Untitled Document
av: Carina Näslundh,
e-post: carina.naslundh@canit.se
Drömmen om en fungerande
webbplats -
för föräldrar, barn och skola
Hur
ofta blir det
inte häftiga diskussioner
på parkeringsplatsen
efter föräldramötena.
Tänk att i stället
kunna ventilera alla
dess brännheta frågor
i ett diskussionsforum
för föräldrar via skolans
webbplats.
Maria Zetterlund
har
två döttrar i de lägre
skolåren, och när hon
börjar fundera på vad
hon skulle vilja ha ut
av skolans webbplats
blir listan lång.
Generellt är
det viktigt att skolans
webbplats utåt ger en tydlig bild av
skolan, vad skolan är och vad den står
för. En webbplats som både föräldrar och
elever kan vara stolta över och känna igen
sig i, menar Maria. Webbplatsen ska ju
också fungera som en informationskälla
för föräldrar som söker en skola för sitt
barn.
Men när man
väl har sitt barn på en
skola så finns det mycket skolan kan göra
för att underlätta kommunikationen och
informationen till föräldrarna via webben
och digitala diskussionsforum.
alla dokument
på webben
En mycket praktisk sak är att alla planer, blanketter, veckoscheman, matsedel,
styrdokument och annan skriftlig information finns tillgänglig via webben.
Och inte
bara de lokala styrdokumenten,
en bra service skulle vara om
det också fanns länkar till de nationella
styrdokumenten. Det skulle underlätta i
diskussionerna kring olika vägval skolan
har gjort.
Att kunna nå
skolans personal via
e-post är en annan dröm. Att enkelt
kunna skicka ett e-brev till läraren och
säga OBS, vi har ett problem inför
morgondagens utflykt.
Det skulle
kräva en övergripande
policy om att alla lärare skulle läsa sin
e-post ett par gånger om dagen, så är
det tyvärr inte på vår skola än. Över
huvud taget skulle det vara bra att ha
en kontinuerlig kontakt via e-post med
lärarna. Det är ju inte alltid så lätt att
nå dem via telefon, särskilt inte under
skoltid.
diskussionforum
och planering
Möjligheten att ha diskussionsforum och anslagstavlor bakom en lösenordsskyddad
ingång är en annan sak som skulle underlätta vardagslivet. Marias
döttrar går i en skola som drivs av en föräldraförening.
På
vår skola har vi många starka
och engagerade föräldrar. Vi har också
en mängd arbetsgrupper för olika aktiviteter.
Det är mycket pysslande att få
kommunikationen och samordningen
mellan alla grupper att fungera.
Att kunna
använda digitala mötesforum
för diskussioner, förmedling och
arkivering av dokument skulle underlätta
betydligt. Det vore också bra för nya
föräldrar som snabbt skulle kunna få en
överblick av vad som hände på skolan
och också se vad som hänt tidigare.
bättre
kontakt
En mötesplats för föräldrarna och lärarna
på nätet skulle också bidra till att öka kontakten och
mellan lärare och föräldrar, menar Maria. E-post och diskussionsforum
kan vara ett mycket personligt sätt att kommunicera.
En annan användning
av skolans
webbplats är att barnen lägger ut sina
arbeten på webben och föräldrarna kan
gå in och se vad de jobbar med.
Där
är jag lite kluven. Om webben
är en naturlig arbetsplats för barnen att
dokumentera sitt arbete på är det en
sak, men det ska inte skapas på webben
bara för att tillgodose mitt behov av att
ta del av verksamheten.
ökad kontinuitet
Mona Hillman Pinheiro, ordförande i riksförbundet Hem och Skola, anser
att en genomtänkt användning av skolornas webbplatser och kommunikation
via e-post kan bidra till ett bättre samspel mellan föräldrar
och skola.
Det är
viktigt för föräldrar att ha
en kontinuitet i kontakten med skolan,
och det kan underlättas med den nya
tekniken. Man kan ta itu med både
positiva och negativa saker kontinuerligt
och inte bara under de kvartssamtal som
inträffar med ojämna mellanrum.
Men hur samverkan
och kontakt
mellan hem och skola ska byggas upp
är någonting som måste diskuteras i
samverkan mellan alla inblandade
barn, föräldrar och skola påpekar Mona
Hillman Pinheiro.
föräldradator
i skolan
På många skolor, och i många klasser, har frågan om
att göra information till föräldrarna tillgänglig via skolans
webbplats eller att hålla kontakt med föräldrarna via e-post
i stället för på papper resulterat i att man gör båda
delarna, eller kanske stannar kvar vid pappersdistributionen om inte alla föräldrar
har tillgång till dator och Internetuppkoppling.
Jag tycker
att det är fel sätt att
hantera frågan på. Man gör det för att
ingen ska känna sig utanför, men om
inte alla föräldrar har tillgång till dator
kan man i stället försöka hitta positiva,
konstruktiva lösningar.
En lösning
kan vara att ställa ut
datorer på skolan, eller på biblioteket
som föräldrarna har tillgång till.
Vi lever
i ett informationssamhället
och ambitionen måste vara att bidra
till allas bildning och möjlighet till
delaktighet i det samhället, säger Mona
Hillman Pinheiro.
Carina Näslundh,
E-Post: carina.naslundh@canit.se
Datorn i Utbildningen nr 3 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!