Robert Flognfeldt & Patrik Blom

Med Internet på schemat

DiU frågade Rinkeby-skolan: hur arbetar ni med Internet?


Rinkebyskolan ligger i norra Stockholm och har ca 400 elever i åk 6-9. Vi bedriver sedan några år tillbaka en intensiv satsning på datautbildning bland både lärare och i synnerhet elever. Skolan är väl försedd med datorer både vad avser kvalitet som kvantitet. Datorerna är fördelade i två datasalar samt i en mängd lektionssalar. Samtliga dessa datorer är ihopkopplade i ett lokalt nätverk (LAN) med en direkt länk ut på Internet.
    Internets explosionsartade tillväxt har medfört att eleverna har fått tillgång till en stor men samtidigt komplex informationskälla.

Internet i steg
Den inledande undervisningen kring Internet går ut på att försöka ge en förståelse för vad Internet egentligen är för något.
    Nästa steg är att lära sig vad man kan använda Internet till. Eleverna får här bekanta sig med de vanligaste sökmotorerna såsom AltaVista, Lycos, Hotbot o.s.v.
    Ett första steg för att lära sig vad Internet ger för möjligheter är att låta eleverna gå en "tipsrunda". Här får de leta upp svaren på en mängd olika frågor som ställs så att bredden i informationsutbudet klart framgår. När eleverna väl har lärt sig dessa första steg så används sökmotorerna till att leta efter bilder och texter som sedan skall fogas samman och bearbetas i t ex Publisher. Rinkebyskolan har elever från många olika länder och det är lätt att se förtjusningen när de hittar en hemsida från sitt hemland på ett språk som de förstår. En annan effekt av det ökande internetanvändandet är att eleverna upptäcker behovet av goda språk- och allmänkunskaper. Speciellt engelskan får här draghjälp.

E-post
Som en sista punkt på datautbildningen får eleverna lära sig att kommunicera med datorns hjälp.
    Varje elev på Rinkebyskolan har en egen e-postadress. Med hjälp av denna adress och programvaran Pegasus får eleverna inledningsvis lära sig att skriva e-post till varandra. Snart nog brukar eleverna själva skaffa sig e-postvänner både i Sverige och andra länder annars försöker skolan ordna detta via kidlink. Givetvis så får eleverna också lära sig att "chatta" med andra människor på internet.

Praktisk nytta
Den praktiska nyttan av ovanstående kunskaper ser man goda resultat av i åk 8 och åk 9 när eleverna får i uppdrag att själva förfärdiga uppsatser och inlämningsarbeten i olika skolämnen såsom geografi, svenska, fysik, SO o.s.v. Det är oftast rejält illustrerade och färgglada arbeten som lämnas in till lärarna med mängder av uppgifter hämtade från Internet. Och räcker inte Internet till så scannar eleverna in det som saknas.
    För de elever som fortsätter med data som elevens val i åk 8 och åk 9 så vankas för närvarande en hel del HTML-programmering. Eleverna arbetar här med att förfärdiga egna hemsidor. Skolan arbetar här i huvudsak med en HTML-editor, Hot Dog.

Kvällsverksamhet
Rinkebyskolans satsning på Internet har blivit en jättesuccé bland elever och lärare. För att ge varje elev en chans att utnyttja datorerna har skolans datasalar öppet för varje kväll klockan 15.30-18.00 samt under alla skollov klockan 09.00-12.00.
    Här kan eleverna slutföra de arbeten och inlämningsuppgifter de har fått under veckan eller själva förkovra sig de program som skolan förfogar över. Minst en lärare är alltid närvarande, dels för att hjälpa eleverna dels för att se till att den "netikett" som råder på Internet följs.

EU-projekt
Rinkebyskolan är sedan två år tillbaka involverad i ett EU-projekt. Projekts syfte är att ge arbetslösa ungdomar i Rinkeby, i ålder mellan 18 och 25 år, en chans att komma in på arbetsmarknaden. Projektet är uppdelat i fem delprojekt: media, miljö, musik, friskvård samt motorverksamhet.
    I utbildningen ingår förutom den rent ämnesinriktade utbildningen även datautbildning i form av ordbehandling, desktop publishing, bildbehandling samt HTML-programmering. Deltagarna utnyttjar Rinkeby- skolans datautrustning med full tillgång till Internet och personliga e-postadresser.
    Vid projektets slut skall varje delprojekt sammanställas. Deltagarna presenterar sedan arbetet i form av sidor på Internet, som de själva utformar.

Robert Flognfeldt & Patrik Blom

Robert Flognfeldt är pedagogiskt ansvarig för datorundervisningen.
E-post: flr@rink.stockholm.se

Patrik Blom är tekniskt ansvarig.
E-post: Blp@rink.stockholm.se

Hemsida http://www.rink.stockholm.se


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730