LOGGBOK PÅ INTERNET:
Webblogg - enkelt verktyg för alla
Att lärare och elever regelbundet publicerar sina arbeten,
uppgifter och reflektioner publikt på Internet är ett av skolans
bästa kvalitetsverktyg. Hittills har webbpublicering varit krånglig
för lärare i allmänhet.
Men nu finns webbloggar som kan bli ett lättarbetat
verktyg för alla som arbetar processinriktat.
En blog, blogger eller webblog är en loggbok på
Internet där privatpersoner regelbundet publicerar sina tankar och reflektioner
inom olika intresseområden.
Inläggen är i regel relativt korta med länkar
till andra webbsidor eller bloggar.
inbjuder till kommunikation
I sin enklaste form har bloggar karaktär av publikt klotter. Medan andra
består av professionellt skrivna kommentarer till aktuella ämnen
med väl utvalda länkar. Dessa har skribenter som kan jämföras
med tidningars kolumnister. Kopplat till respektive dags reflektioner finns
också i regel möjligheter för läsarna att lämna en
kommentar till bloggskrivaren.
Bloggar inbjuder till kommunikation och diskussion samt nätverkande
genom att publicisten länkar till andra personers bloggar. Man utnyttjar
hypertextens möjligheter till att koppla ihop olika personers sidor och
reflektioner. Dessutom har varje skribent en lista med länkar till sina
favoritbloggar.
Att skriva bloggar är en gräsrotsrörelse med
stor variation av ämnesområden, från religion, filosofi och
dagspolitik till trädgårdsskötsel.
enkelt publiceringsverktyg
En anledning till populariteten för denna form att dela med sig av tankar
och synpunkter är enkelheten att publicera och att verktygen är lättillgängliga.
Det tar några minuter att komma igång med en gratistjänst.
Genom att skriva in text i mallar via webläsaren och klicka på publicera
är min text ute på Internet.
Tekniken bygger på så kallade innehållshanteringssystem
(content managment system). De fria tjänsterna erbjuder enkla funktioner
och reklambanners medan väljer jag att betala en summa eller ladda ner
ett system på egen server eller webbhotel så får jag tillgång
till mer avancerade funktioner och tjänster.
Vid arbetet med denna artikel har jag testat olika tjänster.
En av dem är blogga.nu, som kan testas fritt under tre månader. Adressen
där denna text kan läsas är: http://bosseandersson.blogga.nu
bloggar för skolan
Hur kan bloggar användas av lärare och elever? Själv har jag
och kollegor i mitt arbetslag tidigare publicerat instruktioner, fakta, uppgifter
och elever har publicerat sina inlämningar, loggböcker och reflektioner
i på webbsidor eller som textdokument i ett skolintranät.
Att publicera i html är relativt krävande, tar
tid och ger inte möjligheter till återkoppling. Dokument i textformat
som till exempel wordfiler ger dålig översikt och det är svårare
att följa elevens process. Bloggar bör vara ett enklare och mera överskådligt
sätt för denna form av publikation samtidigt som den möjliggör
kommunikation i form av frågor, svar och synpunkter.
Jill Walker lärare i webbdesign och webbestetik vid
Bergens Universitet i Norge använder bloggar i sin processbaserade undervisning.
Hon publicerar löpande instruktioner till vad föreläsningarna
ska handla om och vad studenterna ska göra samtidigt som de vid oklarheter
eller om de har frågor kan skriva in dessa i Jills kursblogg.
I sina kurser kräver hon att studenterna använder
bloggar för publicering av kursrelaterade uppgifter och personliga tankar.
Användningsområden för undervisning enligt
Jill är att elever/studenter publicerar sina loggböcker, inlämningsarbeten
– enskilt eller i grupp, som diskussionsverktyg, som verktyg för
respons till kamraters enskilda poster eller hela arbeten (peer rewiev), för
sin egen självvärdering, citera och kommentera andras texter, samla
länkar om ett ämne och med dem skapa sammanhang eller kontrast.
svårt med kritiskt bloggande
Jill Walker försöker träna sina studenter att jobba med sina
bloggar mer kritiskt, men det är inte läst. Så här berättar
Jill Walker själv i sin webblogg:
”Alla mina studenter skriver bloggar men i allmänhet
gör de det inte speciellt kritiskt. De använder sina bloggar som lärloggböcker,
vilket är bra, och de skriver om vad vi gjort i klassen och hur de läst
X eller prövat detta, och hur de utvecklar designen av sina bloggar och
om sina gruppers planeringar etcetera.
