Carina Näslundh

Hållbar utveckling & IT

– Miljöfrågorna ger ofta upphov till ett dynamiskt samspel i utbildningen, menar Per Janse, Utbildningsradion, projektledare för miljöspelet "Agent 21".


Arbetet med Agenda 21 berör bland annat naturvetenskap, samhällskunskap, historia, ekonomi och geografi. Det ger många möjligheter till korsbefruktning över ämnesgränserna.
    Utbildningsradion har under flera år satsat på program om miljö, kretslopp och Agenda 21. Den senaste satsningen är projektet Hållbart som förutom de mer traditionella utbildningsprogrammen i radio och tv också omfattar ett pilotprojekt med distansutbildning över Internet och miljödataspelet "Agent 21" (läs mer om Agent 21 på sid 26).
    Per Janse har arbetat länge med miljöfrågor inom Utbildningsradion, de senaste åren har han allt mer intresserat sig för IT och multimedia som pedagogiska verktyg i utbildningen.
    – Den snabba utvecklingen inom kommunikation och informationsteknik har skapat helt nya förutsättningar där de traditionella medierna och de nya kan växelverka.

Ungdomskultur
Att intresset för IT och pedagogik mynnade ut i en idé om att göra dataspel var till stor del den tonårige sonens förtjänst.
    – Jag såg hur oerhört engagerad han blev av dataspel. Det är en hel kultur som har ett väldigt grepp om framför allt ungdomar. Jag tänkte att det här måste gå att använda till något. Varför inte ett miljöspel?
    – Många tror att dataspel bara handlar om att skjuta och slåss. Det finns många paralleller till hur debatten om videofilm fördes för ett antal år sedan. Då satte många likhetstecken mellan videofilm och Motorsågsmassakern, det var få som insåg att videofilm också kan vara språkkurser. Det är samma sak med dataspelen, de går att använda till mycket.
    Inom pedagogiken talar man gärna om "learning by doing", Per Janse talar också om "learning by playing". De flesta ungdomar tycker att dataspel är kul, då blir det också roligt att lära sig saker, till exempel mer om miljön och Agenda 21.

Utbildande spelprogram
Arbetsgruppen bakom "Agent 21" består av både miljöintresserade spelkonstruktörer och spelintresserade miljöpedagoger. En fruktbar kombination.
    – Alla i gruppen har varit engagerade i miljöfrågorna. Det stora har varit att göra ett tekniskt bra spel, men målet har hela tiden varit att göra något som kan främja arbetet med Agenda 21 och en hållbar utveckling. Hitta nya vägar att nå ut på ett effektivt sätt.
    "Agent 21" är inspirerat av den tradition inom datorspelen som kallas simulerings- och strategispel.
    – I en del fall är vi inte i närheten, men i andra avseenden är vi långt framme, det är en ganska avancerad spelmotor som ligger bakom spelet.
    Hittills har datorspelet inte på allvar integrerats med Hållbartprojekets tv-program, men det kan bli ett kommande utvecklingssteg, där också internet är en del av paketet.

Fler spel på gång
I miljöspelet "Agent 21" är ditt uppdrag som spelare att styra en kommun mot en hållbar utveckling. Spelet vänder sig främst till personer som redan kan en del om miljöfrågor och kommunala beslutsgångar, rekommenderad minimiålder är 15 år. Inför FNs extra session i sommar kommer också en engelsk version av "Agent 21".
    Uppföljaren "Agent 21 goes home" blir ett spel som även nybörjare och yngre barn kan spela, som namnet antyder handlar det om närmiljön – hemmet, köket, butiken. "Agent 21 goes home" kommer att vara integrerat med Internet och produceras i samarbete med multimediagymnasier runt om i landet som deltar i produktionen genom att göra moduler med berättelser och spel.

Miljöspel på Internet
Nästa etapp är att ta steget fullt ut och göra ett miljöspel on-line på Internet. Inom spelbranschen sker det en explosiv utveckling av dataspel över nätet och varför inte använda detta i ett pedagogiskt syfte? Intresserade partners finns i bland annat England och Tyskland, men det krävs också utvecklingspengar för att jobba vidare med idén.
    – Vår vision är att hitta ett sätt att göra ett miljöspel liknande "Agent 21" på en europeisk eller global arena över Internet.
    Och visst är det en svindlande tanke att ungdomar runt om i världen kan lära sig mer om miljö, Agenda 21 och en hållbar utveckling genom att spela miljöspel tillsammans över nätet.
    Drömmen är att ha ett spel klart inför det nya årtusendet.

Teknik söker sin väg
– Jag tror att datorspelen, framför allt simulerings- och strategispelen, har kommit för att stanna. De använder datorns förmåga att räkna super-snabbt och är något nytt.
    Informationstekniken är idag en teknik som söker sin användning. Det talas mycket om multimedia, men idag är multimedia ofta filmade böcker, menar Per Janse. Det intressanta med datorernas utveckling hittills är, förutom spelen, framförallt de snabba sökningmöjligheterna, kontaktmöjligheterna och korskopplingen.
    – Vi måste tänka friare framöver. Allt hänger ihop, tv, radio, telefon, dator kan samverka på nya sätt, och utvecklingen går snabbt.
    – Över huvud taget är utbildning, i olika former, över Internet ett enormt fält som än så länge är i sin linda.

Ny teknik – nya klyftor
Informationstekniken kan också skapa nya klyftor, mellan dem som har och dem som inte har, mellan de som kan och de som inte kan.
    Inom Utbildningsradions miljöutbildning tacklar man detta genom att jobba både med traditionella och nya medier.
    – Det är en grannlaga uppgift, med tanke på vårt ursprungliga uppdrag, att hålla en balans, men det är också en generationsfråga. Kunskaperna och medvetenheten ökar snabbt bland de yngre, men idag vet även de flesta äldre att Internet har något med data att göra.
    I arbetet med miljöutbildning och Agenda 21 är det också betydelsefullt att behålla det globala perspektivet. I Sverige har drygt vart tredje hushåll tillgång till en persondator i hemmet och vart tionde har tillgång till Internet, enligt en färsk undersökning av undersökningsföretaget Rinfo Research. Samtidigt saknar två miljarder av världens befolkning telefon, och över en miljard har inte elektricitet.
    – Perspektiven inför det nya årtusendet är på många sätt skrämmande, säger Per Janse. Men det finns hopp och ett av hoppen är Agenda 21-arbetet och i bästa fall kan IT-utvecklingen komma detta till godo.

Carina Näslundh


Du kan läsa mer om projekt
Hållbart på Utbildningsradions webbplats:
http://www.ur.se, sök under programindex.
Mer information om Agent 21 finns på
http://www.agenda21.se


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730