Untitled Document

av: Carina Näslundh,
e-post:
carina.naslundh@canit.se

 

Drömmen om en fungerande
webbplats -
för föräldrar, barn och skola

– Hur ofta blir det inte häftiga diskussioner på parkeringsplatsen efter föräldramötena. Tänk att i stället kunna ventilera alla dess brännheta frågor i ett diskussionsforum för föräldrar via skolans webbplats.

Maria Zetterlund har två döttrar i de lägre skolåren, och när hon börjar fundera på vad hon skulle vilja ha ut av skolans webbplats blir listan lång.

Generellt är det viktigt att skolans webbplats utåt ger en tydlig bild av skolan, vad skolan är och vad den står för. En webbplats som både föräldrar och elever kan vara stolta över och känna igen sig i, menar Maria. Webbplatsen ska ju också fungera som en informationskälla för föräldrar som söker en skola för sitt barn.

Men när man väl har sitt barn på en skola så finns det mycket skolan kan göra för att underlätta kommunikationen och informationen till föräldrarna via webben och digitala diskussionsforum.

alla dokument på webben
En mycket praktisk sak är att alla planer, blanketter, veckoscheman, matsedel, styrdokument och annan skriftlig information finns tillgänglig via webben.

– Och inte bara de lokala styrdokumenten, en bra service skulle vara om det också fanns länkar till de nationella styrdokumenten. Det skulle underlätta i diskussionerna kring olika vägval skolan har gjort.

Att kunna nå skolans personal via e-post är en annan dröm. Att enkelt kunna skicka ett e-brev till läraren och säga ”OBS, vi har ett problem inför morgondagens utflykt.”

– Det skulle kräva en övergripande policy om att alla lärare skulle läsa sin e-post ett par gånger om dagen, så är det tyvärr inte på vår skola än. Över huvud taget skulle det vara bra att ha en kontinuerlig kontakt via e-post med lärarna. Det är ju inte alltid så lätt att nå dem via telefon, särskilt inte under skoltid.

diskussionforum och planering
Möjligheten att ha diskussionsforum och anslagstavlor bakom en lösenordsskyddad ingång är en annan sak som skulle underlätta vardagslivet. Marias döttrar går i en skola som drivs av en föräldraförening.

– På vår skola har vi många starka och engagerade föräldrar. Vi har också en mängd arbetsgrupper för olika aktiviteter. Det är mycket pysslande att få kommunikationen och samordningen mellan alla grupper att fungera.

– Att kunna använda digitala mötesforum för diskussioner, förmedling och arkivering av dokument skulle underlätta betydligt. Det vore också bra för nya föräldrar som snabbt skulle kunna få en överblick av vad som hände på skolan och också se vad som hänt tidigare.

bättre kontakt
En mötesplats för föräldrarna – och lärarna – på nätet skulle också bidra till att öka kontakten och mellan lärare och föräldrar, menar Maria. E-post och diskussionsforum kan vara ett mycket personligt sätt att kommunicera.

En annan användning av skolans webbplats är att barnen lägger ut sina arbeten på webben och föräldrarna kan gå in och se vad de jobbar med.

– Där är jag lite kluven. Om webben är en naturlig arbetsplats för barnen att dokumentera sitt arbete på är det en sak, men det ska inte skapas på webben bara för att tillgodose mitt behov av att ta del av verksamheten.

ökad kontinuitet
Mona Hillman Pinheiro, ordförande i riksförbundet Hem och Skola, anser att en genomtänkt användning av skolornas webbplatser och kommunikation via e-post kan bidra till ett bättre samspel mellan föräldrar och skola.

– Det är viktigt för föräldrar att ha en kontinuitet i kontakten med skolan, och det kan underlättas med den nya tekniken. Man kan ta itu med både positiva och negativa saker kontinuerligt och inte bara under de kvartssamtal som inträffar med ojämna mellanrum.

Men hur samverkan och kontakt mellan hem och skola ska byggas upp är någonting som måste diskuteras i samverkan mellan alla inblandade – barn, föräldrar och skola – påpekar Mona Hillman Pinheiro.

föräldradator i skolan
På många skolor, och i många klasser, har frågan om att göra information till föräldrarna tillgänglig via skolans webbplats eller att hålla kontakt med föräldrarna via e-post i stället för på papper resulterat i att man gör båda delarna, eller kanske stannar kvar vid pappersdistributionen om inte alla föräldrar har tillgång till dator och Internetuppkoppling.

– Jag tycker att det är fel sätt att hantera frågan på. Man gör det för att ingen ska känna sig utanför, men om inte alla föräldrar har tillgång till dator kan man i stället försöka hitta positiva, konstruktiva lösningar.

En lösning kan vara att ställa ut datorer på skolan, eller på biblioteket som föräldrarna har tillgång till.

– Vi lever i ett informationssamhället och ambitionen måste vara att bidra till allas bildning och möjlighet till delaktighet i det samhället, säger Mona Hillman Pinheiro.

 

Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se



Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 3 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 020428