stiftelsen, Fujitsu-Siemens, Sandvikens kommun, Datapower, Förlaget
Natur och Kultur. Priset delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs
minnesfond som har initierats av tidskriften och Föreningen
Datorn i utbildningen.
Nominerade till Guldäpplet år 2003
Marianne Almqvist, Inger Bjuhr, Roger Hedlund
och Hans-Olov Östlund, Auraskolan i Skellefteå.
Peter Carlsson, Vätö, Parkskolan
och Royne Gustafsson, Frötuna, Norrtälje.
Viola Johansson och Anna-Lena Hallin Hestra
Midgård, Borås.
Per Eriksson, särskolan, Gävle.
Gunnel Rådås, Ullvigymnasiet,
Köping.
Sture Marklund, Morö backe skola, Skellefteå.
Katarina Öhman, Tranås.
Gustav Söderström, Kulturverkstaden,
Göteborg.
Håkan Gärdesmed, Monika Hallberg,
Göran Högsvik, Christina Jonsson, Anders Sternev och
Ali Kautto, Finnvedens gymnasium, Värnamo.
Ulf Tornberg, Gunneboskolan, Lund.
Anders Karlsson, Triangelskolan i Kiruna.
Hasse Norkvist och Sten Canevall, Fantasifabriken,
Stockholm.
Karin Ohlis, Bollnäs.
Bosse Wahlin och Urim Cejku, Friskolan i
Halmstad.
Lars-Göran Aasa, Rönninge gymnasium
i Salem och Olof Vahlström, Bergs gymnasium, Svenstavik.
Carina Malmqvist och Anders Olsson,Västermalms
skola i Sundsvall.