Untitled Document
av: Jan Hylén
e-post: jan.hylen@education.ministry.se
NY NATIONELL IT-STRATEGI FÖR
SKOLAN:
Från bönder till Internetsurfare
I samband
med att flera av de stora satsningarna på IT i skolan avslutas under
det närmaste året tillsatte regeringen en arbetsgrupp för
att ta fram en nationell IT-strategi för skolan.I dagarna kommer
gruppens första del-rapport. Artikel-författaren Jan Hylén
är ansvarig för arbetsgruppen.
I arbetsgruppen
ingår:Lena Nydahl, Itis, Göran Isberg, Skolverket, Kenneth
Ekberg, utbildningsdepartementet, Madeleine Caesar,KK- stiftelsen och
Angela Andersson, kommittén för det europeiska skoldatanätet.
|
Sverige har
utvecklats från bonde- samhälle och industrisamhälle till dagens
informationssamhälle inom en period av drygt hundra år. Det har skett
genom hårt arbete och stora investeringar.
Det är lätt
att invaggas i föreställningen att de investeringar vi i dag gör
inom IT-sektorn varar lika länge som industriinvesteringarna. Men ingenting
kan vara mer felaktigt.
Inte heller kan
vi slå oss till ro med att
Sverige i dag rankas som en av världens
absolut främsta IT-nationer. Om vi
inte fortsätter att utvecklas och strävar
efter att ständigt höja kvaliteten, inte
minst i utbildningssystemet, kommer
dagens framgångar att betyda föga inom
några år. Detta är bakgrunden till att
en arbetsgrupp inom utbildningsdepartementet
har fått i uppgift att utforma
ett förslag till en framtida nationell
IT-strategi för skolan.
tidigare erfarenheter
Läser man utvärderingarna av tidigare IT-satsningar inom skolan, blir
den övergripande slutsatsen att kombinationen av dåtidens svåranvända
teknik tillsammans med ett uppifrånperspektiv på
förändringsarbetet från statens sida, inte skapade det utrymme
för lärande och reflektion hos lärarna som skulle krävts
för att ge bestående effekter.
Under mitten av
1990-talet skedde
en omsvängning. Staten övergav försöken
att uppifrån trycka ut datorer
i skolan för att i stället försöka skapa
en efterfrågan hos lärarna efter IT som
ett pedagogiskt hjälpmedel. Givetvis
bidrog Internetrevolutionen till denna
utveckling.
goda förutsättningar
Sett ur ett fågelperspektiv måste tillgången till datorer
och uppkopplingar i dagens svenska skola anses som god. Det är cirka åtta
elever per dator i grundskolan och fyra elever per dator i gymnasieskolan. För
lärarna är det cirka tre lärare per dator i grundskolan och i
gymnasiet i princip en dator per lärare. Statskontoret beräknar att
de allra flesta skolor har en fast Internetförbindelse och mer än
hälften har en kapacitet på över 1 Mbit/sek.
Den pedagogiska
användningen av
tekniken visar på positiva tendenser men
ännu är många frågor obesvarade. Det
tycks vara så att både lärare och elever
får nya roller i klassrummet, att eleverna
arbetar mer självständigt och läraren mer
stödjande än föreläsande. Men möjligen
är det samtidigt så att sökandet efter
information på Internet överbetonas på
bekostnad av analys, kritisk granskning
och diskussion i klassen. Här behövs mer forskning
och dokumentation av dagens
skolverklighet.
elever med
kompetens
Arbetsgruppens uppgift är inte att utveckla nya skolpolitiska visioner,
men vi anser att man måste ha en bred diskussion där IT-frågorna
vävs samman med tankar om skolans roll i samhället. Annars blir IT-frågorna
snävt tekniska medan skolutvecklingsdiskussionen haltar åt andra
hållet.
Vi har valt att
knyta an till en vision
för den svenska skolan som många andra
lyft fram före oss. Det är att skapa en
skola mitt i byn, det vill säga ett decentraliserat
skolsystem med god lokal
förankring, där det finns utrymme för att
experimentera med lokala modeller för
lärande, där man har ett nära samarbete
med det omgivande samhället, lokalt
närings- och föreningsliv, där eleverna
kan arbeta med autentiska problem i
verkliga situationer.
Målet är
att ge alla elever kompetens
och självförtroende i sitt eget lärande.
Detta kräver lokal förankring och god
legitimitet för skolan i samhället, god
kommunal samordning mellan skolor
och andra kommunala sektorer, ett omfattande
IT-stöd för administration, planering,
kommunikation, genomförande
och utvärdering av elevernas lärande,
stort erfarenhetsutbyte mellan lärare
såväl lokalt som nationellt och internationellt
samt väl utbyggda lokala och
centrala stödfunktioner för lärare och
skolledare.
ny nationell
IT-strategi
Vi talar om strategi i stället för satsning
av flera skäl. En strategi är en långsiktig plan för att
uppnå vissa mål.
