Helén Engström
jd@westcad.se

Kosters skola:

Miljöarbete och IT

Eleverna på Koster har tagit ned IT på jorden. Med hjälp av datakommunikation i form av ljud, text och rörliga bilder och den nya ISDN-tekniken har de lämnat glesbygden och givit sig ut i världen. Barnen kommunicerar med elever som befinner sig i olika delar av Sverige och i världen samt med företagare och forskare. Ett exempel är samarbetet med Kosterhälsan – ett miljö- och hälsoprojekt, där barnen hjälper forskarna att samla in data och analysera förändringar i närmiljön.

Teknik
Kosterskolan har uppmärksammats på många håll i samhället för sitt engagerade arbete med IT och miljön. I slutet av oktober fick skolan ta emot Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens pris – ett IT-pris för skolan. Numera är skolans arbete med mijö och teknik ett EU-projekt, mål 5b Skärgård, som gör det möjligt för eleverna att hitta nya vägar och kontakter via datorn.
    ISDN (Integrated Services Digital Network) är en datateknik, där man enkelt kan överföra ljud, text och rörliga bilder mellan datoranvändare. Det fantastiska är, att man kan sitta framför datorn och se och prata med människor långt borta och samtidigt, om man vill, kunna arbeta i samma dokument. Kommunförbundet i Stockholm fick höra talas om skolans projekt möjligheternas skola och vid ett seminarium om informationsteknologi för skolledare fick skolan redogöra för sina idéer. Det slutade med att länstyrelsen och kommunen delade på kostnaden för en dator till skolan. Telia ställde upp med ISDN-uttag och så var tekniken i bruk.

Miljöprojekt
Projektet möjligheternas skola har vuxit snabbt. Många har hört av sig och vill ha samarbete. IT gör världen liten och Kosterskolan har plötsligt blivit väldigt stor.
    Målet med projektet möjligheternas skola är att öka elevernas intresse för sin hembygd och närmiljö, öka intresset för forskning och få en förståelse för betydelsen av högre utbildning, få en förståelse för modern informationsteknik, att skapa internationella kontakter samt att höja kvalitén på undervisning och utbildning.
    Eleverna får nya kompisar via tekniken. De kan samarbeta på distans, visa upp arbeten, läsa dikter och visa experiment.     Högskolor, företagare, institutioner och föreningar är andra kontakter. Telia bekostar sedan juli 1996 alla trafikkostnader. I gengäld ställer skolan upp som motpart, när företaget vill demonstrera tekniken på mässor och seminarier. Den utrustning som behövs är en dator med skärm, mikrofon och videokamera, en speciell ISDN-telefon eller adapter och ett ISDN-kort till datorn.

Provtagning
1995 startade samarbetet med Kosterhälsan och Tjärnö Marinbiologiska Laboratorium. En gång i månaden cyklar eleverna runt på Koster i olika grupper.
    Varje elev har en bestämd plats att gå till – en provyta. Eleverna fotograferar och tar prover, som samlas in i klassrummet eller lämnas direkt till forskarna, om det är något speciellt. När eleverna kommer tillbaka till klassrummet har de fullt med frågor. Med tekniken kan de koppla upp sig till forskare, ställa frågor och få svar och till och med visa djur eller växter med dokumentkameran, så att de tillsammans kan göra en analys, då forskarna ser materialet på sin skärm. Ett par gånger om året följer barnen med forskarna ut till sin egen provyta för att med dem se på djur- och växtlivet och kanske få svar på frågor om förändringarna.
    Tjärnö-laboratoriet har samlat fakta och lagt ut på Internet, där eleverna själva kan söka efter "Vattenkikaren" och till exempel hitta området "Vad finner jag på havsstranden?".

Skolan ett centrum
IT – informationsteknik – är bara ett verktyg, ett medel för att söka eller ge information. Det kan uppstå en kunskapsklyfta mellan olika generationer, desto viktigare är det då att alla drar nytta av barnens kunskaper.
    Skolan skall var en slags samlingspunkt, där vuxna också kan nyttja tekniken – idag t ex för möten på distans mellan föreningar, kommun, politiker, företagare, utbildning på distans m m. Skolans dörrar skall vara öppna för alla även efter skoltid för befolkningen på Koster, liksom sommarboende, turister m fl. Genom att utnyttja tekniken för distansarbete skapas nya möjligheter för permanent boende och därmed förutsättningar för nya typer av företag och företagsverksamhet.
    Skolan och projektet möjligheternas skola hoppas med detta att stimulera till vidareutbildning på skolor på distans, sommarkurser, lägerskolor och konferenser.
    Efter att ha varit med ganska flitigt i massmedia fick jag frågan, om det var luften på Koster, som gjorde Kosterbarnen särskilt intelligenta, eftersom de var så framåt och kunde tala för sig så bra i TV och med besökande journalister.
    – De här barnen är inga IT-freaks, sa jag, de ser IT som ett arbetsverktyg. Annars är de som barn är mest: ute på rasterna och spelar boll – men förstås, kunnigare om IT, är de ju!

Tekniken öppnar dörrar
Tekniken öppnar många dörrar, fantasin, enkelheten och bekvämligheten får styra. För tillfället är jag mammaledig och hemma med en 3 månader liten flicka, men fortfarande har jag en kontinuerlig kontakt med mina underbara elever. Då och då visar jag upp lilla Enya för en barnmorska och kan fråga henne om saker som jag funderar över – allt via ljud-, bild- och datakommunikation förstås!

Helén Engström


mammaledig lärare i 4-6
Koster Skola
E-post: jd@westcad.se



Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730