Untitled Document

Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se

 

LOGGBOK PÅ INTERNET:
Webblogg - enkelt verktyg för alla

Att lärare och elever regelbundet publicerar sina arbeten, uppgifter och reflektioner publikt på Internet är ett av skolans bästa kvalitetsverktyg. Hittills har webbpublicering varit krånglig för lärare i allmänhet.

Men nu finns webbloggar som kan bli ett lättarbetat verktyg för alla som arbetar processinriktat.

En blog, blogger eller webblog är en loggbok på Internet där privatpersoner regelbundet publicerar sina tankar och reflektioner inom olika intresseområden.

Inläggen är i regel relativt korta med länkar till andra webbsidor eller bloggar.

inbjuder till kommunikation
I sin enklaste form har bloggar karaktär av publikt klotter. Medan andra består av professionellt skrivna kommentarer till aktuella ämnen med väl utvalda länkar. Dessa har skribenter som kan jämföras med tidningars kolumnister. Kopplat till respektive dags reflektioner finns också i regel möjligheter för läsarna att lämna en kommentar till bloggskrivaren.

Bloggar inbjuder till kommunikation och diskussion samt nätverkande genom att publicisten länkar till andra personers bloggar. Man utnyttjar hypertextens möjligheter till att koppla ihop olika personers sidor och reflektioner. Dessutom har varje skribent en lista med länkar till sina favoritbloggar.

Att skriva bloggar är en gräsrotsrörelse med stor variation av ämnesområden, från religion, filosofi och dagspolitik till trädgårdsskötsel.

enkelt publiceringsverktyg
En anledning till populariteten för denna form att dela med sig av tankar och synpunkter är enkelheten att publicera och att verktygen är lättillgängliga. Det tar några minuter att komma igång med en gratistjänst. Genom att skriva in text i mallar via webläsaren och klicka på publicera är min text ute på Internet.

Tekniken bygger på så kallade innehållshanteringssystem (content managment system). De fria tjänsterna erbjuder enkla funktioner och reklambanners medan väljer jag att betala en summa eller ladda ner ett system på egen server eller webbhotel så får jag tillgång till mer avancerade funktioner och tjänster.

Vid arbetet med denna artikel har jag testat olika tjänster. En av dem är blogga.nu, som kan testas fritt under tre månader. Adressen där denna text kan läsas är: http://bosseandersson.blogga.nu

bloggar för skolan
Hur kan bloggar användas av lärare och elever? Själv har jag och kollegor i mitt arbetslag tidigare publicerat instruktioner, fakta, uppgifter och elever har publicerat sina inlämningar, loggböcker och reflektioner i på webbsidor eller som textdokument i ett skolintranät.

Att publicera i html är relativt krävande, tar tid och ger inte möjligheter till återkoppling. Dokument i textformat som till exempel wordfiler ger dålig översikt och det är svårare att följa elevens process. Bloggar bör vara ett enklare och mera överskådligt sätt för denna form av publikation samtidigt som den möjliggör kommunikation i form av frågor, svar och synpunkter.

Jill Walker lärare i webbdesign och webbestetik vid Bergens Universitet i Norge använder bloggar i sin processbaserade undervisning. Hon publicerar löpande instruktioner till vad föreläsningarna ska handla om och vad studenterna ska göra samtidigt som de vid oklarheter eller om de har frågor kan skriva in dessa i Jills kursblogg.

I sina kurser kräver hon att studenterna använder bloggar för publicering av kursrelaterade uppgifter och personliga tankar.

Användningsområden för undervisning enligt Jill är att elever/studenter publicerar sina loggböcker, inlämningsarbeten – enskilt eller i grupp, som diskussionsverktyg, som verktyg för respons till kamraters enskilda poster eller hela arbeten (peer rewiev), för sin egen självvärdering, citera och kommentera andras texter, samla länkar om ett ämne och med dem skapa sammanhang eller kontrast.

svårt med kritiskt bloggande
Jill Walker försöker träna sina studenter att jobba med sina bloggar mer kritiskt, men det är inte läst. Så här berättar Jill Walker själv i sin webblogg:

”Alla mina studenter skriver bloggar men i allmänhet gör de det inte speciellt kritiskt. De använder sina bloggar som lärloggböcker, vilket är bra, och de skriver om vad vi gjort i klassen och hur de läst X eller prövat detta, och hur de utvecklar designen av sina bloggar och om sina gruppers planeringar etcetera.

