Bosse Andersson
bosse.andersson@netg.se

Med Agent 21 på gymnasiet

Vem vill inte pröva nya grepp i sin undervisning och göra lektionerna mer spännande och fyllda av elevaktivitet samtidigt som ett viktigt budskap förs fram? Alla vet vi hur svårt det är att nå dit! Lärare i naturkunskap, biologi, samhällskunskap och geografi har genom en cd-romproduktion av Utbildningsradion fått ett bra hjälpmedel.

Spel i skola
Som pedagog har jag med blandat resultat under mina 16 lärarår testat olika metoder för att få mer engagerade elever som kan dra slutsatser, se orsaksammanhang och analysera problem. Spel som Sim City och Civilisation har imponerat på mig för sin uppläggning och deras förmåga att nå dit jag själv misslyckats. Spelens uppläggning som bygger på att användaren genom att utföra åtgärder ser konsekvenser av sitt handlande och därmed drar slutsatser anser jag är suverän. Det är en mycket effektivare pedagogik än de flesta lärare eller läroböcker förmedlar.

    Nu gäller det också att ha ett bra innehåll att förmedla vilket Sim City kan kritiseras för. Därför tycker jag att det är mycket lovvärt att Utbildningsradion satsat på ett svenskt spel som utgår från samma pedagogik men med ett mycket angeläget innehåll.

Agent 21 i skolan
Spelet är enligt upphovsmännen i första hand gjort för den som är intresserad av att tänka framåt i tiden och till den i miljöfrågor redan insatte, till dem som arbetar i kommuner, organisationer, näringsliv, utbildningsväsendet mm. Trots deras val av målgrupper anser jag att produktionen fungerar bra på gymnasienivå och att den även kan fungera på högstadiet. Som lärare ska man dock inte sätta elever ensamma att köra spelet utan låta dem sitta i grupp och som lärare vara med och föra en diskussion om vilka beslut som tas och dess konsekvenser.
    Som helhet anser jag att Agent 21 med snygg grafik, ett tävlingsmoment och ett lättanvänt användargränssnitt för fram Agenda 21:s innehåll på ett mycket bra sätt. Det som är mindre bra med produktionen, ur min utgångspunkt, är att de första associationerna i spelets inledning till Sim City och Civilisation ger höga förväntningar som inte helt infrias. Likaså fullföljs inte den goda idén med agentuppdraget från inledningen fullt ut.
    Den grafiska bilden över kommunen är relativt statisk och förändras inte speciellt mycket genom spelets gång. De olika alternativen som agent 21 får att välja mellan är till viss del förutsägbara. Även med små miljökunskaper som i mitt fall klickade jag vilt på de goda alternativen och poängen tickade iväg. Jämförelsen med världsgenomsnittet upplever jag som svår att förstå och tolka.

Bosse Andersson

lärare vid
Lerums Gymnasieskola
bosse.andersson@netg.se


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730