De länkar till varandras bloggar vilket är
utmärkt och flera av dem har etablerat sina bloggar som sina egna arenor.
Allt detta är mycket bra men jag vill också få dem att vara
kritiska i sitt bloggande.
Att länka till relevanta artiklar och webbplatser,
beskriva dem, reflektera över dem och koppla ihop dem med mera. Till exempel
så länkar studenterna i regel inte mer än till en extern webbplats.
Att länka till flera sajter är en viktig del i ett bra bloggande;
det binder ihop separata händelser med ett personligt perspektiv.
Det är svårt att komma på hur man ska
lära ut oberoende, kritiska tankar. Till min stora förvåning
så upptäckte jag att det är mycket enklare att hålla en
2x 45 minuters föreläsning än att komma på uppgifter, diskussioner
och problem som verkligen stöttar studenterna att utveckla sina egna kunskaper
och färdigheter”.
problemen känns igen
Ambitionerna och problemen med att få studenterna mer kritiska, reflekterande
och problemorienterade känner jag igen från min egen praktik med
elever inom ungdomsskolan. Men det är spännande och utvecklande problem.
Ett annat problem hör ihop med att skolan är betygsstyrd.
Min erfarenheter är att många elever ser olika former av loggboks-
och reflektionsskrivande som en del i lärarnas betygsunderlag och anpassar
skrivandet därefter.
Risken finns också metoden och tekniken tar överhand,
det blir för mycket fokus på loggboksskrivande i sig så att
formen blir till innehåll.
för projektgrupper
Förutom att använda bloggar i undervisningen borde denna form av
publicering fungera som ett utmärkt sätt för olika projektgrupper
inom och utanför skolan att förenkla samordning och tydliggöra
processerna i pågående arbeten.
Andra användningsområden är att enskilda
lärare, skolledare eller arbetslag använder bloggar för att
dokumentera sitt eget lärande.
Ett problem i skolans värld anses vara att vi liksom
i många andra professioner är dåliga på att dokumentera
och översprida erfarenheter från våra olika praktiker.
Webbloggar kan vara en form att tekniskt underlätta
detta arbete om nu skolledare och lärare ser några incitament i att
dela med sig av sina erfarenheter.
Det är kanske lättare att arbeta med elever
på detta sätt – vi lärare kan ju mer eller mindre tvinga
dem.
Via
ett blogghotell
Exempel på gratistjänster är Blogger, Pitas och
Webcrimson. På någon minut får du tillgång
till ett enkelt verktyg och efter ytterligare några har du
din första blogg på nätet.
Nackdelen är att de i gratisversion
har begränsad grundfunktionalitet, tex så saknas möjligheter
för besökare att kommentera bloggarna. www.blogger.com www.pitas.com www.webcrimson.com
Blogga.nu erbjuder fritt en nu-adress och webbloggutrymme
för 3 månader. Ett år kostar 15 dollar. Denna tjänst
möjliggör för besökare att kommentera skrivna
bloggar. www.blogga.nu
För projektgrupper eller klasser där
bara medlemmar ska kunna publicera och kommunicera erbjuder Free
Conversant en reklamfri gratis gruppvarutjänst. Här kan
man arbeta med stöd av webbloggar, diskussionsforum, publicering
av filer med mera med upp till 25 personer. www.free-conversant.com
Programvara att ladda ner till egen server
eller webbhotell.
Det finns ett flertal bloggprogram skrivna i öppen källkod
som enklast kan sökas och laddas hem från Sourceforge.
Ett exempel på fri programvara är MyP-HPblog. www.sourceforge.net http://myphpblog.sourceforge.net/
En populär programvara för bloggar
är Movable Type. Det är inte ett öppen källkodprogram
men kan fritt att laddas hem och användas för personligt
eller ickekommersiell användning. www.movabletype.org
Blogglänkar
Blogs.Unmade.com är en webbplats för nordiska bloganvändare.
Här finns nyheter, diskussioner och länkar om det mesta
inom blogvärlden. Här listas varje vecka de tjugo populäraste
webbloggarna baserat på hur många användare som
lagt till dem bland sina favoriter. http://blogs.unmade.com