Untitled Document

Av: Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

Nominerad till Guldäpplet 2003

Hela regeringen ställde upp när eleverna från Skärholmen och Bredäng ville fotografera ministrarnas bästa gester.

Med digitalkamerorna i högsta hugg stod två elever från åk 2 och två från åk 6 och väntade i Rosenbad, klockan 08.00, en torsdag i februari.

Resultatet av fotograferingen visas just nu på Etnografiska museet i Stockholm. Kroppsspråk II – nu med regeringen, heter utställningen. Numreringen visar att det är en fortsättning.

Förra året gjorde eleverna en utställning där de fotograferade sina egna gester, de skrev en förklaring till gesten. Dels på svenska, dels på ytterligare ett språk De elever som har ett annat modersmål, använde det, de övriga engelska. Bilderna blev en utställning som invigdes av Mona Sahlin, då föddes idéen om att fotografera regeringens bästa gester och nu är idéen genomförd.

– Det vore roligt att fotografera regeringar i andra länder, se hur deras kroppsspråk är, säger Sten Canevall.

guldäpplekandidater
Sten Canevall och kollegan Hasse Norkvist är specialpedagoger på Fantasifabriken, en pedagogisk resurs, som drivs av Lillholmsskolan i Skärholmen och Bredängsskolan i Bredäng.

Sten och Hasse är också två av de nominerade till årets Guldäpple, lärarpriset som i år delas ut för andra gången till en eller flera lärare som förnyat lärandet med IT-stöd.

I år har över 30 personer nominerats, enskilt eller i grupp och vem som blir vinnare avslöjas den 14 maj på Föreningen Datorn i Utbildningens rikskonferens i Sandviken.

guldkant
På Fantasifabriken produceras film, animationer, böcker, hemsidor, multimedia, musik, teater och dans. Bland mycket annat.

– Vi jobbar egentligen inte med it, säger Sten. Vi har hela tiden innehållet i fokus. Och det vi gör är att vi förvaltar idéer och fantasier från lärare och elever. Vi går in och ger den hjälp som behövs i det enskilda fallet.

En annan sak Sten och Hasse arbetar mycket med är att göra elevernas arbeten publika.

– När barn och ungdomar har ansträngt sig riktigt mycket är de värda att deras arbeten visas upp för fler än läraren.

Publiken behöver inte alltid vara så stor som den är på den just nu aktuella utställningen på Etnografiska museet, familj, släkt, kompisar är också en del av publiken. Men publikmötet är viktigt. Det stärker självkänslan och får barnen att känna sig stolta.

– Det är våra två huvudmål, att stärka elevernas språkutveckling och självkänsla.

språket viktigt
På de båda skolorna finns många barn med invandrarbakgrund och att bidra till öka den språkliga kompetensen är en viktig del i verksamheten. Målet är att alla barn i området ska få möjlighet till ett fullvärdigt språk som bär genom hela livet.

Och det finns många sätt att arbeta på där Sten och Hasse kan hjälpa till. En av skolans hemspråkslärare i arabiska arbetar just nu med dikt och film. Eleverna läser dikt och filmas. Först på svenska och sedan på arabiska. När det är dags för den arabiska dikten fylls inspelningsrummet med rökelse och kaffekannor.

Många av barnen klär sig också annorlunda när de ska spela in sin dikt på arabiska, berättar Sten. Och man kan bara ana var de filmerna så småningom kommer att visas.

Fantasifabriken arbetar också med fortbildning, men viktigast är kanske att vara ett bollplank och en samarbetspartner för lärarna.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se

Vem blir årets vinnare av Guldäpplet

Guldäpplet delas ut den 14 maj på föreningen Datorn i Utbildningens Rikskonferens i Sandviken. Då avslöjar juryn om det blir Sten Canevall och Hasse Norkvist på Fantasifabriken som får utmärkelsen eller om det blir någon av de övriga nominerade. i juryn för Guldäpplet ingår:Peter Becker, Datorn i utbildningen, Kersti Hjertqvist, Stockholm IT-center, Lena Nydahl, Delegationen för IT i skolan, Sven-Erik Rehnman, Fujitsu Siemens och Haldis Vingestam, IT-samordnare i Överkalix.

Grundplåten till Guldäpplet har lagts av bland andra Skolverket, Delegationen för IT i skolan (ITiS), KK-stiftelsen, Fujitsu-Siemens, Sandvikens kommun, Datapower, Förlaget Natur och Kultur. Priset delas ut av stiftelsen Yngve Lindbergs minnesfond som har initierats av tidskriften och Föreningen Datorn i utbildningen.

Nominerade till Guldäpplet år 2003

  • Marianne Almqvist, Inger Bjuhr, Roger Hedlund och Hans-Olov Östlund, Auraskolan i Skellefteå.
  • Peter Carlsson, Vätö, Parkskolan och Royne Gustafsson, Frötuna, Norrtälje.
  • Viola Johansson och Anna-Lena Hallin Hestra Midgård, Borås.
  • Per Eriksson, särskolan, Gävle.
  • Gunnel Rådås, Ullvigymnasiet, Köping.
  • Sture Marklund, Morö backe skola, Skellefteå.
  • Katarina Öhman, Tranås.
  • Gustav Söderström, Kulturverkstaden, Göteborg.
  • Håkan Gärdesmed, Monika Hallberg, Göran Högsvik, Christina Jonsson, Anders Sternev och Ali Kautto, Finnvedens gymnasium, Värnamo.
  • Ulf Tornberg, Gunneboskolan, Lund.
  • Anders Karlsson, Triangelskolan i Kiruna.
  • Hasse Norkvist och Sten Canevall, Fantasifabriken, Stockholm.
  • Karin Ohlis, Bollnäs.
  • Bosse Wahlin och Urim Cejku, Friskolan i Halmstad.
  • Lars-Göran Aasa, Rönninge gymnasium i Salem och Olof Vahlström, Bergs gymnasium, Svenstavik.
  • Carina Malmqvist och Anders Olsson,Västermalms skola i Sundsvall.
  • Maria Mylesand, Trollets förskola, Kalmar.
  • Tibor Kovács, Ljungfälle träningsskola i Växjö.


Datorn i Utbildningen nr 3 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030504