Kjell Wiremark

Agent 21 på kommunuppdrag

Det är väl lika bra att säga det från början. Det är tur att jag inte är politiker i min hemkommun. Pengarna slut efter halva mandatperioden och det som skulle bli ett ekologiskt hållbart samhälle vändes till närmast en naturkatastrof.
    Så slutade mitt första möte med Utbildningsradions strategi/simuleringsspel Agent 21.
    Ett spel där jag som användare tilldelas rollen som Agent 21, med rätt att rädda miljön. Mitt uppdrag är att undsätta en kommun och att driva den mot en hållbar utveckling. Till min hjälp har jag en på förhand bestämd pott av tid, pengar och makt. Det jag förväntas bidra med själv är kunskap, omdöme och visioner. Uppdraget skall slutföras inom en mandatperiod, dvs 4 år, och i spelets värd är det ungefär en timme. Målet är att få så hög hållbarhetspoäng som möjlig och kommuninvånarnas gillande i form av höga opinionsiffror.

Trovärdigt
Spelreglerna grundar sig på några centrala vetenskapliga fakta vilket gör att det känns både meningsfullt och trovärdigt. En lysande spelidé som jag hoppas snor åt sig lite utrymme från de destruktiva men ofta mycket skickligt gjorda krigsspelen.
    Drivkraften och framåtrörelsen i spelet är den att det är jag som användare som fattar de för kommunen så viktiga besluten, och vem har inte drömt om det någon gång. Visst jag måste ut och lyssna på kommuninvånarna, den arga bonden (varför inte här utnyttja mediets möjligheter så att jag kan få höra bonden skälla?), den dissillusionerade hemmafrun och den krävande företagaren, sjunker opinionsiffrorna så sjunker också hållbarhetspoängen. Dra jag på med för höga miljöavgifter för industrin morrar ägarna. Man kan å andra sidan inte flirta med alla samtidig, det som tycks missgynna den ena gruppen kan samtidigt gynna någon annan. Ibland måste man fatta impopulära beslut som ger ekologiska hållbarhetspoäng men med den följden att kommuninvånarna rasar.

Många parametrar
För att jag i spelet kunna ha en hållbar riktning på min miljöpolitik finns en tabell som visar t.ex. hur mycket olja kommuninvånarna förbrukar i förhållande till vad som är möjligt om man inte vill spä på växthuseffekten. Man kan också avläsa hur mycket de använder av jordens resurser i förhållande till vad som är lämpligt om de ska räcka till alla och om de förnybara resurserna ska hinna återbildas. Det blir många parametrar att hålla reda på och precis som i verkligheten går tiden och de riktiga och svåra besluten måste tas.

Intro
Introduktionen till spelet är magnifik. Snygg och sober grafik och med en speakerröst som medryckande sätter mig in i spelets förutsättningar. Smått euforisk tänker jag - äntligen ett seriöst spel med proffsig förpackning.
    Men tyvärr, och pust… när jag kommer in på själva nyckelskärmen - spelplanen liknar det mest en bild ur min hembygdsbok jag hade på lågstadiet för 35 år sedan. Väl igång retar jag mig genast på en enerverande musikslinga som tack och lov går att stänga av. Det hela blir inte bättre av att man försökt att ge den annars så döda skärmbilden lite liv av små animerade bilar och motorcyklar som kommer farande över skärmen för att sedan utan förklaring försvinna i tomma intet och sedan lika oförklarligt återkomma. Riktigt fundersam blir jag när ett sjöodjur plötslig dyker upp i hamninloppet och med en dåres envishet återkommer var tionde sekund.

"Agent 21 är en intelligent variant av SimCity, detta kommer tonåringarna snart att upptäcka och ta spelet till sig."

Jag tror att spelet som helhet hade tjänat på om spelmakarna hade omfördelat resurserna från Introduktionen till spelplanen, kanske till och med skippat en visuell introduktion och lagt allt krut på spelplanen. Det är ändå den som användaren har framför ögonen timme efter timme.
    Själva spelet då. Ja redan efter några minuter var jag inne i det. Jag tog beslut till höger och vänster, ändrade lagar, investerade i sopförbränningsanläggning, mm. Gav mig ut och "lyssnade" till villaägare, bönder och makthavare, drog igång diverse småprojekt för att öka miljömedvetenheten hos kommuninvånarna och jag tyckte faktiskt att det var riktigt kul, trots tidigare påpekade brister. Min egen uppfattning var att jag drev en förnuftig och lyhörd miljöpolitik, men det hela höll på att sluta i en katastrof.
    Misslyckandet gav mig revanschlust och redan i andra spelomgång, min andra mandatperiod, gick det mycket bättre. Ett fenomen som allt för sällan gäller riktiga politiker, om jag bara kunde förstå varför.

Målgrupp?
Jag delar inte helt speltillverkarnas uppfattning om målgruppen, som i det medfölj- ande häftet sägs vara de som arbetar i kommuner, näringslivet mm. Vilken kommunpolitiker får en kick av att simulera beslutsfattare framför en datorskärm?
    Jag tror att spelet kommer att nå sina största framgångar bland de som befinner sig någonstans i tonåren. Att tro att högstadieelever är helt okunniga om eller ointresserade av miljöpolitik vore att grovt underskatta våra ungdomar. Agent 21 är en intelligent variant av SimCity, detta kommer tonåringarna snart att upptäcka och ta spelet till sig.

Perfekt för skola
Spelet måste vara perfekt som diskussionsunderlag vid miljöarbetet på högstadiet och gymnasiet. Jag kan för min inre syn se några ungdomar sitta framför en dator och diskutera huruvida man ska låta någon provborra för eventuell slutförvaring av kärnkraftsavfall och vilka konsekvenser det i så fall skulle få för kommunen. Det är vad jag kallar problemorinterad inlärning och det är just i de sammanhangen som Agent 21 bäst fyller sin uppgift och det med råge.
    Agent 21 fungerar både på PC och Mac. Spelet kostar 695:- exkl.moms och kan beställas från Utbildningsradion. På Agenda 21 hemsida http://www.agenda21.se finns det en länk till spelet med information och en demo av spelet.

Kjell Wiremark

KTH-Haninge,
Multimedia
Marinens väg 30
136 40 Haninge


Datorn i Utbildningen nr 2 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730