De länkar till varandras bloggar vilket är utmärkt och flera av dem har etablerat sina bloggar som sina egna arenor. Allt detta är mycket bra men jag vill också få dem att vara kritiska i sitt bloggande.

Att länka till relevanta artiklar och webbplatser, beskriva dem, reflektera över dem och koppla ihop dem med mera. Till exempel så länkar studenterna i regel inte mer än till en extern webbplats. Att länka till flera sajter är en viktig del i ett bra bloggande; det binder ihop separata händelser med ett personligt perspektiv.

Det är svårt att komma på hur man ska lära ut oberoende, kritiska tankar. Till min stora förvåning så upptäckte jag att det är mycket enklare att hålla en 2x 45 minuters föreläsning än att komma på uppgifter, diskussioner och problem som verkligen stöttar studenterna att utveckla sina egna kunskaper och färdigheter”.

problemen känns igen
Ambitionerna och problemen med att få studenterna mer kritiska, reflekterande och problemorienterade känner jag igen från min egen praktik med elever inom ungdomsskolan. Men det är spännande och utvecklande problem.

Ett annat problem hör ihop med att skolan är betygsstyrd. Min erfarenheter är att många elever ser olika former av loggboks- och reflektionsskrivande som en del i lärarnas betygsunderlag och anpassar skrivandet därefter.

Risken finns också metoden och tekniken tar överhand, det blir för mycket fokus på loggboksskrivande i sig så att formen blir till innehåll.

för projektgrupper
Förutom att använda bloggar i undervisningen borde denna form av publicering fungera som ett utmärkt sätt för olika projektgrupper inom och utanför skolan att förenkla samordning och tydliggöra processerna i pågående arbeten.

Andra användningsområden är att enskilda lärare, skolledare eller arbetslag använder bloggar för att dokumentera sitt eget lärande.

Ett problem i skolans värld anses vara att vi liksom i många andra professioner är dåliga på att dokumentera och översprida erfarenheter från våra olika praktiker.

Webbloggar kan vara en form att tekniskt underlätta detta arbete om nu skolledare och lärare ser några incitament i att dela med sig av sina erfarenheter.

Det är kanske lättare att arbeta med elever på detta sätt – vi lärare kan ju mer eller mindre tvinga dem.

 

Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se

skaffa en egen webblogg

Via ett blogghotell
Exempel på gratistjänster är Blogger, Pitas och Webcrimson. På någon minut får du tillgång till ett enkelt verktyg och efter ytterligare några har du din första blogg på nätet.

Nackdelen är att de i gratisversion har begränsad grundfunktionalitet, tex så saknas möjligheter för besökare att kommentera bloggarna.
www.blogger.com
www.pitas.com
www.webcrimson.com

Blogga.nu erbjuder fritt en nu-adress och webbloggutrymme för 3 månader. Ett år kostar 15 dollar. Denna tjänst möjliggör för besökare att kommentera skrivna bloggar.
www.blogga.nu

För projektgrupper eller klasser där bara medlemmar ska kunna publicera och kommunicera erbjuder Free Conversant en reklamfri gratis gruppvarutjänst. Här kan man arbeta med stöd av webbloggar, diskussionsforum, publicering av filer med mera med upp till 25 personer.
www.free-conversant.com

Programvara att ladda ner till egen server eller webbhotell.
Det finns ett flertal bloggprogram skrivna i öppen källkod som enklast kan sökas och laddas hem från Sourceforge. Ett exempel på fri programvara är MyP-HPblog.
www.sourceforge.net
http://myphpblog.sourceforge.net/

En populär programvara för bloggar är Movable Type. Det är inte ett öppen källkodprogram men kan fritt att laddas hem och användas för personligt eller ickekommersiell användning.
www.movabletype.org

Blogglänkar
Blogs.Unmade.com är en webbplats för nordiska bloganvändare. Här finns nyheter, diskussioner och länkar om det mesta inom blogvärlden. Här listas varje vecka de tjugo populäraste webbloggarna baserat på hur många användare som lagt till dem bland sina favoriter.
http://blogs.unmade.com

Svenskt webbloggindex – Förteckning över svenska bloggar http://mymarkup.net/php/blogdatalite.php

Jill Walker
Från Jills texter hittar du bland annat länkar inom området bloggar och lärande
http://huminf.uib.no/~jill/



Datorn i Utbildningen nr 3 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 030504