Arbetsgruppens
uppgift var att föreslå
åtgärder som ytterligare kan utveckla,
bredda och fördjupa kunnandet om IT i
svensk skola samt att stödja den påbörjade
processen att använda IT som ett
verktyg för att bättre uppnå läroplanens
mål. Det kan inte ske genom tillfälliga
satsningar utan kräver långsiktighet och
målmedvetenhet. En strategi ger inte
heller samma implicita löften om extra
ekonomiskt stöd som termen satsning. Det
är också fullt möjligt att inordna
insatser från olika aktörer inom ramen
för samma strategi. På nationell nivå
ska strategin ses som en del av det
kommunala skolutvecklingsarbetet. På
skolnivå ska de olika delarna utgöra en
integrerad helhet.
Det är viktigt
att bygga på tidigare
erfarenheter och att nu ta steget från
tidsbegränsade satsningar till reguljär
verksamhet. Strategin ligger nära, och
utgör en fortsättning, på aktiviteter
som påbörjats under senare år. Strategin
är så långt möjligt förebildlig, bygger
på forskning, beprövad erfarenhet och
delaktighet från de berörda. Insatserna är
verksamhetsanknutna och långsiktiga.
Vikten av att knyta an till lokala planer
och insatser är en annan lärdom.
stöd till
lärare och kommuner
Vi anser att det behövs en fortsatt satsning på kompetensutveckling
och handledning för lärare och skolledare, även om de ekonomiska
villkoren inte kan bli lika gynnsamma som de senaste åren. Nätverket
av handledare inom ITiS, KK-stiftelsen projektkoordinatörer, Multimediabyråns
redaktörer med flera, är en viktig resurs och framtidsinvestering
som bör förvaltas väl. Skoldatanätet bör förstärkas
som den nationella portalen inom skolområdet.
Sverige bör
fortsätta arbetet med
att utveckla webbaserade läromoduler
och man bör överväga att bygga upp
ett ämnesdidaktiskt IT-stöd för lärare.
Kommunerna, framför allt de små och
medelstora, bör ges stöd i tekniska
frågor i form av kartläggningar, råd
och rekommendationer och möjligheter
till erfarenhetsutbyte. Kommuner, myndigheter
och högskolor bör ges expertstöd
för ansökan och deltagande i fler EUprojekt.
Det internationella
samarbetet till
exempel inom Europeiska skoldatanätet
bör fortsätta och få ytterligare stöd.
Stödet till specialpedagogiken bör utvecklas
utifrån ett kompensatoriskt,
specialpedagogiskt och kommunikativt
perspektiv. Samarbetet mellan lärare
och forskare och mellan skolor och
lärarutbildningar bör stärkas genom utvecklings-
och forskningstrianglar
och det bör utvärderas om den nya
lärarutbildningen håller måttet ifråga
om IT-kunnandet hos de nya lärarna.
Vidare bör
man utreda om informationskompetens,
det vill säga att mentalt och teknisk kunna hantera stora
informationsmängder, bör bli en fjärde
basfärdighet i läroplanen vid sidan av att
kunna läsa, skriva och räkna. Slutligen
bör genomförandet av hela strategin
stärkas genom bättre samordning där de
flesta uppgifter samlas till en aktör.
nödvändiga
åtgärder
Arbetsgruppen lägger ett förslag till utbildningsministern och regeringen,
som sedan fattar beslut om fortsättningen. Vi vet att kommunernas ekonomi
är ansträngd även de närmaste åren. Vi är också
medvetna om att utrymmet för nysatsningar från statens sida kraftigt
begränsas av tidigare beslutade reformer och åtaganden. Ändå
ser vi det som vår uppgift att lyfta fram de åtgärder vi anser
nödvändiga för att svensk skola ska fortsätta att utvecklas.
Ska svensk skola
fortsätta att utvecklas
och ska man nå denna vision måste
de flesta av de åtgärder vi föreslagit
genomföras. Det återstår ännu att se vad
utfallet blir.
Jan Hylén
sakkunnig,utbildningsdepartementet
E-Post:jan.hylen@education.ministry.se
tyck.till
Vilka frågor anser du är viktigast inför framtiden? Vad behövs
för att IT ska bli ett verktyg för att bättre uppnå läroplanens
mål. Skriv till Datorn i Utbildningen, vi publicerar kontinuerligt inläggen
på vår webbplats: www.diu.se
Arbetsgruppens rapport publiceras inom de närmaste veckorna och kommer
att finnas i pdf-format på utbildningsdepartementets webbplats: www.utbildning.regeringen.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!